کد خبر: ۳۵۸۶۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نگاه شما:
ای کاش حداقل وجه تسمیه نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بیشتر مورد مداقه قرار می‌دادید که چرا ابتدا، واژه بهداشت آمده است ...
 

به بهانه واژه "دامپزشک - مدیران وزارت نشین" مدیر موسسه انتشارات تیمورزاده

دکتر حسین یاوری

دامپزشک، متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان

 

به کارگیری واژه " دامپزشک -مدیران" وزارت نشین بهداشت و درمان در نامه دکتر تیمورزاده مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده خطاب به وزیر محترم بهداشت، بهانه ای شد تا با نگارش چند سطر پیرامون حواشی اخیر به وجود آمده، نکاتی را به این دوست عزیز و دیگر همکاران خودم یادآور شوم.

در ابتدا از دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی که خط مشی تحول سلامت را با تدبیر و امید سرلوحه خدمات ارزنده خود قرار داده است، قدردانی می کنم و امیدوارم این طرح گرانسنگ با رفع برخی عیوب موجود، در دولت دوازدهم استمرار یابد و مردم حلاوت خدمات نظام ج.ا. و دولت خدمتگزار را بیشتر بچشند.

اما بعد؛ مایلم بدین گونه نگاه آقای تیمورزاده را به نقد بکشیم که: جناب دکتر! ای کاش حداقل وجه تسمیه نام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بیشتر مورد مداقه قرار می دادید که چرا ابتدا، واژه بهداشت آمده است؛ سپس پاسخ این سوال را در ذهن واکاوی و پس از آن، پاسخش را در قلمتان جاری و ساری می کردید که چرا خطاب نشده است درمان و بهداشت؟ به واقع، شاید نیتی بر مقدم بودن بهداشت بر درمان است؟ این طور نیست؟

به زعم نگارنده و احتمالا غالب پیشکسوتان آینده نگری که این وزارتخانه را با این ساختار و شکل و شمایل و شرح وظایف قانونی اش پایه ریزی کرده اند، قطعا در هر جامعه‌ای به ویژه جوامع توسعه یافته امروزی، اگر بهداشت را محور و اساس در اولویت های نظام سلامت بدانیم، ضرورت تاسیس درمانگاه و بیمارستان ها کاهش خواهد یافت و تخت های بیمارستانی به تخت های هتلی تغییر کاربری خواهند داد.

جناب دکتر تیمورزاده! امروز سیزدهم تیرماه، روز ملی مقابله با بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است. بنا ندارم مصادیق آمار 75 درصدی بیماری های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام را دراین مرقومه تک تک یادآوری کنم اما این نکته را به ناچار عنوان می کنم اگر دیدید شمار مبتلایان سیاه زخم، هاری، تب مالت، تب کریمه-کنگو، آنفلوانزای فوق حاد و نظایر آن ها در جامعه انسانی شیوع یافت، بدانید "دامپزشکان وزارت نشین" به قول شما، بر تعدادشان افزوده شده و احیانا، کیفیت کارشان تحت شعاع قرار گرفته است.

جناب مدیر موسسه انتشارات تیمورزاده! یقین بدانیم اگر جامعه دامپزشکی، در انجام وظایفش اندکی کوتاهی داشته باشد، آمار مراجعان به درمانگاه های همقطاران شما به مراتب افزون خواهد شد، تعیین تیتر مبتلایان به تب مالت در آزمایشگاه های شما روتین خواهد شد و وحشت جامعه از شیوع آنفلوآنزا یا تب کریمه کنگو را نمی دانم چگونه توصیف می شد!

