کد خبر: ۳۵۷۹۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:
«دکتر اصغر سلیمی» افزود: به نظر بنده انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت کار درستی نیست. بنده مخالف این مساله هستم و احتمالاً سایر نمایندگان هم با این طرح موافق نباشند ...
 

حکیم مهرـ محسن طاهرمیرزایی: پیشنهاد انتقال سازمان دامپزشکی کشور از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، حالا پا را از کمیسیون‌های کشاورزی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی فراتر گذاشته و به دغدغه سایر کمیسیون‌ها هم تبدیل شده است. «دکتر اصغر سلیمی» پزشک و سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی است که طرح انتقال سازمان را به صلاح نمی‌داند. از نظر او مباحث میدانی زیادی که وزارت بهداشت با آنها درگیر است، ساختار عریض و طویلی را در این وزارتخانه به وجود آورده که اگر بخواهیم دامپزشکی را هم به آن اضافه کنیم، با حجم عظیمی از همپوشانی مواجه خواهیم شد.

حکیم مهر: آقای دکتر، بحث انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، یکی از مباحث داغ این روزهای پارلمان است. نظر شما به عنوان یکی از اعضای مجلس که خارج از هر ۲ کمیسیون بهداشت و کشاورزی هستید، نسبت به این انتقال چیست؟

شکی وجود ندارد که دامپزشکی یکی از رشته‌های مرتبط با پزشکی است. اگر برخی فعالیت‌ها نظیر انجام اعمال جراحی روی طیور و حیوانات را در نظر بگیریم، این ارتباط بیشتر نمایان می‌شود تا جایی که می‌توان گفت بسیاری از خدمات ارائه شده از سوی سازمان دامپزشکی، می‌تواند در حوزه تخصصی بحث پزشکی قرار گیرد. اما ما مباحث میدانی زیادی در حوزه وزارت بهداشت داریم که خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی روستایی، مراکز سلامت و بیمارستان‌ها از جمله آنها هستند. مجموعه این موارد ساختار عریض و طویلی را به وجود آورده که اگر بخواهیم دامپزشکی را هم به آن اضافه کنیم، با حجم عظیمی از همپوشانی مواجه خواهیم شد.

نتیجه این تداخل این می‌شود که سازمان دامپزشکی هم از مسئولیت‌های مهم خود مغفول شده و ما نیز آنطور که باید نمی‌توانیم به فکر سازمان دامپزشکی باشیم. لذا به نظر بنده انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت کار درستی نیست. کمااینکه وزارت جهاد کشاورزی چندین سال سابقه فعالیت در حوزه‌های مرتبط به دامپزشکی از جمله طیور و آبزیان را دارد و به همین دلیل کاملا با این سیستم آشناست. پس به طور خلاصه، وزارت جهاد کشاورزی بهترین جا برای سازمان دامپزشکی است. ما نمی‌توانیم تنها بخشی از سازمان دامپزشکی را برداریم و به وزارت بهداشت انتقال دهیم. بنده مخالف این مساله هستم و احتمالا سایر نمایندگان هم با این طرح موافق نباشند.

حکیم مهر: اگر فرض کنیم که این انتقال هیچ گاه صورت نگیرد، چه راهکاری برای تعامل بیشتر میان متولیان، برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد؟

یکی بحث‌های مهم در این زمینه آموزش‌ است که انتظار می‌رود هر دو نهاد برای اجرای درست آن با هم همکاری کنند. بهترین زمینه همکاری هم می‌تواند در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی صورت گیرد و آن اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص بیماری‌های مشترک است. تیم پزشکی به بهترین شکل می‌تواند در این اماکن با دامپزشکان همکاری کند. سیاست‌گذاری یکی دیگر از زمینه‌های تعامل است که هر دو گروه می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند. مواردی همچون فعالیت در آزمایشگاه‌، ارتقای بهداشت محیط برای دفن لاشه‌های عفونی یا لاشه‌های دارای بیماری‌های خاص و ... از جمله زمینه‌های مستعد برای تعامل هستند.

حکیم مهر:‌ یعنی تاکنون در این حوزه‌ها تعامل وجود نداشته است؟

این نوع ارتباط‌ات البته از گذشته وجود داشته، اما منظور بنده این است که الان می‌تواند به صورت جدی‌تر ادامه یابد.

