کد خبر: ۳۶۰۶۵
تعداد نظرات: ۴ نظر



به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشگاه ارومیه در پی حواشی اخیر بیانیه ای صادر کرد که به شرح زیر است:
 
متن بیانیه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

در پی سوال بعضی از همکاران و دانشجویان در خصوص پیگیری موضوع تخلف علمی موضوع گزارشات سال قبل مجله نيچر به اطلاع دانشگاهیان می رساند که موضوع فوق در دو سطح دانشگاه ارومیه (توسط کمیته مستقل رسیدگی به تخلفات علمی) و در وزارت علوم در کمیته ای متشکل از معاونین پژوهشی و حقوقی وزارت و مسئول دفتر رسیدگی به تخلفات مورد رسیدگی واقع شده و در هر دو سطح دفاعيات حب نقی مورد تایید و پذيرش قرار گرفت.

اما توضیحات مرتبط:

۱- دانشجوی دکترای تخصصی پاتولوژی دانشگاه تهران (آقای ج-ج) که قبلا دانشجوی دانشکده دامپزشکی ارومیه بوده و پایان نامه خود را با راهنمایی حب نقی گذرانده بود، بعد از شروع دوره تخصصی در دانشگاه تهران با تشکیل تیمی و با وعده چاپ مقاله ISI به دانشجویان سال آخر، پایان نامه های آن ها را بدون اجازه استاد راهنما به مقاله تبدیل کرده در این مقالات علاوه بر اسم دانشجو و استاد راهنما، اسامی تیم مذکور که گاهی به بیش از هشت نفر هم می رسید درج می گردید. در واقع با هماهنگی دانشجوی فارغ التحصیل یک نوع پایان نامه دزدی صورت می گرفت.

حتی قبل از افشاگری نیچر بعضی همکاران در گروه پاتوبیولوژی با مشاهده چنین مقالات عجیبی با هماهنگی مدیر گروه وقت نامه ای اعتراض آمیز به معاونت پژوهشی ارسال می کنند.

بعد از گزارش نیچر و شروع تحقیقات سایبری وزارت علوم مشخص شد که نامبردگان خودشان بنام استاد راهنما ایمیلی تقلبی باز کرده، سردبیران مجلات مذکور با آن ایمیل ها به ظاهر نویسندگان و اساتید راهنمای مقاله (که گاهاً بعنوان نویسنده اول درج شده بود) تماس پیدا کرده و موافقت شان را می گرفتند!

جالبتر اینکه فرد متخلف اشاره شده با این روش ها و از نتیجه کارهای دیگران مقالات بیشماری برای خود و دوستانش بدست آورده و بعنوان پژوهشگر برتر در بخش نوروساینس یکی از بیمارستان های بزرگ تهران استخدام شده بود!

وزارت علوم در حال حاضر در مرحله نهایی صدور رای برای فرد و دوستان خاطی وی بوده و خود حب نقی نیز مستقلا از فرد مذکور شکایت کرده است.

۲- ما نمی توانیم تاسف عمیق خود را از رفتار نهاد دانشجویی رسمی دانشگاه که عامل تبلیغات یک تلویزیون ماهواره ای ضد انقلاب و ضد نظام شده را ابراز ننمایم.

۳- تاسف بار تر اینکه حالا که وقت تشکیل کابینه و تغییر مدیریت های کلان کشور است عده ای فرصت را غنیمت دانسته بدون تفحص و بدون توجه به اصول اخلاقی و برای اغراض فردی از حول حلیم به دیگ افتاده اند!

ما می دانیم که دانشجو آرمان طلب و ضد ظلم و ضد فساد است؛ ولی دانشجویان نیز باید بدانند نباید با ساده اندیشی در دام سیاست بازان و سیاست زدگان بیافتند.

دانشگاه ارومیه همچون گذشته تلاش دارد در مشی اعتدال حرکت کرده فضایی باز برای همه جناحها و فرزندان انقلاب فراهم نماید و در عین حال حق برخورد با عوامل نشر اکاذیب و … برای خویش محفوظ می شمارد.

۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶

دانشگاه ارومیه


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
1
من و ... نیچر که کاملا" و شش دانگی قانع شدیم از این همه استدلال محکم و دلایل موی لای درز نرو! شما اگر قانع نشدید مشکل از خودتونه عزیزم، بروید قلبهاتونو صاف کنید والله!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
1
فکر نمیکنید ایشان یک کم دیر شکایت کرده؟ تا حالا چرا اقدام نکرده بودند. زمانی که مقالات به همراه اسم آقایان هم چاپ میشد مشکلی نبود چرا آنوقت شکایت صورت نگرفت؟ حالا تمام مشکلات را به گردن دانشجو میاندازند.حرکت این آقای دانشجو مطلقا قابل دفاع نیست ولی به یقین این استاد محترم هم خود را بیگناه جلوه ندهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
1
تا کار به رسوا شدن رسید دیوار کوتاهتر از دانشجو پیدا نشد در گزارش ملاحظه بفرمایید که گفته شده قبل از افشاگری علما به معاونت پژوهشی شکایت کرده اند... جالب اینجاست که در چندین مقاله نام استاد راهنمای معزز نفر اول درج شده ان موقع اشکالی نداشت اگر نام استاد ما بین شاید تا حدودی قابل توجیه بود اما نفر اول؟؟؟؟؟؟
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
1
زمانی که سیستم آموزشی کشور "فرار مغز پرور" هست انتظار نداشته باشید که بتونیم با طرح و برنامه ای مشخص جلوی ضربه به کشور رو بگیریم.
نظر شما
ادامه