کد خبر: ۳۵۷۷۹
 

تب کریمه کنگو و امکان انتقال آن از حیوانات خانگی

دکتر نوشین غزاله

 

بیماری کریمه کنگو، با اسم کامل تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو، نامِ یک عفونت ویروسی واگیردار است که هم انسان و هم حیوان به آن مبتلا می‌شوند و همچنین به صورت واگیری می‌توانند به هم انتقال دهند. عامل انتقال آن کنه‌ها هستند. انتقال به انسان از حیوان بیشتر از طریق تماس با حیوان بیمار و در صورت تماس با امعا و احشای آلوده به بیماری، حین ذبح دام یا عدم رعایت موارد بهداشتی و ابتلا به کنه رخ می‌دهد.

شاید تصور غالب این باشد که ویروس این بیماری فقط از طریق گوشت حیواناتی مثل گاو و گوسفند و... به انسان منتقل شود. در این شرایط پرسش این است که آیا سگ‌ها هم به کنه مبتلا می‌شوند؟

پاسخ بله است، هم سگ‌ها و هم گربه‌ها مثل حیوانات دیگر مانند اسب و گاو و گوسفند به کنه مبتلا می‌شوند. همان‌طور که بسیاری از سرپرستان حیوانات می‌دانند، کنه‌ها موجودات ریزی هستند که به پوست بدن انسان و حیوانات می‌چسبند و از خوردن خون آن موجود به‌عنوان میزبان تغذیه می‌کنند.

کنه‌ها چطور سگ‌ها یا انسان را بیمار می‌کنند؟

بعد از اینکه کنه‌ها به پوست چسبیدند با خون‌خواری می‌توانند بیماری‌هایی که به آنها آلوده هستند را به میزبان و سپس میزبان بعدی انتقال دهند. علاوه بر این، خوردن خون به تنهایی بدون انتقال بیماری در توله‌سگ‌ها و بچه‌های کوچک و حیوانات و انسان‌های مسن در آلودگی شدید می‌تواند ایجاد کم‌خونی کند.

بیماری‌هایی که از کنه به سگ‌ها منتقل می‌شود بیماری لایم، تب کوه‌های راکی و بابزیا نام دارند. علامت بیماری لایم درد شدید و طولانی مفاصل، کوه‌های راکی تب طولانی‌مدت و بابزیا کم‌خونی است. در نبود سگ و گربه و حیوان به صورت میزبان، کنه به انسان می‌چسبد و با خون‌خواری می‌تواند انسان را بیمار کند. بیماری لایم در انسان‌ها مانند سگ‌ها با درد شدید مفاصل همراه است.

موردی از انتقال تب کریمه کنگو از کنه به سگ و متعاقباً ابتلا به انسان از طریق سگ گزارش نشده است. در انسان ابتلا به تب کریمه کنگو از طریق کنه بیشتر از طریق تماس با گاو و گوسفند آلوده یا لاشه دام‌های آلوده حین ذبح اتفاق می‌افتد.

چطور از ابتلای سگ‌ها و گربه‌ها به کنه‌ها جلوگیری کنیم؟؟

١- از راه‌ بردن آنها در محیط‌های پرعلف مخصوصا در فصول گرم سال جلوگیری کنید.

٢- علف‌های محل ترددتان را کوتاه نگه دارید. برخلاف تصور عموم، کنه‌ها از روی درختان بر میزبان نمی‌افتند آنها از روی علف‌ها به پوست می‌چسبند. در صورت نیاز سم‌پاشی کنید.

٣- هرچند وقت یک‌بار برای بررسی آلودگی به کنه به بدن سگ یا گربه‌تان دست بکشید و هر برجستگی غیرطبیعی را بررسی کنید.

٤- در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات با روش درست آن را از پوست جدا کنید. بلافاصله برای درمان ابتلا به کنه عمل کنید و از ترکیبات دارویی، قطره، شامپو قلاده‌های ضدکنه و کک یا ... براساس نظر دامپزشک استفاده کنید.

منبع: شرق
 
 
نظر شما
ادامه