کد خبر: ۳۵۸۹۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه خبر داد:
«دکتر کامیار محمدزاده» افزود: با توجه به اینکه میزان تولیدات این داروها در بخش دام و طیور چندین برابر بیش از نیاز داخلی کشور است، در نتیجه رقابت به هر شکلی که شده برای فروش این داروها افزایش می‌یابد ...



حکیم مهر - رئیس شورای نظام دامپزشکی استان کرمانشاه از فروش بدون نسخه 90 درصد داروهای تخصصی صنعت دام و طیور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر کامیار محمدزاده» با اظهار نگرانی از چالش فروش داروهای تخصصی بدون نسخه، اظهار داشت: بالغ بر 80 الی 90 درصد دارو های صنعت طیور در داروخانه ها بدون نسخه کلینیسین (نسخه های کلینیک های دامپزشکی) به فروش می رسد و این فروش بی حساب و کتاب، صرفاً با مراجعه مرغدار به داروخانه های ویژه داروهای دامی انجام می شود.

وی گفت: نظارت بر فروش داروهای دام و طیور در داروخانه ها ضعیف است و همین وضعیت به چالش و نگرانی جدی برای آینده سلامت دام و طیور و همچنین ادامه فعالیت دامپزشکان و کلینیک های دامپزشکی تبدیل شده است.

این مسئول انجمن صنفی درمانگاه های دامپزشکی استان کرمانشاه حذف کلینیک را از مهم ترین علت های وضعیت پیش آمده و فروش آزاد داروهای تخصصی بدون نسخه در داروخانه های عرضه کتتده داروهای دام و طیور و حیوانات دانست و ادامه داد: وقتی هر مرغدار به راحتی و بدون نسخه با مراجعه به داروخانه به راحتی هر نوع داروی تخصصی را خریداری می کند، خود به خود جریان حذف کلینیسین ها پر رنگ تر می شود .

وی تصریح کرد: فروش بدون نسخه داروهای تخصصی به خصوص آنتی بیوتیک ها تنها معطوف به طیور نیست، به گونه ای که گزارش های رسیده از فروش بیش از 50 الی 60 درصد داروهای تخصصی دام های کوچک و بزرگ بدون نسخه های کلینیسین ها و دامپزشکان خبر می دهد.

رئیس نظام دامپزشکی کرمانشاه، افزایش تولیدات داخلی داروهای تخصصی را مهم ترین علت فروش بدون نسخه این داروها دانست و افزود: با توجه به اینکه میزان تولیدات این داروها در بخش دام و طیور چندین برابر بیش از نیاز داخلی کشور است، در نتیجه رقابت به هر شکلی که شده برای فروش این داروها افزایش می یابد.

وی اظهار کرد: اگر چرخه توزیع دارو بخواهد به واسطه حضور کلینیسین ها یا دامپزشکان انجام گیرد، میزان فروش مستقیم و بدون نسخه دارو نیز به شدت کاهش می یابد؛ موضوعی که پیگیری ها را برای رسیدگی جدی مسئولین به سازمان دامپزشکی کشور کشیده و در دست اقدام است، زیرا داروخانه ها با فروش بدون نسخه دارو های تخصصی دام و طیور عملا به درآمدزایی و سودآوری داروسازان این حوزه کمک می کنند، درحالیکه این وضعیت سلامت آینده صنعت دام و طیور را تهدید می کند.

محمدزاده یادآور شد: دامداران و مرغداران در بیشتر موارد هیچ اطلاعی از میزان تاثیر داروهای مصرفی در دام و طیورشان ندارند، غافل از اینکه این موضوع در بیشتر موارد به افزایش مقاومت میکروبی در طیور و دام ها می انجامد.
 