جناب تیمورزاده که دستی هم بر قلم دارید! ای کاش می نوشتید چرا آمار آرتروز یا عوارض دیسک های بین مهره ای رو به فزونی است و چرا سن مبتلایان این دسته بیماری های اسکلتی حتی به دوران جوانی و نوجوانی رسیده است. آیا می توان مدعی شد احتمالا وظیفه ای در راستای بهداشت محوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سازمانی دیگر همچون دامپزشکی انجام نمی گیرد؟

اما اگر می خواهید منصفانه و فارغ از حب و بغض احتمالی، کارنامه مدیریت دکتر قاضی زاده هاشمی در تعیین خط مشی وزارتخانه تحت مدیریتشان را بر اساس رضایت مندی ارباب رجوع بسنجید، بین مردم کوچه و بازار حاضر شوید آن گاه می بینید که در عالم واقعیت، یکی از محبوب ترین وزرای دولت تدبیر و امید و شاید به گزاف نگوییم یکی از برگ برنده های آن در انتخابات اخیر، عملکرد و محبوبیت وزیر بهداشت در سطح جامعه به ویژه مناطق محروم کشور بود. زیرا در همه ادوار وزارتخانه بهداشت و درمان شاید مردم این گونه مدیریت جهادی و خردگرایانه و مردم مدار را شاهد نبودند.

اما  این که فریاد وا مصیبتا و وا اسفا در نامه خود به واسطه تصویب مجاز دانستن حضور دامپزشکان در آزمون های شاخه علوم آزمایشگاهی انسانی سر داده و خواستار لغو آن شده اید، باید پرسید آیا حضور 15 یا حداکثر 20 دامپزشک که شرایط شرکت در آزمون های پاراکلینیکی وابسته به وزارت بهداشت شما را با ابلاغیه آن وزارتخانه به دست آورده و می توانند خود را در معرض سنجش دانسته هایشان در قیاس با همتایان پزشک خود بنهند، باید هراس در دلتان بیندازد و عبارتی مثل "دامپزشک- مدیران وزارت نشین" را در نامه خود منتشر کنید؟ جای بسی تعجب است، چون قرار به حضور در آزمونی علمی است و اگر دامپزشکان هم مانند دیگر شرکت کنندگان در این میدان رقابت اطلاعات كمترى داشته باشند، همان ابتدا از گردونه رقابت حذف خواهند شد و نیاز به نگرانی نیست.

سخن به درازا کشید بنابراین از پرداختن به این موضوع که از نقش دامپزشکی در چرخه نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره چقدر آگاهی دارید، صرف نظر می کنم.

اما در پایان؛ جناب دکتر تیمورزاده آیا می دانید جامعه دامپزشکی با این که هیچ سهمی از بودجه سلامت ندارد و هنوز تعرفه های خدمات درمانی بخش خصوصی اش بر اساس تعرفه های 10 سال قبل است، بدون کمترین چشمداشتی کمر به خدمت در راستای بهبود و ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت و اقتصاد جامعه بسته و در این مسیر پرتکاپو در حال حرکت است؟!

بیایید همه با هم از خوی و خصلت های برج عاج نشینی فاصله بگیریم و نه فقط منافع فردی و گروهی خود، بلکه منافع عمومی جامعه در درازمدت را مدنظر داشته باشیم که توسعه پایدار جوامع، مستلزم پذیرش همه دیدگاه ها و زمینه سازی برای نقش آفرینی موثر همه اقشار، صنوف و گروه هاست.

مستدام و پایدار باشید و مجدد، سیزدهم تیر ماه را که یادآور نقش و اهمیت همکاری های فرابخشی در مبارزه با بیماری های مرگبار زئونوز است، به همه همکاران جامعه دامپزشکی و پزشکی  عزیز تبریک می گویم.

 