حکیم مهر: شما سال‌ها ریاست بیمارستان و فعالیت در شبکه‌های بهداشت و درمان را تجربه کرده‌اید. آیا از این تعاملات راضی بوده‌اید؟

بله. هر زمان که قصد برگزاری کلاس داشته‌ایم، دامپزشکان حاضر شده و برای بهورزها، کادر پزشکی و اداری و حتی برای مردمی که در خانه‌های بهداشت جمع شده بودند، توضیحات لازم و آموزش‌های مورد نیاز را ارائه کرده‌اند. این کلاس‌ها تاثیر زیادی در زمینه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یا حتی درمان آن را داشت.

حکیم مهر: به بحث درمان اشاره کردید. در این زمینه دامپزشکان و پزشکان چطور می‌توانند همکاری کنند؟

مثلا هاری یک بیماری مربوط به سگ است که بهورز می‌تواند گزارش وقوع آن را بدهد و شبکه بهداشت هم واکسن آن را تزریق کند. اداره دامپزشکی هم مراقبت از حیواناتی که لازم است برای آنها واکسن تزریق شود، انجام می‌دهد. در کل از زمان‌های قدیم یک ارتباط تنگاتنگ میان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی وجود داشته و از این به بعد هم ادامه خواهد داشت. اما اینکه بخواهیم کلیه مسئولیت‌های دامپزشکی را در حوزه وزارت بهداشت و درمان قرار دهیم، به نظر من خیلی مناسب نیست.

حکیم مهر: آیا موافق پیشنهاد حضور یک دامپزشک در "تیم سلامت" برای مبارزه با بیماری‌های مشترک و نظارت بر سلامت فراورده‌های غذایی با منشاء دامی هستید؟

ما الان به اندازه کافی نیرو داریم و نیازی نیست که در هر حوزه یک دامپزشک را هم به خدمت بگیریم. با توجه به امکانات و اعتباراتی که وجود دارد، ‌هر شهرستان می‌تواند یک یا ۲ دامپزشک داشته باشد و در مواقعی که شبکه‌های بهداشت و درمان یا خانه‌های بهداشت احتیاج به تخصص دامپزشک یا تیم کارشناس داشته باشند، این افراد حضور پیدا کنند و امور را انجام دهند. اما اینکه یک دامپزشک بخواهد در کنار تیم بهداشت و درمان حضور دائم داشته باشد، مناسب نیست.

حکیم مهر: شما خارج از کمیسیون‌های بهداشت و کشاورزی هستید و شاید بهتر بتوانید قضاوت کنید. تعامل بین این ۲ کمیسیون را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تا آنجا که بنده از طریق همکاران پیگیری می‌کنم، تعامل این ۲ کمیسیون و ارتباطات آنها با هم خوب و رضایت‌بخش است.

حکیم مهر:‌ به‌عنوان سوال آخر، وضعیت تب کریمه کنگو در کشور را چطور می‌بینید؟

ما این بیماری را بیشتر در فصول بهار و تابستان داریم و بسیار باید مراقب آن باشیم. اطلاع‌رسانی در زمینه موارد ابتلای این بیماری به نظر من خوب بوده است که آن را مدیون فعالیت فضاهای مجازی و کانال‌های تلگرامی هستیم. امروز به مدد رسانه‌ها، حتی مردم روستاها و شهرهای کوچک هم اطلاعات کاملی را در مورد بیماری تب کریمه کنگو دارند. نتیجه این می‌شود که مردم مسائل ایمنی را رعایت می‌کنند و مواردی را که مشکوک به علایم تب کریمه باشند، به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمان اطلاع می‌دهند.

