کد خبر: ۳۵۹۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر


رئیس شبکه دامپزشکی گناوه گفت: خوراندن خودسرانه دارو توسط یکی از دامداران روستای چشمه بخش مرکزی شهرستان به دام‌های خود باعث مسمومیت و تلف شدن چندین راس گاو و گوسفند این دامدار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجتبی رضایی‌نیا» افزود: در پی تماس تلفنی یک دامدار، کارشناسان این اداره به محل مراجعه و پس از بررسی‌های لازم و به اذعان دامدار بر اثر استفاده زیاد از نوعی داروی ضد کوکسیدیوز طیور (مادورامایسین) در خوراک دام‌ها باعث مسمومیت شدید، زمین‌گیری و مرگ و میر تعداد زیادی گوسفند و گاو شد.

وی اظهارکرد: کارشناسان این اداره اقدام‌های درمانی و حمایتی لازم نظیر سرم تراپی، خوراندن داروی مسهل لاگزاتیو و تزریق داروی منیزیم کلیسم و فسفات را روی دام‌های مریض و مسموم انجام دادند.

رئیس دامپزشکی گناوه ارزش ریالی داروهای مصرفی روی دام‌ها که توسط این شبکه تهیه و استفاده شد را بیش از چهار میلیون ریال اعلام کرد و گفت: با وجود تلاش کارشناسان در نهایت براثر شدت مسمومیت دام‌ها شماری از آنها تلف شدند.

وی اضافه کرد: همزمان با اعزام کارشناسان این اداره به محل، فرماندار و بخشدار مرکزی و جهاد کشاورزی شهرستان در محل حضور یافتند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
دامدار محترم ارزششو داشت.حالا هی خود درمانی کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
0
واسه اش تجویز کردن وگرنه دامدار روستایی چه می دونه مادورامایسین چیه؟
پاتولوژیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
0
1
با این یونوفور قلب دامهاش سریعا دچار دژنراسیون میوکارد (myocardial degeneration) شده که ناشی از باند شدن دارو با کلسیم و سدیم و ورود کلسیم شدید به داخل سلولها شده که منجر به فعال شدن آنزیمهای مسبب دژنراسیون شده.
این یکی از پیامدهای مصرف خودسرانه یا تجویز اشتباه یا ....
هرچند در نشخوارکنندگان بعنوان محرک رشد داده میشه یونوفورها، ولی در زمان مسمومیت میتونه مشابه اسبها توکسیک محسوب بشه.
لطفاً رشته حساس و حیاتی دامپزشکی را در همه زمینه ها جدی بگیرید.
نظر شما
ادامه