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
محمود حیدری فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
2
باسلام به همه سربازان مقدم درعرصه بهداشت وسلامت غذایی مردم از مزرعه تا سفره که واقعا سرباز گمنام کلمه ای زیبنده برای دامپزشکان میباشد.
کسی که اناتومی مقایسه ای را درک نمیکند چگونه میخواهد با یک دامپزشک علمی صحبت کند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
2
نه اینکه از سخن نسنجیده یک پزشک بخوایم عقب نشینی سریع و تغییر موضع بدیم ولی باور کنین رفتن به وزارت بهداشت به جز تحقیر و تمسخر چیزی برای ما نداره، بیایید بپذیریم ما دامپزشک هستیم نه پزشک و انقد خودمون رو به اونها نچسبونیم درسته که در جهاد کشاورزی هم نور دیده نیستیم ولی حداقل اونجا هرگز تحقیر نشدیم . اگر بنا بر جابجایی باشد بهترین جا یک سازمان مستقل زیر نظر ریاست جمهوری است و بس.
Parisa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
2
درود بر جناب دکتر یاوری..... حرف ایشون کاملا متین.... در رقابت علمی صلاحیت افراد مشخص خواهد شد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
2
0
این دامپزشک محترم فرموده اند دامپزشک در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماریها نقش دارد ،پس چون اسم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هم کلمه بهداشت دارد پس دامپزشک هم باید بتواند آزمایشگاه تشخیص طبی برای انسانها بزند! این چه جور استدلالی است؟ زمانی که بیمار به یک بیماری مبتلا شد دیگر ما از حوزه بهداشت و پیشگیری بیرون می آییم و به تشخیص و درمان بیماری می پردازیم که وظیفه پزشک است. آزمایشگاه تشخیص طبی هم در حوزه درمان قرار میگیرد نه بهداشت. پس قرار نیست دامپزشک که کارش در مورد انسانها فقط در حیطه بهداشت است آزمایشگاه تشخیص طبی برای آنها دایر کند. دامپزشک از سرایت بیماری های مشترک بین انسان و حیوان پیشگیری می کند ولی اگر یک انسان به این بیماری ها مبتلا شد پزشک کار تشخیص و درمان او را انجام می دهد نه دامپزشک. با استدلال ایشان هر کسی در بهداشت جامعه نقش داشت باید کار پزشکی انجام دهد؟ مثلا بهورز در روستا یا مربی بهداشت مدرسه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
دوست عزیز یا شما واقعا بی اطلاع هستید یا عمدی دارید از نوشتن این مطلب. کسی قرار نیست مستقیما از دامپزشکی وارد آزمایشگاه پزشکی بشه.بلکه اول 4 تا 5 سال دکترای رشته های آزمایشگاهی رو در وزارت بهداشت میخونه.بعد 4 سال کار در آزمایشگاه و انتها 2 سال دوره تکمیلی علوم آزمایشگاهی در صورت قبولی در امتحان این دوره.
یعنی یک دکتر دامپزشک بعد از اتمام دامپزشکی باید 10 سال دیگه هم پشت سر درس بخونه تا وارد آزمایشگاه پزشکی بشه.10 سال!!!که با جمع دوران 6 تا 7 ساله دامپزشکی میشود 17 سال!!!
در ضمن در تمام کشورهای پیشرفته دامپزشک ها میتوانند رشته های علوم پایه پزشکی رو بخونن و بعدش دوره 2 سال تکمیلی رو در اون کشورها نظیر امریکا و کانادا بگذرونن.
وقتی اطلاعاتی در یک زمینه ندارید بهتره کامنت نگذارید و وقت مردم رو هم نگیرید! هر چند که مطمینم شما عمدی این مطلب رو نوشتید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
3
0