 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
0
0
دامپزشکی باید سازمانی مستقل زیر نظر ریاست محترم جمهور باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۹
0
0
وقتی اساتید معظم دامپزشکی به به دلایلی که همه میدانیم مخالف هستند، از دیگران انتظاری بیش از این نیست. آیندگان در باره ........... این افراد سخنان زیادی خواهند گفت!.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
2
دوست ناشناس و بقیه دوستان که میگویند دامپزشکی باید سازمان مستقل باشد. الگوی سازمان محیط زیست را که به اصطلاح مستقل است ببینید، بودجه اش تنها به سختی حقوق پرسنلش را تامین میکند و هر روز وضع محیط زیست ایران فاجعه آمیز میگردد!!. تنها وزارت بهداشت میتواند دامپزشکی این کشور را از منجلاب فعلی نجات دهد.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
دامپزشکی تو ایران هیچ وقت نه ارزش پیدا می کند نه ارزش قائل هستن دامپزشکی همچنان در کنج وزارت کشاورزی خواهد ماند.نه اینا بودجه دارن که به دامپزشک بدن نه دامپزشکی اون اهمیت و ارزشی رو که پزشکی داره پیدا خواهد کرد.ایران برای دامپزشکی جایی نیست.با این حرفا به هیچ جا نمی شه رسید مگر اینکه یا این رشته رو نخونی یا اینکه به پزشکی تغییر رشته بدی.وضعیت بودجه کشور در حدی نیست که برای دامپزشک چیزی برسه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
البته اگر چند تا رفیق در محیط زیست داشته باشید می تونید این رو بپرسید اضاف کار ،ماموریت و پاداش پایان سال چقدره،در امدهای دو سازمان باهم فرق داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
آقای دکتر آیا می دانید وزرات خانه ی کمی مانند جهاد داره زور به نهادی کیفی مثل سازمان دامپزشکی می گه وعوض حمایت هر روز داره تخربش میکنه.واختیارات و وظایف سازمان رو داره کاسته می کنه.آیا می دانید در. روند نظارت بر تامین پروتین کشور به عنوان ماده ی استراژیک کشور داره سنگ اندازی می کنه ومانع اجرای ماده ی ۱۹ نظارت دامپزشکی می شه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
دامپزشکی باید وزرات خانه ای جدا داشته باشد.بیچاره به دامپزشکان کشورما ،هنوز جایگاه خودشان را بدست نیاوردند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
البته ایشان نظر شخصی شان را گفته اند.

مهم وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس است که اگر بنا بر توصیه WHO به این نتیجه قطعی برسند که برای حفط بهداشت و سلامت جامعه انسانی فعالیت مستقیم سازمان دامپزشکی زیر نظر شخص وزیر بهداشت ضروری است، مجلس بنا بر نظر تخصصی آنها احترام خواهد گذاشت.

تأکید می شود که تا پیش از این در تمام کشورها، سازمان دامپزشکی در وزارت خانه کشاورزی قرار داشت.

ولی اخیراً بنا بر اصل پذیریفته شده جهانی One Health و توصیه اکید سازمان جهانی بهداشت، کشورها به تدریج اقدام به انتقال سازمان دامپزشک به وزارت بهداشت کرده اند. از جمله ایتالیا و آخرین آنها اتریش. در اتحادیه اروپا نیز امور دامپزشکی از مدیریت کل کشاورزی به مدیریت کل بهداشت و سلامت مواد غذایی منتقل شده است.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
دامپزشکی اگر جایگاه خودشو پیدا نکنه یا بعبارتی جایگاهشو ندن بهش وضعیت بهداشت و سلامت مردم هم هیچوقت به وضع مطلوب نخواهد رسید. این آقایون اصلا درکی از دامپزشکی ندارند و ما رو با امور دامی ها اشتباه گرفتن و اونایی که خیلی اطلاع دارند فکر میکنن فقط بخش درمان ما با وزارت بهداشت نزدیکه واقعا هیچ اطلاعاتی در خصوص بیماریهای مشترک و سلامت پروتئین که مستقیما با سلامت مردم در ارتباطه ندارند. واقعا باید تاسف خورد به حال خودمون و مردم ..........................! خدایا خودت نجاتمون بده
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
هیچ راه سومی امکانش نیست. رویا پردازی نکنید که سازمانی مستقل شود. انرژی خود را بیهوده هدر ندهید. اننخاب بین جهاد کشاورزی و یا بهداشت است
دامپزشک طرح
|
United States of America
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
با سلام به عرض میرساند که بهتر است برای چند سال مدیران دامپزشکی از بین پزشکان انتخاب شوند و بعد بتدریج سازمان به وزارت بهداشت منتقل شود مشکل دامپزشکی در اکنون در مدیران است که یا در تجارت هستند یا در سیاست
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
0
0
س. ............. به فکرهم صنفای خودشه ...............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
یکی نیست بگه به این نماینده تو از وضع دامپزشکی خبر داری که چه فلاکتو بدبختی دارن کار میکنن در ثانی دامپزشکی تا سال ۵۹ جزو وزارت بهداشت بوده حالا چطور نفی میکنن برایه امتحانم شده دامپزشکی چند سال باید بره زیر مجموعه وزارت بهداشت دیگه خسته شدیم
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
دامپزشکی قبلا جزو کشاورزی بود که وضعیت بهتر از اکنون بود اصل مشکل در انتصاب مدیران است .اکنون مدیران با توصیه و رانت منص ب میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
حکیم مهر لطفا از نظر اماری مشخص بفرمایید چه تعداد کشور در دنیا دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت هست تا دوستان مقایسه دروغین و نقل قولهای دروغین انتشار ندن
نظر شما
ادامه