کد خبر: ۳۵۹۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، بافت و تفرش

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
نقش دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی جامعه حائز اهمیت است


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: نقش دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی جامعه حائز اهمیت و این موضوع برای آحاد جامعه محرز است.

غلامرضا زیدآبادی با اشاره به اهمیت حضور دامپزشکی در بخش‌های مختلف مربوط به سلامت جامعه اظهار داشت: بخش وسیعی از سبد مصرفی جامعه را که پروتئین‌های دامی تشکیل می‌دهد، باید از لحاظ سلامت و بهداشت عمومی عاری از هرگونه عوامل بیماری‌زا و مسمومیت‌زا باشند.
وی افزود: در مسیری که یکی از فرآورده‌های خام دامی مانند گوشت قرمز و سفید، شیر، عسل و تمام آلایش‌های خوراکی دامی طی می‌کند تا در سفره‌های مردم قرار گیرد، چشم‌های تیزبین کارشناسان دامپزشکی ضامن سلامت آن هستند.
زیدآبادی همچنین با اشاره به نزدیک شدن آغاز هفته دامپزشکی و 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی تصریح کرد: همه ساله در روز 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی مراسمی در تمام استان‌های کشور برگزار می‌شود که مقرر شده، سال جاری هفته‌ای با این نام و با هدف اطلاع‌رسانی مطلوب از عملکرد دامپزشکی در بخش‌های مختلف برگزار شود.
وی خاطرنشان کرد: امروزه نقش دامپزشکی در مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و امنیتی جامعه بر تمام افراد محرز شده و آحاد جامعه با شعار هر کسی ضامن سلامت خود است، می‌تواند کمک شایانی در پیشبرد اهداف دامپزشکی داشته باشند.
زیدآبادی گفت: در بحث حفظ و نگهداری از سرمایه بزرگ دامی کشور مخاطبان اصلی دامپزشکی که مستقیماً با فعالیت‌های انجام شده در ارتباط هستند، یعنی دامداران نیز همکاری لازم را در فعالیت‌های انجام شده ایفا می‌‌کنند.
وی اظهار داشت: بخش وسیعی از غذای مصرفی 7 میلیارد جمعیت جهان از این سرمایه ملی به دست می‌آید که یکی از اهداف دامپزشکی حراست از آن است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: همچنین صنایع جنبی فراوانی در این ارتباط وجود دارند که فعالیت آنها در گرو داشتن دام و تولید فرآورده‌های سالم مانند پوست‌، چرم‌، پشم‌، کُرک و ... است.
زیدآبادی با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر راه دامپزشکی قرار دارد،‌ افزود: تمام مراکز دولتی، غیردولتی و همچنین اصناف و دیگر مراکز مرتبط با دامپزشکی نقش مهمی در رفع چالش‌های موجود در راه فعالیت دامپزشکی دارند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که بتوانیم دست در دست هم در راستای ایجاد جامعه‌ای سالم از هرگونه بیماری و همچنین صنعتی پایدار و کارآمد در سطوح مختلف در مسیر خودکفایی ایران اسلامی گام برداریم.
زیدآبادی گفت: ستاد بزرگداشت هفته دامپزشکی که از 8 مهر تا روز ملی دامپزشکی یعنی 14 مهر سال جاری است با هدف برگزاری هرچه باشکوه‌تر این روز در اداره کل دامپزشکی استان کرمان تشکیل شد.
وی تصریح کرد: این ستاد که در اداره کل دامپزشکی استان کرمان است با رویکرد برگزاری مردمی این هفته و با حضور تمام کارشناسان دولتی، غیردولتی، اصناف و مراکز مرتبط با دامپزشکی و در شهرستان‌های کرمان تشکیل شده است.
زیدآبادی بیان داشت: براساس صورت جلسه‌ نخستین جلسه هماهنگی این ستاد مقرر شد، شبکه‌های دامپزشکی سراسر استان نیز مراسمی مشابه مراسم فوق روز 13 مهر‌ و با دعوت از مسئولان شهرستان‌ها در محل شبکه برگزار می‌کنند.

 

-------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی بافت:
148 هزار رأس دام در بافت واکسینه شدند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 148 هزار رأس دام سبک و سنگین در شهرستان بافت واکسینه شدند.

