کد خبر: ۳۵۹۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر


پورکاظمی با اشاره به واردات ۵۰ هزار تنی فیله تیلاپیا به کشور گفت: واردکنندگان این ماهی بصورت هماهنگ و برنامه‌ريزی شده به جوسازی در داخل براي عدم توليد ملی این ماهی می‌پردازند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مقاومتی نیوز، «محمد پورکاظمی»، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در در خصوص وضعیت ماهی تیلاپیا در کشور گفت: تنها مرکز مجاز نگهداری ماهیان تیلاپیا در کشور مرکز تحقیقات ملی آبزيان آبهای شور کشور است که در زمینه‌های تکثير و پرورش این ماهی فعالیت‌هایی انجام داده و در دست اجرا دارد تا جديدترين دانش فنی پرورش انبوه ماهی تيلاپيا را در كشور بومی‌سازی نمايد.

پورکاظمی افزود: گزارشات متعددی از فعالیت غیررسمی علاقه مندان به پروش این ماهی از نقاط مختلف کشور وجود دارد. بدون شك این فعالیت‌هاي غيررسمي و غيرقانوني به توسعه پایدار كشور كمك نخواهد كرد و وقتی به ريشه‌يابی آن بپردازيم دليل اصلی آن را سختگیری‌های یک‌جانبه و متوقف شدن مسیر توسعه اصولی تیلاپیا خواهیم یافت.

وی در ادامه گفت: فعالیت‌های مرکز تحقيقات ملی آبزيان آبهای شور در زمینه تیلاپیا از سال ۱۳۸۷ زير نظر موسسه تحقيقات علوم شیلاتي كشور آغاز گرديد؛ موسسه علوم شيلاتی با ۹۹ سال قدمت، قديمی‌ترين موسسه تحقيقاتی كشور است.اين افتخار يعنی اينكه ۳۰ سال قبل از تاسيس دانشگاه تهران محققين ما مشغول تحقيق و پژوهش در كشور بودند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: بر مبنای اساسنامه مرکز جهت تنوع بخشی به آبزی‌پروری و بهره‌مندی از تجربيات دنيا مبادرت به واردات اين گونه نمودیم و همانند تمام موسسات علمی و پژوهشی دنيا و كشور جهت انجام تحقيق به اجازه و مجوز نياز نداریم زيرا خود مرجع تحقيق و پژوهش هستیم؛ با اينحال براساس اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های محیط زیست و دامپزشکی واردات تيلاپيای نيل از كشور اندونزی صورت گرفته است.

پورکاظمی گفت: برای توسعه رسمی تیلاپیا و صدور مجوزهای مربوط، جلسات متعددی از سالیان گذشته با حضور مدیران و کارشناسان سازمان محیط زیست و موسسه تحقیقات و سازمان شیلات برگزار شده و طی آن، ضمن ارائه مستندات علمی کشورهای دارنده این صنعت و یافته‌های پروژه‌های صورت گرفته در کشور، هموراه بر ارائه راهکار اصولی و علمی توسعه تیلاپیا، بجای مخالفت مطلق و توقف فعالیت‌ها تاکید نموده‌ایم.

وی افزود: سازمان ملی آبزیان آبهای شور، بیوتکنیک مراحل مختلف تولید این ماهی از مولدسازی و تکثیر تا تولید بچه ماهی، تغذیه و پرورش در سیستم‌های مختلف را بدست آورده و دانش فنی آن آماده ارائه به بخش خصوصی است.

پورکاظمی گفت: با وجود متقاضیان بسیار و اعلام آمادگی سرمایه گذاران خرد و کلان، اقلیم‌های مناسب پرورش این ماهی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل تولید تیلاپیا در کشور، تولید این ماهی در انتظار صدور مجوزهای لازم و توسعه قانونمند و رسمی است.

وی گفت: درحال حاضر طرح‌های پایلوت تولید در شرایط بسته سالنی و گلخانه‌ای با هدف حفظ آب و افزایش تولید در واحد سطح و حجم، که دارای ملاحظات محیط زیستی هستند، درحال اجرا است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پایان با اشاره به وارداتی بودن فیله تیلاپیای موجود در فروشگاه‌های کشور، گفت: بدون شك كيفيت ماهي تيلاپيای توليد داخل كشور چندين برابر بالاتر از كيفيت تيلاپيای وارداتی است كه بصورت هماهنگ و برنامه‌ريزی شده با سودهاي كلان وارد كشور می‌شود و حتی برخی از واردکنندگان این ماهی جو کشور را علیه تولید ملی گسترش می‌دهند.

وی افزود: درسال گذشته حدود ۱۱ تا ۱۵ هزار تن فیله تیلاپیا به ارزش ده‌ها میلیون دلار وارد کشور شده که معادل حدود ۳۵ تا ۵۰ هزار تن ماهی کامل و حاصل فعالیت کارگاه‌های متعدد تکثیر، نرسینگ، پرورش ماهی و فرآوری می‌باشد که فرصت‌های شغلی متعددی در خارج از کشور ایجاد نموده است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
0
0
سلام
آقای دکتر؛ کمی هم از معایب پرورش تیلاپیا و ارزش غذایی آن هم صحبت می کردید. درضمن کیفیت پرورش داخل ایران چگونه این همه با نوع وارداتی متفاوت می شود؟!
نظر شما
ادامه