دوست محترم ناشناس ۲۲:۲۳ مثل اینکه شما علاوه بر تخصص های مختلف تخصص ذهن خوانی و تشخیص نیت افراد آن هم در فضای مجازی را دارید. با این اطمینان خاطری که به خودتون دارید پیشنهاد می کنم جهت گرفتن دکترای افتخاری روانشناسی هم اقدام کنید. در ضمن نمیدونستم برای اینکه کامنت بگذارم یا نگذارم باید از شما اجازه می گرفتم.
بالاخره تکلیف خودتان را مشخص نکردید که شرح وظایف یک دامپزشک چیست. اگر یک دامپزشک به رشته خود علاقه مند است و میخواهد در رشته خودش فعالیت کند که تشخیص بیماری و درمان انسانها از جمله آزمایشگاه تشخیص طبی برای انسانها در هیچ جای دنیا وظیفه دامپزشک نیست. اگر هم میخواهد به حوزه پزشکی وارد شود دیگر موضوع تغییر رشته در میان است که در کشور ما ضوابط و قوانین خودش را دارد و به این سادگی نیست. همانطور که پزشک هم اگر بخواهد دامپزشک شود
براساس قوانین تغییر رشته باید عمل شود.
در مورد کشورهای پیشرفته هم که مثال زدید آنجا حتی اگر پزشک هم باشید تا زمانی که مدرک پزشکی شما با گذراندن امتحانات آن کشور مورد تأیید قرار نگیرد حق دست زدن به بیمار و هیچ گونه کار کلینیکال را ندارید. آزمایشگاه تشخیص طبی هم جزء حوزه کلینیکال قرار می گیرد. جهت اطلاعتون دوره تکمیلی که شما فرمودین در خارج میگذرونن دوره ابداعی وزارت بهداشت هست و در خارج ما همچین دوره ای نداریم. در اونجا پی اچ دی های کلینیکال و غیر کلینیکال داریم. پی اچ دی غیر کلینیکال را که مشخصه با داشتن مدرک نه تنها دامپزشکی بلکه خیلی رشته های دیگه حتی بعضی مهندسی ها میشه گرفت چون اصلا ربطی به تشخیص و درمان بیماران نداره و حالت آکادمیک و تحقیقاتی داره. پی اچ دی هایی هم که در ایران هستن همه از همین نوع غیر کلینیکال هستن. پی اچ دی کلینیکال هم فقط به اسم نیست که اینجا راحت با تغییر اسم به خودشون بگن کلینیکال. مهم اینه که در ایران عملا هیچ ارتباطی با بالین بیمار ندارند. ارتباط با بالین بیمار هم معنیش این نیست که مثلا شما یک اتاق در بیمارستان داشته باشی و اونجا پشت کامپیوتر بشینی. باید کاملا ارتباط آزمایش را با علائم و نشانه‌های بیمار و سیر بیماریش و درمانی که داره میگیره و پاسخش به درمان و ... با حضور مستمر در بیمارستان تجربه کرده باشی. تازه پی اچ دی اگر کلینیکال باشه و در خارج در آزمایشگاه کار کنه به عنوان عضوی از یک تیم هست و میتونه مدیریت بخش مرتبط با خودش را داشته باشه نه کل آزمایشگاه و جواب آزمایش ها خصوصا ابنرمال ها را در مرحله آخر پاتولوژیست باید بررسی و تایید کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
دوست عزیز اگر مشکل ذهنی شما این هست که دامپزشک ها نمیتونن رشته های کلینیکال آزمایشگاهی پزشکی رو بخونن (به قول دکتر کرمی) و کلینیکال با مدیکال فرق میکنه، لطفا عبارت کلینیکال ایمونولوژی فلوشیپ رو به انگلیسی سرچ کنید.در لینک های ابتدایی دانشگاه مربوط به کارولینای شمالی امریکا می آید که در قسمت رشته های مورد پذیرش دکتر دامپزشک هم نوشته شده که دوره در بیمارستان انسانی و به صورت بالینی برگزار میشه.پس دامپزشک ها میتونن رشته های کلینیکال ازمایشگاهی رو علاوه بر ph.d های مدیکال در دانشکده های پزشکی بخونن.
در مورد قوانین مسیولیت فنی آزمایشگاه ها 60 درصد مسیولیت فنی آزمایشگاه ها در کشورهای اروپایی پایه غیرپزشک دارن و فقط 40 درصد پزشک هستن.