 
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
|
Germany
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
0
0
سلام
یه خبر جدیدتر به عرضتون می رسونم، کلینیسین های محترم اصلا نسخه به داروخانه دامپزشکی نمی فرستند و با داروخانه های انسانی کار می کنند و شما با این موضوع چطور برخورد می کنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
0
1
سلام ،وقتی میگید ،۹۰درصد دارو بدون نسخه یعنی همه اعضای نظام دارن تخلف میکنن، یعنی خود ما ،نمیشه که صبح و شب برای هر داروخانه یک نگهبان گذاشت ،ولی پایبند بودن به اصول اخلاقی و حرفه ای در کنار. نظارت سبب کاهش این مشکل میشه ،هرچند که در داروخانه های انسانی هم وضعیت همینطور است و همه ترجیح می دهند چشم خود راببندند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
0
1
الان اکثر دامپزشکان به اصطلاح کلینیسین فاقد پروانه هستند اینو چکار میکنند اقایون
نیکوصفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
0
1
سلام درود بر ایشان. اما سوال این است که چه فرد یا ارگانی مسوول نظارت و کنترل داروخانه ها هستند. ؟؟؟؟؟ ایا میدانید بسیاری از افراد فاقد مدرک و مجوز اقدام به درمان های غیر مجاز میکنند و حتی خدمات جراحی توانایی هم میداند. یکی از اسیبهای صنف مفلوک دامپزشکی وجود گروه های مجازی درمانی بوده که عضویت غیر دامپزشکان و دامداران در تنها جای تاسف بسیار است. خود دامپزشکان باید بخود ایند. وگرنه از اقدام تشکیلات مرتبط خبری نیست.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
سلام ،همانطور که مستحضرید برای پیگیری در مراجع قضایی نیاز به مدرک هست در تمامی موارد هیچ دامداری حاضر به امضا صورت جلسه یا شهادت در خصوص درمان غیر مجاز نیست حتی متاسفانه همکاران بخش خصوصی هم در این خصوص خودداری می کنند ،بنده قبلا در بخش خصوصی کار می کردم و بعد از ده سال به بخش دولتی رفتم خود ما هم حاضر به ترئه لایحه به مراجع قضایی یا شهادت در این خصوص نبودیم ،اما راه حل به نظر بنده۱_کاهش مواد مورد نیاز در دسترس یعنی دارو و عدم نسخه پیچی کاغذهای باطله در داروخانه های دامی۲-چرا دامدار از یک فرد فاقد صلاحیت استفاده میکنه ولی از دکتر دامپزشک نه حتی موارد غیر مجاز پول بیشتری هم دریافت میکنن پس ایراد در کار خود کلینسین هست باید سطح علمی خودمون رو بالا ببریم براتون یه مثال بزنم باکنترل نسخ یک درمانگاه در طول سال متوجه سدم ۹۰درصد نسخ رو پنی سیلین تشکیل داده دامدار هم میگه در طول سال ده بار مراجعه کردم نسخش یکی بوده و خیلی موارد هم جواب نگرفتم خودم انجام میدن۳_ برخی کلینسین ها دامپزشکی رو با پزشکی اشتباه گرفتن از مطب خود تکان نمیخورن و فقط نسخه مینویسن حتی دام هم معاینه نمیکنن متاسفانه به چشم خودم دیدم برای راضی نگاه داشتن دامدار بیماری دروغی تایید میکنن
برای تشخیص باد تاریخچه نگاری،بازدید از محیط ،بازدید از محیط و گله معاینه دام انجام بشه ولی افراد غیر مجاز معمولا در محل حاضر و اقدام به درمان میکنن پس شناخت بهتری دارن۴_از همه بدتر نسخه های سفارشی است که دامدار در مطب حاضر و خود داروها رو تجویز و کلینیسن نسخه می کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
عزیز من وقتی دامپزشک کلینیسین کم سواد عزم جزم کرده تمامی دردهای با درمان وبی درمان هر دامی را با یک نسخه کلیشه ای و تکراری که شبیه به یک طومار میمونه و همیشه حاوی یک آنتی بیوتیک هم هست حل و فصل کنه خوب طبیعیه دامدار پس از مدتی دیگه سراغ هزینه اضافی نمیره و مستقیما" به داروخانه مراجعه میکنه! بنابراین بیایید واقع بین و منصف باشیم و تقصیر رو صد در صد به گردن دامدار و یا همکار داروخانه نیندازیم. بلکه در این بین در درجه اول همکار کم سواد تا بیسواد کلینیسین مقصره، در مرتبه دوم همکار داروخانه مقصره و در مرتبه سوم با فاصله ای زیاد، دامدار بیچاره مقصره. نتیجه این که چاره کار علاوه بر اتخاذ تدابیر دیگر بالا بردن سطح سواد و دانش تشخیص صحیح بیماریها و مشکلات دامی است تا دامدار بطور مادی و عینی نقش تعیین کننده و غیر قابل جایگزین دامپزشک کلینیسین را احساس نماید.
شاهین خرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
وقتی بدون رویه داروخانه میدین و قدرت مقابله با ۱۹۵۰ فارغ التحصیل نداریم
طرف هنوز مدرک نگرفته داروخانه زده . تعداد داروخانه ها در شهر ها تا۲ الی۳ برابر کلینیک ها شده وقتی کلینیسین بدون معاینه صرفا با اضهارات دامدار نسخه میدهد و اورا ب داروخانه خاصی هدایت میکند حرف های زیبایی از این قبیل اززبان مسیولین ک خودشان مقصرند چ معنادارد
دکتر یادگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
0
0
سلام. مظلوم ترین بخش از دامپزشکی کلینیسینها هستن که اکثر موارد رجوع دامدار به دکتر بعد از چند بار خود درمانی و استیصال درمانه و انتظار معجزه از دکتر معالج دارند. در ثانی درمانهای غیر مجاز از طریق تکنسین ها با نرخهای پایین مشکل بزرگتری ست. و‌ انگشت اتهام گرانفروشی بسمت دکتر دراز خواهد بود.
نظر شما
ادامه