کد خبر: ۳۵۹۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس بخش کنترل بیماری‌های واگیردار سازمان جهانی بهداشت:
«دکتر رعنا حاجه» افزود: تعداد کشورهای معدودی در منطقه نظام یکپارچه مراقبت بهداشتی را دارند ...
 

حکیم مهر - کارشناس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به تلاش های ایران برای استقرار نظام یکپارچه مراقبت بهداشتی انسان، دام و گیاه گفت: ایران یکی از کشورهای پیشرو در منطقه برای ایجاد نظام یاد شده است که موجب جلوگیری از همه گیری بسیاری بیماری ها می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، وقوع همه گیر بیماری های نوپدید و بازپدید و بیماری های زئونوز (بیماری های مشترک بین انسان و حیوان) استقرار نظام های یکپارچه مراقبت بهداشتی بین انسان، دام و گیاه را ضروری کرده است. انیستیتو پاستور ایران روزهای اخیر مهمان همایشی به همین نام با حضور کارشناسان داخلی پزشک و دامپزشک و کارشناسان خارجی از سازمان بهداشت جهانی بود .

«دکتر رعنا حاجه»  (Rana Hajjeh) کارشناس سازمان بهداشت جهانی در این زمینه گفت: سازمان بهداشت جهانی تقریبا از دو دهه قبل خود را ملزم به معرفی «نظام یکپارچه مراقبت بهداشتی یکپارچه انسان دام و گیاه /Integrated human, animal and palnt surveillance systems» دانسته است .

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل های زیادی برای معرفی این نظام به کشورهای مختلف منتشر کرده است تا آنها بتوانند نظام های مراقبتی خود را توسعه دهند .

رییس بخش کنترل بیماری های واگیردار سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: هر کشوری نظام های خود را دارد و سازمان بهداشت جهانی نمی تواند یک نظام را به همه کشورها تحمیل کند؛ اما سازمان بررسی های نوبه ای بسیاری انجام می دهد. همچنین پزشکان و متخصصان سازمان به کشورهای مختلف می روند و بر اساس این بررسی ها و ارزیابی ها توصیه هایی را به مسئولان کشورها ارائه می دهند تا کشورها نظام هایی را تدوین کرده و تکامل دهند که متناسب با نیازهای آنها باشد .

حاجه یادآور شد: سازمان همچنین دو قطعنامه در این زمینه تصویب کرده که هر دو به معنای تعهد سیاسی بالای وزرای بهداشت و درمان کشورهاست .

وی با تاکید بر اجرای نظام های مراقبت بهداشتی یکپارچه یادآور شد: فکر می کنم نیاز داریم بیشتر بر فعالیت های اجرایی تمرکز کنیم و اکنون سازمان بهداشت جهانی در این مرحله است .

این کارشناس سازمان بهداشت جهانی در مورد کشورهایی که در منطقه به این نظام پیوسته اند نیز گفت: تعداد کشورهای معدودی در منطقه نظام یکپارچه مراقبت بهداشتی را دارند؛ تعدادی از آنها نظام های مراقبتی بسیار خوبی دارند ولی این نظام ها بین انسان دام و گیاه یکپارچه نیست و ما در مرحله احیا و بازبینی این نظام ها هستیم .

وی توضیح داد: دلیل آن هم وقوع بیماری های همه گیر و حتی جنگ ها و حوادث مختلف در این منطقه است که باعث شده کشورها بیشتر به اولویت های دیگر مانند امور فوری بپردازند و همین امر تمرکز بر توسعه نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه را به تعویق انداخته است .

حاجه در مورد اقدامات ایران در زمینه استقرار نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه گفت: ایران فعالیت خوبی در این زمینه دارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در وزارتخانه در حال انجام پروژه ای پایلوت است در مورد نظام مراقبت سندرومی دارند و تلاش های زیادی از طرف ایران برای پیشبرد نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه انجام شده است .

وی که برای دومین بار به ایران آمده است تاکید کرد: به همین دلیل ایران یکی از کشورهای پیشرو در توسعه و استقرار نظام مراقبت بهداشتی یکپارچه در منطقه است .

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
البته ای کاش در زمینه استقلال مالی و تصمیمات اساسی و نظارت در دامپزشکی هم پیشرو می شد البته ای کاشششششششششش
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
0
قابل توجه مخالفان محترم انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت!

اظهارات کارشناس سازمان بهداشت جهانی WHO نشان می دهد که به لحاظ کارشناسی حرکت به سمت نظام یک پارچه مراقبتی بهداشتی انسان و دام One Health یک اصل و ضرورت است.
نظر شما
ادامه