کد خبر: ۳۵۸۷۹



معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در اولین همایش نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه انسان، دام و گیاه که امروز چهارشنبه 14 تیرماه 96 در تالار مدرس انستیتو پاستور ایران و با حضور نمایندگانی از سایر کشورها و مسئولان سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، به تبیین جایگاه سازمان دامپزشکی کشور در تشکیل نظام سلامت واحد پرداخت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر قاسم رضاییان زاده» با اشاره به جایگاه و نقش تاثیر گذار دامپزشکی در حوزه های سلامت و اقتصادی وجود یک سیستم آینده نگر و برنامه ریز در سطوح ملی، فراملی و جهانی را از ملزومات اصلی نظام سلامت واحد در جوامع امروزی دانست.

وی گفت: در سال 2006 سازمان جهانی بهداشت دام، فائو و سازمان بهداشت جهانی همگرائی را جهت مراقبت و کنترل و رفع سریع بیماریها را تعریف و تدوین کردند تا همه کشورها بتوانند در این راستا به راحتی حرکت کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با تشریح فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور در بحث نظام پایش و مراقبت گفت: از سال 1380 یک نظام پایش منظم در سازمان دامپزشکی کشور تعریف شده است و تا به امروز توانسته است در قالب ۱۱ سامانه، فعالیت خویش را دنبال کند.

وی در ادامه گفت: البته هنوز هم این راه ادامه دارد و مرتب با نقایص و ایراداتی مواجه می شویم که با تطور و رشد خودمحور به رفع موانع پیش رو می پردازیم. این سامانه ها با آنالیز و پایش داده های کمی و کیفی، مدیریت مصرف دارو که با هدف کاهش تهدیدات سلامت عمومی و همچنین بحث قرنطینه و امنیت زیستی به راحتی می تواند بررسی اپیدمولوژیک در رخداد بیماری ها را برای کارشناسان فراهم کند.

رضاییان زاده با معرفی سامانه های مختلف سازمان دامپزشکی گفت: در بحث پایش و مراقبت 111 مورد بیماری دامی، ۳۴ مورد بیماری طیور، ۲۳ مورد بیماری آبزیان و 13 مورد بیماری های زنبور عسل و کرم ابریشم به صورت زنده در کشور پایش و رصد می شود و در صورت مشاهده بیماری های نوپدید یا بازپدید، این بیماری ها هم به لیست مذکور اضافه می گردد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پایان در خصوص مراقبت فعال و غیرفعال سازمان دامپزشکی در بیماری های استراتژیک و غیر استراتژیک گفت: با استفاده از گزارشات لحظه ای و بومی و مشاهدات تیم نظارتی سازمان دامپزشکی کشور، در قالب سامانه GIS ،امکان رصد و ارزیابی جهت حرکت ویروس یا باکتری در مناطق مختلف کشور به کارشناسان داده می شود و این کارشناسان فعالیت های مربوط به واکسیناسیون، قرنطینه، تست، کشتار، سمپاشی، ضدعفونی و مبارزه با انگلهای خارجی و داخلی را سازماندهی کنند.



نظر شما
ادامه