جعفر محمودی اظهار داشت: در حال حاضر واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان در سطح شهرستان بافت آغاز شده است، در این طرح 6 هزار و 100 رأس دام سنگین واکسینه می‌شوند.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 143 هزار و 200 رأس دام سبک و 5 هزار و 349 رأس دام سنگین علیه تب برفکی در شهرستان بافت واکسینه شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی بافت خاطرنشان کرد: همچنین 227 هزار نوبت سر گوسفند و بز و 5 هزار و 600 نوبت سر گوساله و گاو سمپاشی شده‌اند.
وی گفت: 640 هزار مترمربع اماکن دامی نیز سمپاشی شده و 338 تست سل گاوی 376 قلاده سگ نیز علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.
محمودی تعداد دام‌های سبک شهرستان بافت را 650 هزار رأس و تعداد دام‌های سنگین را 7 هزار رأس عنوان کرد و افزود: این تعداد دام به غیر از دام‌های شهرستان رابر است.
وی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیردار دام است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی بافت عنوان داشت: بیماری تب برفکی سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده‌های خام دارد.
محمودی اظهار داشت: تقریباً تمام دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند و شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا بوده، اما میزان مرگ و میر پایین و عمدتاً دام‌های جوان را در بر می‌گیرد.

 

----------------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی تفرش:
مسؤولان برای خسارت دیدگان تب برفکی چاره‌اندیشی کنند
بخش خصوصی رغبتی برای حضور در فعالیت‌های دامپزشکی شهرستان ندارد

 

رییس شبکه دامپزشکی تفرش با تاکید بر خطیر بودن وظایف دامپزشکی تاکید کرد: تضمین بهداشت غذایی افراد را نمی‌توان مشروط دنبال کرد؛ از این رو وجود کوچک‌ترین خلائی در سازمان می‌تواند منجر به تهدید سلامتی افراد جامعه باشد.

محمد شرفلو با اشاره به نحوه عملکرد بخش خصوصی در شهرستان خاطر نشان کرد: متاسفانه به منزله اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و هم‌زمان با کوچک شدن فعالیت‌های دولتی در امور، تاکنون بخش خصوصی رغبت چندانی برای حضور در فعالیت‌های دامپزشکی شهرستان از خود نشان نداده است.

وی دراین راستا ادادمه داد: با توجه به در نظر گرفتن وضعیت و صلاح اقتصادی، سرمایه‌داران، حاضر به سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های کوچک نیستند؛ از این رو این مهم به مشکلی اساسی در گردش برخی امور دامپزشکی در سطح شهرستان تبدیل شده است.

شرفلو در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا میزان تولید گوشت قرمز در سطح شهرستان تفرش به اندازه نیاز مصرفی مردم شهرستان است، گفت: تولیدات دامی با شرایط و فصول زمانی رابطه مستقیمی دارد؛ از این رو تولیدات دامی شهرستان در برخی فصول سال از جمله اواخر بهار و ابتدای تابستان، مازاد بر نیاز مصرفی مردم شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت دام و گوشت تولیدی شهرستان تفرش در مقایسه با سایر نقاط استان از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی، نژاد دامی بومی، نوع تغذیه، هوای پاک، و همچنین اشرافیت دامپزشکی بر کل دام‌های منطقه از جمله مواردی است که منجر به افزایش کیفیت دام شهرستان تفرش در مقایسه با سایر نقاط استان شده است.

شرفلودر خصوص تب برفکی در شهرستان تفرش اظهار کرد: موقعیت حساس جغرافیایی و قرارگیری استان در مسیرهای عبورو مروری کشور، منجر به آلودگی دام‌های استان به تب برفکی شد، از این رو تفرش نیز از این قاعده مستثنی نماند و حدود 10 کانون آلوده تب برفکی نیز در شهرستان شناسایی شد.

وی با اشاره به میزان خسارات وارده به دامداران شهرستان خاطر نشان کرد: خسارت هرچند جزئی می‌تواند زمینه‌ساز وارد شدن صدماتی به دامدار باشد از این رو از مسوولین انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نسبت به تخصیص اعتبارلازم برای خسارت دیده‌ها چاره‌اندیشی کنند.

شرفلو با بیان مشکلات دامپزشکی شهرستان تصریح کرد: عدم قانونمندی فعالیت‌های بخش خصوصی، زمینه‌ساز ضرباتی بر پیکره سازمان می‌شود از این رو انتظار می‌رود اگر تصمیمی بر کاهش تصدی گری بخش خصوصی داریم، هرچه سریع‌تر این بخش را از حمایت‌های لازم بهر‌ه‌مند سازیم؛ چرا که دراین صورت توانمندی این بخش می‌تواند موجبات رشد سازمان را فراهم سازد.

وی با اشاره به اینکه بهداشت غذایی افراد، قابل تامل نیست، گفت: بهداشت مترادف با سلامتی است از این رو وظیفه‌ دامپزشکی و تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سلامت غذایی افراد این است که از هیچ تلاش و کوششی در راستای سالم سازی مواد غذایی دریغ نکنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان تفرش در پایان خاطر نشان کرد: کمبود برخی واکسن‌های مورد نیاز از جمله واکسن آبله گوسفندی و بزی و همچنین بروسلوز در دام‌های سبک و سنگین از جمله مشکلات و نیازهای پیش روی دامپزشکی در شهرستان تفرش است.

 

نظر شما
ادامه