در مورد امریکا و کانادا دورهای فلوشیپ 2 ساله وجود دارد که فرد در این 2 سال در بخش های مختلف شامل میکروب هماتو ژنتیک و .. روتیشن میکنه در بیمارستان انسانی.و در قسمت اهداف دوره های دو ساله فلوشیپ اجازه مسیولیت فنی آزمایشگاه به افرادی که دوره رو گذروندن به صراحت عنوان شده.
مدارک تمام این مستندات در فضای مجازی و همچنین خدمت مجلس محترم ارایه و انتشار یافته هست.شما یه زحمت به خودت بده نگاه کن مدارک رو!
کسی که با وجود چنین مستنداتی باز هم اصرار داره فقط متخصص پاتولوژی باید مسیول فنی باشه نه تنها باید به مدرکش شک کرد بلکه باید مدرک دکترای روانشناسی هم بهش اعطا نمود.چون با پدیده ای مواجه هستیم که تمام قوانین در ایران و خارج از ایران رو انکار میکنه و با وقاحت تمام حق رو به خودش و هم صنفهاش میده!شایدم شما سواد انگلیسی مناسبی ندارید و نمیتوانید متون انگلیسی قوانین رو مطالعه کنید که در اون صورت حق رو به شما میدم.
مجبورم دوباره تکرار کنم که وقتی اطلاعاتی در یک زمینه ندارید بهتره کامنت نگذارید و وقت مردم رو هم نگیرید!ما مثل شما بیکار نیستیم فقط مدرک بذاریم آزمایشگاه خودمون پامونو تو آزمایشگاه نذاریم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
2
0
این دوست عزیزی که ادعا کردن تو اروپا با بیس غیرپزشک مدیریت فنی آزمایشگاه دارن و ادعاهای مضحک دیگه.
آقا یا خانم محترم، شما به عنوان دامپزشک حق دارین هر پی اچ دی یا کارشناسی ارشدی که دوست دارین رو بخونین ولی هیچ جای دنیا حتی بعد از خوندن کلینیکال ایمونولوژی یا سایر پی اچ دی ها، حق مدیریت کل آزمایشگاه تشخیص طبی رو نخواهید داشت. و صرفا اجازه دارید لیدر آزمایشگاه ایمونولوژی یا مربوطه به بخش خودتون رو بشین. در همه جای دنیا همینه در ایران هم همین هست و خواهد بود. رویاپردازی نکنین لطفا‌.
اگر شک دارین رجوع بفرمایین به همون مراکز دانشگاهی و پژوهشی که خودتون تو کامنت خودتون مثال زدید.
با تشکر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
مقاله laboratory medicine in the European union در سال 2015 در ژورنال clinical chem lab med نشان میدهد که در بیش از 30 هزار آزمایشگاه تشخیص طبی موجود در اتحادیه اروپا،60 درصد از مسیولین فنی این آزمایشگاه ها،از متخصصین علوم آزمایشگاهی بوده و تنها 40 درصد مسیولین فنی با پایه پزشکی میباشند.پس با بیس غیرپزشکی هم میشود مسیول فنی ازمایشگاههای پزشکی شد.این اثبات ادعای کذب اول پاتوها.
ادعای کذب دوم دکتر کرمی و بعضی از همکاران ایشون این هست که فقط پزشکها میتوانند رشته های کلینیکال آزمایشگاهی رو بخونند و لاغیر.
لطفا عبارت کلینیکال ایمونولوژی فلوشیپ رو در گوگل سرچ کنید به انگلیسی.در لینک های ابتدایی لینک مربوط به این دوره در کارولینای شمالی آمریکا رو مطالعه کنید.این دوره در بیمارستان انسانی و به طور بالینی برگزار میشه و در قسمت رشته های مورد پذیرش دکترای دامپزشکی هم نوشته شده است.
پس ادعای دکتر کرمی و بعضی از همکارانشان مبنی بر اینکه فقط پزشک ها میتونن رشته های کلینیکال آزمایشگاهی رو بخونن دورغی بیش نیست.
ادعای کذب سوم این که هیچ کسی نگفته با ph.d های ازمایشگاهی در ایمونولوژی یا بیوشیمی و ...میشه مستقیم مسول فنی تمام بخش های ازمایشگاه شد.بلکه بعد از گذروندن دوره 2 ساله در بیمارستان انسانی بعد از گرفتن ph.d و کار در بخش های مختلف ازمایشگاه میتوان مسیول فنی شد در قسمت های جنرال آزمایشگاه. به جز بخش اناتومیکال پاتولوژی که دیدن لام وظیفه پزشک متخصص پاتولوژی هست.و پاتولوژی هم یک تک رشته ازمایشگاهی هست مثل ایمونولوژی میکروبیولوژی و بیوشیمی و ...
