کد خبر: ۳۵۹۳۱
 

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از انتقال پلنگ رودسر به محیط بزرگتر خبر داد و گفت: در صورت مساعد بودن شرایط فیزیکی و رفتاری پلنگ رودسر نسبت به رهاسازی این گونه با قید فوریت در زیستگاه طبیعی خود اقدام می‌کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی تیموری» با اشاره به برگزاری جلسه تصمیم گیری در خصوص پلنگ رودسر که صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور هوشنگ ضیایی - مشاور معاون محیط زیست طبیعی، مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی، معاونان ادارات کل محیط زیست استان‌های قزوین و گیلان، مدیر باغ وحش باراجین، فتاحیان - پزشک معالج و اساتید دانشگاه از جمله اساتید رفتارشناسی دانشگاه تهران گفت: نخستین مصوبه جلسه امروز - که مورد تایید همه اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت- انتقال پلنگ رودسر به محیطی بزرگتر است.

وی با بیان اینکه فضای جدید پلنگ رودسر حدود ۶۰۰ متر است،اظهارکرد: این انتقال شنبه (۲۶ تیرماه) و تحت نظر دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد. پس از جابه‌جایی، پلنگ رودسر مورد آزمایش‌های مختلف همچون آزمایش خون قرار می گیرد همچنین تحرکات جسمی پلنگ از طریق رهاسازی طعمه زیر نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از سفر هفته آینده (۲۷ تیرماه) خود، مدیرکل دفتر حیات و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، فتاحیان - دامپزشک معالج پلنگ رودسر و جمعی از اساتید دانشگاه تهران به قزوین خبر داد و گفت: این سفر به منظور بررسی رفتارهای پلنگ رودسر پس از انتقال به فضای جدید صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه رهاسازی پلنگ رودسر در زیستگاه طبیعی خود مشروط به نتایج مثبت آزمایش‌های جسمی و رفتاری پلنگ است، تصریح کرد: از آنجا که سیاست و اولویت نخست سازمان حفاظت محیط زیست برای گونه‌های مصدوم حیات وحش، رهاسازی گونه در زیستگاه‌های طبیعی خود پس از مداوا است، پس از اطمینان از سلامت پلنگ رودسر و کاهش ریسک ادامه حیات این گونه در طبیعت، با قید فوریت نسبت به رهاسازی این حیوان اقدام خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت جسمی بسیار خوب پلنگ رودسر گفت: امیدواریم با توجه به اینکه پلنگ رودسر چهار سال در زیستگاه طبیعی خود زندگی و آموزش‌های لازم از جمله شکار را از مادر خود دریافت کرده است و در گرفتن طعمه مشکلی ندارد، رهاسازی این گونه در زیستگاه طبیعی خود به موفقیت بینجامد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، تیموری در پایان اظهارکرد: ضروری است تمام تلاش خود را به کار گیریم تا اجرای سیاست رهاسازی گونه در زیستگاه طبیعی خود با کاهش ریسک و افزایش اطمینان نسبت به ادامه حیات گونه باشد.

 
 
نظر شما
ادامه