کد خبر: ۳۶۰۰۰
 

جلسه ای مشورتی فی مابین نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور در خصوص بیماری هاری و شاربن در محل اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان برگزارشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان، مدیر کل دامپزشکی این استان در ابتدای جلسه ضمن خیر مقدم به حاضرین، گفت: سازمان دامپزشکی کشور با تغییر استراتژی های سازمانی و براساس مستندات علمی و موازین سازمان بهداشت جهانی و با بهره گیری حداکثری از امکانات موجود، در راستای حفظ سرمایه های دامی و ارتقاء بهداشت عمومی، اقدام به هدفمند سازی عملیات واکسیناسیون از طریق نظام مراقبت فعال نمود. به عنوان مثال با کاهش دوره قرنطینه (حذف دام آلوده)، تعداد کانون های بیماری تب برفکی در استان، از میزان 65 کانون طی سال 92-91، به 5 کانون در سال 95 کاهش یافت. ضمن اینکه با مدیریت صحیح بهداشتی، قاچاق دام 5/36% نیز، نسبت به سال­های گذشته کاهش داشته است.

دکتر داریوش جهان پیما مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در این جلسه با بیان وجود ارتباط منطقی بین شیوع و کنترل بیماری ها، افزود: در کنترل بیماری دو مسئله "میزان سهم پیشگیری" و "سهم درمان"، نقش اساسی دارد و در همه بیماری ها واکسیناسیون تنها راه پیشگیری و کنترل آن نیست، لذا ضمن پرهیز از تشویش اذهان عمومی و کاهش هزینه های گزاف و بی نتیجه واکسیناسیون عمومی برای بعضی از بیماری های مشترک بین انسان و دام که به کشور اعمال می شود، باید ردیابی دقیق بیماری­ها را از جهت سخت افزاری (مراکز آزمایشگاهی و تجهیزات مربوطه) و نرم افزاری (تربیت نیروی متخصص) افزایش داد.

دکتر زینلی نماینده وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشور نیز با جمع بندی نظرات مطروحه، خواستار تقویت نظام مراقبت بیماری در مراکز بهداشتی درمانی و دامپزشکی شد.

 
نظر شما
ادامه