کد خبر: ۳۵۸۹۴
 

سالانه بیش از 23 هزار نفر از مردم ایالات متحده در نتیجه عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک های رایج جان خود را از دست می دهند. این مسئله نشان می دهد که درمان مناسب، نیازمند تولید آنتی بیوتیک هایی جدید می باشد. مطالعات جدید حاکی از آن است که خون اژدهای کومودو می تواند در دستیابی به این هدف کمک نماید.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر به نقل از Medical News Today ، اژدهای کومودو یکی از بزرگترین گونه های مارمولک در جهان است که حداکثر تا3 متر رشد میکند. از ویژگیهای مهم این خزنده آن است که علی رغم تغذیه از گوشت فاسد و دارا بودن بزاقی غنی از باکتری های مضر، به ندرت بیمار می شود. این ویژگی مربوط به پپتید VK25 موجود در خون این حیوان است. با آنالیز این پپتید، دانشمندان دریافتند که علاوه بر خواص ضد میکروبی ملایم، دارای قابلیت جلوگیری از تشکیل بیوفیلم ها نیز می باشد. بیوفیلم همان میکروارگانیسم هایی هستند که با تجمع، به رشد خود ادامه داده و از خود محافظت می نمایند و این حالت اغلب در زخم ها یافت می شود.

دانشمندان دو آمینو اسید موجود در پپتید فوق را جهت تاثیر بیشتر، بازآرایی نمودند و یک نسخه جدید و مصنوعی از پپتید را تولید و تحت عنوان DRG-1 نام گذاری کردند. این پپتید ساخته شده، نسبت به پپتید طبیعی اژدهای کومودو قدرتمندتر و پایدارتر می باشد.

DRGN-1 باکتری های مقاوم به درمان آنتی بیوتیکی را در موش های آزمایشگاهی از بین می برد

در گام بعدی،DRGN-1  روی موش های دارای زخم های عفونی آلوده به دو سویه از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها یعنی «پزودوموناس آئروژینوزا» و «استافیلوکوک اورئوس» آزمایش گردید.

پپتید ساخته شده قبل از نابود ساختن این دو سویه از باکتری، به بیوفیلم موجود در زخم حمله نموده و آن را از بین برد. این امر منجر به تسریع در روند بهبود زخم گردید.

هم اکنون دانشمندان برآنند که قدرت پپتید DRGN-1 را به عنوان یک محصول موضعی بهبود زخم در حیوانات، آزمایش نمایند. امید بر آن  است که این پپتید، منجر به تولید آنتی بیوتیک های جدید جهت مصارف انسانی شود.

 
 
نظر شما
ادامه