کد خبر: ۳۶۱۱۷
 

در پی مشاهده موارد انسانی بیماری تب کریمه کنگو در اسپانیا، این سوال ذهن محققین را درگیر نمود که "چگونه توزیع جغرافیایی این بیماری کشنده تغییر یافته است؟". به نوشته مجله پزشکی نیو‌انگلند، دو مورد از بیماری فوق در ماه آگوست سال گذشته به ثبت رسید، اولین بیمار مردی بود که از طریق گزش کنه آلوده در هنگان پیاده‌روی درمزرعه‌ای در قسمت مرکزی-غربی اسپانیا آلوده شد و دیگری پرستاری بود از مادرید که در تماس با خون همان بیمار در زمان درمان وی و اندکی قبل از مرگ او، بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر به نقل از Healio ، انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر در گذشته ثبت شده است، اما راه انتقال اصلی این بیماری ویروسی، از طریق گزش کنه و یا کشتار حیوانات آلوده، به انسان منتقل خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی (WHO ) میزان مرگ و میر حاصل از این عفونت را حدود ۳۰ درصد برآورد نموده است و مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها (CDC) بر‌اساس همه‌گیری‌های ثبت شده، این میزان تلفات را از ۹ تا ۵۰ در‌صد در بیماران بستری‌شده تخمین می‌زند.

بر اساس تاریخچه بیماری، تب کریمه‌کونگو به گسترش جغرافیایی کنه‌های حامل بیماری، محدود می‌گردد. به عنوان مثال، بیماری در مناطق آفریقا، بخش‌هایی از آسیا و خاورمیانه اندمیک می‌باشد. اما هرگز این بیماری در قاره اروپا، به غیر از کشور‌های شرقی و جنوبی رویت نشده بود. با این حال، کنه‌های جمع‌آوری شده در سال ۲۰۱۰، شواهدی دال بر تغییرات محدوده جغرافیایی برخی از این کنه‌ها را مطرح می‌نماید. با این‌حال جمع‌آوری کنه‌ها‌ی آلوده به ویروس، در سال ۲۰۱۰ در اسپانیا، مثالی دیگر از تغییر محدوده جغرافیایی کنه‌های فوق می‌باشد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در  NEJM ، ردیابی ژنتیکی سویه ویروس CCHF جدا شده از دو بیمار اسپانیایی، به رده آفریقایی این بیماری، باز می‌گردد و با سکانس ژنتیکی اروپای شرقی یکسان نیست.

در گزارش «دکتر خوزه اریباز» از بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان لا‌پاز در مادرید، در مورد راه‌های چگونگی حضور و ورود کنه‌های آلوده به اسپانیا، معتقد است که کنه‌ها از طریق پرندگان مهاجر شمال از مراکش به اسپانیا آمده‌اند.

اریباز گفت: بیماری CCHF  نمونه دیگری از بیماریهای نوظهور می‌باشد، زیرا این بیماری در منطقه‌ای مشاهده شده که تاکنون آلوده نبوده است. بنابراین کلینیسین ها در اسپانیا بایستی کاملا هوشیار باشند که ما، با یک تب خونریزی دهنده جدید روبرو هستیم. کشور‌های دیگر هم باید کنه‌ها را از جهت عفونت با ویروس CCHF کنترل نمایند.

بیمار فوق مردی ۶۲ ساله در اسپانیا بوده است باسابقه تب دوروزه، درد شکمی، اضطراب، تهوع و اسهال که در بیمارستان مادرید بستری شد. وی در محل زندگی خود که ۷۵ مایل با مادرید فاصله داشت دچار گزیدگی کنه در پای چپ خود شد. هفته بعد از بستری این فرد در بیمارستان، وضعیت جسمانی وی وخیم تر گردید و در ای‌سی‌یو بستری شد. وی در روز نهم جان خود را از دست داد.

آزمایشات عفونی این بیمار همه منفی بود و توجه پزشکان به بیماری CCHF معطوف نبود، تا اینکه پرستار بیمارستان که با وی در تماس بود، دچار علایم بالینی مشابه او گردید. این پرستار در حین تزریق سرم، با خون این بیمار در تماس بوده است. خوشبختانه وی با استفاد از دارو‌های ضد ویروس و چندین بار انتقال خون بهبود یافت.

محققین بر این اعتقادند که، تکثیر اسید نوکلئیک در بدن کنه‌های منطقه‌ای که از لحاظ جغرافیایی قبلا درگیر بیماری CCHF نبوده است، هشداری است برای کلینیسین‌ها، چون انتظار می‌رور که موارد انسانی بیمار در آن مناطق نیز مشاهده شود.

 
نظر شما
ادامه