مجبورم دوباره تکرار کنم که وقتی اطلاعاتی در یک زمینه ندارید بهتره کامنت نگذارید و وقت مردم رو هم نگیرید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
0
0
آقا یا خانم محترم ناشناس ۲۰:۵۵ من هنوزم معتقدم مدرک دکترای روانشناسی باید به شما اهدا بشه که از روی هر کامنت به تمام ویژگی های نویسنده پی می برید از جمله نیت درونی، شغل و تحصیلاتش و حتی درجه تسلطش به زبان انگلیسی!
جهت اطلاع جنابعالی بنده نه پاتولوژیست هستم و نه رزیدنت پاتولوژی!!نیازی هم نمی بینم به شما درباره میزان تسلطم به زبان انگلیسی توضیح بدم!
لااقل نظر منو درست میخوندید بعد بدون رعایت ادب هرچی دلتون میخواست می نوشتید. من نگفتم دامپزشک نمیتونه پی اچ دی کلینیکال بخونه گفتم ما در ایران پی اچ دی کلینیکال واقعی نداریم که دامپزشک بخواد خونده باشه. اگر پی اچ دی ایران کلینیکال بود اصلا نیازی نبود دوره دوساله کذایی براشون اختراع بشه. تازه اگر هم کلینیکال بخونه اونم در خارج اولا فقط میتونه مسوول بخش مربوط به خودش باشه نه یک آزمایشگاه جنرال که از بخش های مختلف تشکیل شده و دوما هیچ وقت اسمش رو به کلینیکال پاتولوژیست تغییر نخواهد داد. در مورد اون آماری هم که گفتین که منبعش هم معلوم نیست کجاست ما در خارج چندین نوع آزمایشگاه داریم که از لحاظ پیچیدگی و تنوع آزمایش هایی که انجام میدن متفاوتن و همه آزمایشگاه ها جنرال نیستن‌ که بخش های مختلف داشته باشن. حتی ممکنه یک دکتر در مطبش یک میکروسکوپ داشته باشه و آزمایش های محدود انجام بده یا تست تشخیص سریع استرپتوکوک. همه اینا آزمایشگاه محسوب میشن و ممکنه غیرپزشک هم اونا رو اداره کنه ولی بحث ما راجع به آزمایشگاه جنرال هست که اکثر آزمایشگاه ها در ایران جنرال هستن‌‌.
در آخر هم بگم شما به خیال خودتون دارین از دامپزشک و دامپزشکی حمایت می کنید ولی عملا دارین به تخریب این رشته می پردازین. دامپزشکی خودش یه رشته مستقل و مهم و بسیار گسترده است و تخصص های مختلف هم داره حتی آزمایشگاه تشخیص طبی برای حیوانات و تخصص پاتولوژی خودش رو هم داره. اگر هم کسی بخواد از حیطه دامپزشکی وارد پزشکی بشه تعداد معدودی هستن و اونم از علاقه بیشتر به پزشکی و ترجیح شخصی است نه اینکه این یک مسیر روتین باشه. شما که اینقدر کشورهای خارجی رو به رخ می کشید بهتره برید به وضعیت دامپزشکی و پیشرفتش و تخصص ها و بیمارستان ها و حتی اعمال جراحی پیچیده ای اونجا انجام میدن نگاه کنید که از پزشکی چیزی کم نداره. گرچه مطمئنم ایران به اندازه کافی دامپزشکان فهیم داره که واقعا به فکر اعتلای این رشته باشن نه منافع کوتاه مدت شخصی خودشون!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
دوست عزیز
تعداد زیادی از پاتولوزیست ها و رزیدنت ها و پزشک ها در این مدت هر چه خواستند و از دهنشان درامد بر ضد دامپزشکی گفتند در این مدت.لحن من کاملا تدافعی بود و نه تهاجمی.نمونه ای از توهین های جامعه پزشکی رو براتون مثال میزنم:
