کد خبر: ۳۵۸۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

وزیر بهداشت گفت: مصرف آنتی بیوتیک در دنیا از سال 2000 تا 2010 حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده که با افزایش مقاومت میکروبی همراه است .

به گزارش وبدا، «دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی» در اجلاس بین المللی بررسی چالش های نظام مراقبت مقاومت میکروبی در سالن امام جواد ستاد وزارت بهداشت، اظهار داشت: 20 درصد از مصرف آنتی بیوتیک ها در مراکز بهداشتی و درمانی و 80 درصد در بخش سرپایی و به نیز به صورت خود درمانی توسط مردم مصرف می شود و کارشناسان اعتقاد دارند که 50 درصد از آن، غیر ضروری است.

وزیر بهداشت یادآور شد: 50 درصد از نسخه های پزشکی، حاوی آنتی بیوتیک است و در سالهای گذشته توانسته ایم تعداد اقلام دارویی در نسخ را از 3.4 به 2.7 قلم کاهش بدهیم اما از هر 10 دارویی که در نسخه تجویز می شود، حداقل یک قلم، آنتی بیوتیک است.

دکتر هاشمی تاکید کرد: باید بپذیریم که شرایط کشور از نظر مصرف آنتی بیوتیک مناسب نیست و مصرف آن رو به فزونی است و این زنگ خطری است که باید برای آن چاره اندیشی کرد. زیرا همه ما در این منطقه از جهان، در معرض تهدید هستیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: از 10 آنتی بیوتیک برتر ایران که 50 درصد مقاومت به آنها گزارش شده است می توان به سفکسیم، آموکسی سیلین و آزیترومایسین اشاره کرد بنابراین باید بپذیریم که مشکلات جدی در این حوزه داریم و باید به دنبال درمان آن باشیم.

دکتر هاشمی گفت: در حوزه دامپروری در سال 2010 حدود 63 هزار تن آنتی بیوتیک مصرف شده و پیش بینی می شود که اگر با همین روند ادامه یابد، مصرف آنتی بیوتیک در دام و طیور به 105 هزار تن در سال خواهد رسید. البته در ایران دوستان ما متعقد هستند که در رفع آفات از آنتی بیوتیک استفاده نمی کنند اما همان سموم شیمیایی، اثرات به مراتب نامناسب تری دارد از سوی دیگر مقاومت میکروبی در مصرف مواد پروتئینی به ویژه شیر از سوی مردم مهم است و باید با همکاری های بین بخشی مصرف آنتی بیوتیک در حوزه دامپروری کنترل شود.

وزیر بهداشت کنترل مقاومت میکروبی در ایران را امری دشوار ندانست و گفت: خوشبختانه در کشور، دو کانون مهم سیاستگذاری در حوزه سلامت وجود دارد. مجمع ملی سلامت هر سال یکبار به ریاست رییس جمهور در سطح ملی و در سطح استانی تشکیل می شود از سوی دیگر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز که به ریاست رییس جمهور و حضور 9 تن از وزرا تشکیل می شود، هر سال دوبار برگزار می شود و این دو کانون مهم که تصمیمات آن برای همه دستگاه های اجرایی، لازم الاجرا است، می توانند در اتخاذ تصمیماتی برای پیشگیری از آسیب به مردم، اثرات بسیار مهمی داشته باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به تدوین برنامه ملی مقاومت میکروبی در کشور، از تلاش های سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بهداشت جهانی در این زمینه تقدیر کرد و افزود: امیدوارم شاهد اجرای هماهنگ و موثر این برنامه باشیم و از کمک های سازمان بهداشت جهانی نیز استفاده کنیم و اهمیت اجرای این برنامه از این جهت مهم و اساسی است که به کاهش مقاومت میکروبی، کمک می کند.

وزیر بهداشت بر لزوم انجام پایش برای مصرف آنتی بیوتیک ها، طراحی نظام مراقبت مقاومت میکروبی در انسان، شیلات و دام و توجه به مصرف منطقی داروها تاکید و نقش بیمه ها را در مصرف منطقی داروها مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان، نقش خریداران خدمات و در حوزه دام نیز نقش سازمان های حمایت کننده و نهادهای نظارتی در مصرف منطقی داروها و آنتی بیوتیک ها بسیار مهم است.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت افزایش نظارت ها برای مصرف منطقی دارو در کشور توسط سازمان غذا و دارو، یادآور شد: این سازمان باید حتما آزمایشگاه های خود را گسترش داده و تجهیز کند و توزیع آنها در سراسر کشور، عادلانه باشد.

به گفته وزیر بهداشت، تاکید بر تحقیق و توسعه در حوزه دارو، توجه به شرکت های دانش بنیان، اهتمام به محصوصلات بایو و نانو تکنولوژی و سرمایه گذاری مناسب برای دستیابی به آنتی بیوتیک های جدید می تواند جزء اهداف بلند مدتی باشد که هر کدام از ما در دستگاه خود باید آن را پی گیری کنیم.

دکتر هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد که ایران همان گونه که در حوزه بیماری های غیرواگیر توانسته الگویی برای کشورهای منطقه و دنیا باشد، در حوزه مقابله با مقاومت های میکروبی نیز بتواند پیشرو باشد تا نه تنها به مردم خود بلکه به مردم منطقه و دنیا کمک کند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
واقعا مدیریت وزارت بهداشت برازنده ی این مرد
نظر شما
ادامه