کد خبر: ۳۵۹۰۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

 «دکتر محمد لطفی‌زاده» مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد) در یادداشتی در خصوص خطر سیاسی‌شدن دامپزشکی هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر، وی در توضیح این یادداشت اظهار داشت: متاسفانه خطری که در این یادداشت اشاره شده واقعی است و خدا کند اتفاقی که در سال 85 افتاد و یک گروه سیاسی خاص به عرصه دامپزشکی وارد شدند و تا امروز اثرات آن را دیده و می بینیم، از یک سوی دیگر وارد نشوند. چه راست چه چپ ورود گروههای سیاسی به عرصه دامپزشکی چه در سازمان دامپزشکی چه در نظام دامپزشکی چه در موسسه رازی و غیره مخرب است و این خطر کاملاً امروز احساس می شود. این یادداشت با تکیه بر این موضوع نوشته شده و هشداری است به همه دلسوزان که مراقب اقدامات افرادی که دامپزشکی را نردبان فتح سیاست می دانند باشند.

به گزارش مِتُد، متن یادداشت دکتر محمد لطفی‌زاده بدین شرح است:

بسمه تعالی

با اهداء سلام و احترام

همکاران عزیز و مخاطبان ارجمند

آنچه امروز را به بُرهه‌ای حساس در تاریخ دامپزشکی کشورمان تبدیل کرده، فرصتی است که اگر از آن غفلت شود از دل آن تهدید بزرگی رقم خواهد خورد. این فرصت عبارت از کنار هم قرار گرفتن پیشکسوتان و اساتید و دانشجویان و جوانان برای ارتقاء جایگاه حرفه دامپزشکی در کشورمان است. مانند همه دوره‌ها عده‌ای نیز به عمد یا از روی سهو نقش تماشاچی دارند و منتظرند تا نتیجه را ببینند و به دامن آن کوچ کنند. هرچند حضور فعالانه این دسته که کم هم نیستند بسیار مُهم و بعضاً تعیین‌کننده است اما عناصری در آن دو گروه یادشده وجود دارند که به رغم تعداد کم گاه اثرات بزرگی از خود بجا می‌گذارند.

اینجانب در این یادداشت مایلم خطری مُهم را به همه یادآوری کنم که اگر از آن غفلت شود سقوط در چاهی عمیق پیامد آن خواهد بود. ورود افراد با صبغه سیاسی و بهتر بگویم (متعصبان سیاسی) به عرصه دامپزشکی همانقدر که در گذشته به حرفه دامپزشکی ضربه زده امروز هم در حال تجربه شدن است. اگر افرادی بخواهند زمام امور دامپزشکی را به دست بگیرند ولی بجای خدمت به صنف دامپزشکی با ظاهربینی به فکر جناح‌بازی و دسته‌بندی‌های سیاسی باشند و فضای دامپزشکی کشور را دوقُطبی کنند چه سودی نصیب این حرفه خواهد شد؟

تصور کنید که یک نماینده مجلس در دوره نمایندگی با رایزنی تیم فوتبالی را از یک شهر به شهر دیگر منتقل کند. ظاهر این اقدام و تلاش او در کوتاه مدت تحسین عده‌ای را برمی‌انگیزد اما آیا در بلندمدت اثری از صلابت آن تیم فوتبال به جای می‌مانَد؟

در دامپزشکی هم علاوه بر آنکه باید دست افراد کم‌توان و مبادی غیرمرتبط از مدیریت این حرفه کوتاه شود و ضمن تقویت پشتوانه قانونی و استقلال لازم، نهادهای غیردولتی به جایگاه اصلی خود بازگردند و از اسارت دعواهای ملال‌آور و ضدّ منافع صنفی رها شوند، نیاز مُبرم به مراقبت در برابر همان جنس اقدام پیش‌گفته در مثال انتقال تیم فوتبال احساس می‌گردد. متأسفانه امروز بوی سیاسی‌کاری از برخی مجاری در حرفه دامپزشکی استشمام می‌شود که اگر به درستی استشمام شده باشد فرصت اصلاح امور را به تهدید انشقاق تبدیل می‌سازد.