1-در مورد قضیه ندادن شماره نظام پزشکی در سال گذشته به دانش اموختگان دکترای تخصصی علوم پایه پزشکی با بیس دامپزشکی :به طور مثال دکتر لاری پور در نظام پزشکی با وقاحت تمام گفتن در کجای دنیا دامپزشکان میتونن دکتراهای علوم پایه پزشکی رو بخونن.یا دکتر جهانگیری با وقاحت تمام گفتن قانون عدم اعطای شماره نظام پزشکی از اول هم همین بوده و هیچ تغییری نکرده.و یا دکتر مقیمی که هنوز هم با دامپزشک هایی که در وزارت بهداشت ph.d خوندن مشکل داره و ...
2-تحقیر و توهین منزجر کننده پزشک ها و پاتوها در جلوی مجلس :
به طور مثال اینکه یکصدا فریاد میزدن طرف مقابل یعنی علوم پایه ها و دامپزشکها رتبه 50 هزار و 100 هزار دارن.والا من که با رتبه 2000 دامپزشکی قبول شدم.
3- توهین دکتر تیمورزاده انتشاراتی به دامپزشک ها که میگوید دامپزشک ها نباید ازمایش مردم رو تفسیر کنن.از کی تا حالا در ازمایشگاه جواب ازمایش تفسیر میشه؟مگر روی برگه ازمایش نوشته نشده که تفسیر نتایج به عهده پزشک معالج میباشد.از کی تا حالا پاتولوژیست ها ،متخصص عفونی و کودکان و داخلی و ...هم شده اند؟اصلا چرا باید یک انتشاراتی جرات بکنه در مورد دامپزشکی اینگونه صحبت کند!
4-توهین پزشک ها در کانال های تلگرامی نظیر اینکه دامپزشک ها فرق معده و لوزالمعده رو نمیدونن و ناسزاهای دیگه که نمیشه اینجا بیان کرد.البته لازم به ذکر است که اسکرین شات تمام این توهین ها در فضای مجازی موجود میباشد .
و اما در مورد اینکه گفته شد دامپزشک ها نمیتونن رشته های کلینیکال ازمایشگاهی رو بخونن من از قول دکتر کرمی پاتولوژیست (در برنامه منظره با دکتر وجگانی) و بعضی همکارانشان گفتم و نه شما.
و اما در مورد مسیولین فنی آزمایشگاه در اروپا که اسم و سال و نام مجله رو برایتان نوشتم.توجه نفرمودید.
مقاله laboratory medicine in the European union در سال 2015 در ژورنال clinical chem lab med
در انتها اینکه چرا دامپزشک ها می خواهند در رشته های علوم پایه پزشکی ادامه تحصیل بدهند باید بگویم این یک حق هست و در تمام دنیا مرسوم هست و بحث علاقه هست به علوم پایه .من به شخصه از سال های ابتدایی تحصیلم با گذروندن واحد ایمونولوژی به این رشته علاقه مند شدم و چه بسا اگر دامپزشکی نمیخوندم هیچ وقت به ایمونولوژی علاقه پیدا نمیکردم.کسی نمیتواند ایراد بگیرد که چرا بعضی دامپزشک ها به علوم پایه علاقه پیدا کردن بعضی به دام کوچک و بعضی جراحی و ...
و در انتها اگر موجب آزردگی خاطر جنابعالی شدم باید بگویم عمدی وجود نداشته و این جواب من به امثال دکتر تیمورزاده انتشاراتی متخصص در همه امور! و بعضی پاتولوژیست ها و بعضی از اعضای نظام پزشکی میباشد و نه شخص شما.اگر من جوابم کمی تند باشه بهتر از این هست که دروغگو باشم(سو تفاهم پیش نیاید.جسارت به جنابعالی نکردم.منظورم اشخاص دیگری هست).چون تمام حرفهام با سند و مدرک هست.
و یک جمله کلیدی:
چرا دردامپزشکی تخصص اناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی جدا از هم و دو تخصص جدا میباشد؟ولی در پزشکی این دو تخصص اناتومیکال و کلینیکال پاتولوژی با هم یکی میباشد و در طول 4 سال متخصص پاتولوژی ادعای تخصص در همه امور آزمایشگاهی رو دارد و حتی قصد دخالت در تفسیر نتایج آزمایش ( که بر عهده پزشک معالج میباشد ) را دارد؟
البته این دو تخصص در پزشکی هم جدا بود ولی در همان سال هایی که دوره تکمیلی در مجلس تصویب شد،این دو تخصص هم برای پزشکی یکی شد.حالا چه طور ممکن هست که قانون دوره تکمیلی قدیمی باشد ولی قانون مربط به پاتوها نه؟؟
بهتر هست سلیقه ای با قانون برخورد نکنیم!
نظر شما
ادامه