کد خبر: ۳۵۸۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

یک متخصص بیماری های طیور گفت: سهم فروش دارو بخش مهم سبد صنعت طیور کشور است و با این حجم شلخته تولید (مرغ) قطعا سهم زیادی دارد. سازمان دامپزشکی می تواند داروها را از داروخانه ها بارکدگذاری و ردیابی کند تا میزان دقیق مصرف مشخص شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «دکتر سینا فقیه زاده» در خصوص میزان مصرف داروهای دامپزشکی در پرورش طیور گوشتی اظهار کرد: آماری در این زمینه وجود ندارد و سازمان دامپزشکی متولی این کار است. این سازمان می تواند سهم فروش داروها را از شرکت های واردکننده و تولیدکننده بگیرد و آمارهای دقیق تری ارایه دهد.

وی افزود: واقعیت این است که مصرف داروی مرغ در کشور به علت نبود برنامه ریزی از سوی مرغداران بالاست. همچنین مدیران واحدهای پرورش، توصیه های دامپزشکان را مو به مو اجرا نمی کنند و این یک واقعیتی است که صنعت مرغداری ما را با چالش مواجه می کند.

این متخصص بیماری های طیور با اشاره به اینکه صادرات مرغ نیز زیر تاثیر این بی برنامگی ها و شلختگی های تولید است، تصریح کرد: صادرات مرغ در کشور ما پراتیک و دوره ای است و به همین دلیل زیاد به این موضوع توجه نمی شود. بجز موارد کیفی، از نظر نهاده های تولید (غلات، دارو و واکسن) نیز عقب هستیم که منجر به افزایش هزینه های تمام شده تولید و ناتوانی در رقابت پذیری کالا می شود.

فقیه زاده در خصوص باقی مانده های دارویی در مرغ های گوشتی و نحوه مقابله با آن گفت: ما در کشوری هستیم که همیشه باید از قوه قهریه استفاده کرد و هر چقدر کلاس آموزشی بگذاریم باز هم مرغدارانی هستند که حرف گوش نمی دهند. بنابراین بهتر است که به صورت قهری کاری انجام شود تا همه مرغداری ها ملزم به ارتباط با دامپزشکان شوند.

وی ادامه داد: در وهله بعد مرغداران باید ملزم شوند، اگر دامپزشکان مصرف دارویی را رد کردند، حتما این توصیه ها اجرا و کنترل دقیق انجام شود. در صورتی که مشکلی پیش بیاید دامپزشکان هم باید بازخواست شوند.

فقیه زاده افزود: البته گاهی هم مرغدار مجاب نمی شود تا وقتی قیمت دارو ۵۰ هزار تومان است از داروی پروبیوتیک ۲۰۰ هزار تومانی استفاده کند. در صورتی که تمامی موارد فنی و بهداشتی مطابق استانداردهای جهانی اجرا شود، می توانیم در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به جایگاه کنونی ترکیه در صادرات مرغ دست یابیم.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
1
مرغدار همینجوری پولش را الکی هزینه دارو نمی کند.متاسفانه زیر ساختهای مرغداری ایران از پایه مشکل دارد طوریکه اکثرا یک سوله با چندتا پنکه می باشند
نظر شما
ادامه