حقیر به همه همکاران عزیز حسب وظیفه هشدار می‌دهم که به جای سیاسی‌کردن فضا و دنبال‌کردن یکسویه‌ی برخی مطالبات غیرقانونی و هنجارشکن در عرصه سیاست بهتر است به دنبال ایجاد وحدت و طی مسیر قانونی و جذب حداکثری همه گروه‌ها و سلایق در عرصه دامپزشکی باشیم. مباد که عده‌ای تصور کنند فرصتی فراهم آمده تا جایگاههای خود را در پُست‌های مدیریتی که بعضاً در گذشته از دست رفته مُحکم نمایند. مخاطب این یادداشت همه گروه‌ها و همه فعالان هستند و نویسنده در صدد تعیین مصداق نیست لیکن بر همگان لازم است مراقبت کنند اولاً به دام مصادیق احتمالی نیفتند و ثانیاً با شناخت حقیقت در فضای غبارآلود، عرصه را بر جناح‌بازی در دامپزشکی تنگ کنند تا فضا برای وحدت‌آفرینان و خدمت شایسته به این صنف و حرفه بیش از پیش فراهم شود.

به امید سربلندی همه همکاران عزیز

دکتر محمد لطفی‌زاده - مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (مِتُد)
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
باید هم نگران بود. خود جناب دکتر در هفته های اخیر پایه گذار به حاشیه سیاسی کشاندن یک بحث فنی در گروه معروف تلگرام بوده و اظهار نظرهای ............... ایشان را بیش از دوهزار نفر اعضای گروه مشاهده کرده اند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
1
من نمي دونم اقاي دكتر لطفي زاده عزيز در چه كسوت و جايگاهي تشريف دارند كه كل جامعه دامپزشكي را نصيحت مي كنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
از قدیم گفتن حرف راست را حتی از دهان کودک هم خارج بشه باید گوش داد. شما به مظمون دقت کنید نه به گوینده و جایگاه ایشان.
بهزاد رنجبران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
جناب آقای دکتر لطفی‌زاده را می‌توان زبان گویای جامعه دامپزشکی در فضای مجازی دانست.
اقدام جسورانه‌ی ایشان در فراهم آوردن بستر منسجم نقد و بررسی آزادانه‌ی مسائل مبتلابه، خدمت بی‌مثالی به جامعه‌ی علمی است است که پایدار خواهد ماند.

اجرکم عندالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
به نکته بسیار خوبی اشاره کردید
همواره یکی از ملاک های انتخاب مدیران سازمان دامپزشکی فعالیت آنها در ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است، نه ملاک های تخصصی و فنی.
همه بخاطر دارند که دامپزشکی در دوره های گذشته از این موضوع چه ضربه های هولناکی خورده است.
محمد لطفی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
اون گروهی که منظور شما است به حاشیه رفته بود و رو به هنجارشکنی آورده بود. ما سعی کردیم بگیم قانون ملاک و فصل الخطاب است.
دکتر وحید عطارد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
0
0
جناب دکتر سالهاست علم و فن از سازمان دامپزشکی مثلامتولی بهداشت دام کشور رخت بر بسته و سیاست کاری که نه .. ادای سیاست بازان را دراوردن جایگزین شده است.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
جناب اقاي دكتر اگر نهادي سياسي بشه كاركارشناسي وفني وعلمي را كنار گذاشته ميشه روساي سازمان مديران كل ومعاونبن به ستادهاي انتخاباتي ميرند اكثريت ميزشان خيلي مهم ميشه فضاي دوقطبي درادارات حاكم ميشه بعضي نيروهاي خوب به حاشيه ميرند وازشون استفاده نميشه به انتقاد هاي سازنده توجهي نميشه وفكر ميكنند داري مدير بالادستي را تخريب ميكني اما هنوز در شهرستانها كاركنان با وجدان زيادي بار ادارات كل را به دوش ميكشنداميدوارم كسانبكه مسوليتي دارند بدون جهت گيريهاي سياسي به فكر اباداني سازندگي ارتقا بهداشت عمومي حفظ سرمايه دامي وكاهش تلفات دامي باشند
نظر شما
ادامه