کد خبر: ۳۶۱۱۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر تقی تقی‌پور بازرگانی» افزود: در کشورهای دیگر دانشکده دامپزشکی جایگاه خود و دانشکده پزشکی نیز جایگاه خود را دارد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: روستای «بازرگان محله» شهرستان رودسر در سال ۱۳۱۸ شاهد تولد فرزندی بود که شاید کمتر کسی تصور می‌کرد روزی نام «دامپزشکی» با اسم ایشان عجین شود. فردی که نگهداری از گاو و اسب در خانواده کشاورز او برای جمع‌آوری شالی از کشت‌زار و انتقال آن به خانه و همچنین جابه‌جا کردن برنج مازاد به بازار، اولین بهانه برای علاقه‌مندی او به حیوانات در دوران کودکی شد.

 «دکتر تقی تقی‌پور بازرگانی» از ۷ سالگی به مدت ۶ سال دوره دبستان را در این روستا و ۶ سال دوره دبیرستان را در شهرستان رودسر دنبال کرد. بعد از دریافت مدرک دیپلم به تهران آمد و به‌مدت یک سال دوره تربیت معلم را پشت‌سر گذاشت و با این گواهی به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد. بعد از ۳ سال معلمی در دبستان‌های تهران در کنکور سراسری شرکت کرد و به مدت 5 سال ضمن اشتغال به تدریس، دوره دکترای عمومی را نیز در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در سال 1348 به پایان رساند.

وی کار را به شکل بی‌وقفه و به‌عنوان مربی در بخش بیماری‌های درونی دام‌های بزرگ از گروه آموزشی بیماری‌های دام‌های بزرگ و مامایی و جراحی از سر گرفت و به‌مدت ۲ سال (از سال 51 تا 53) برای کسب درجه M.Sc  به دانشگاه بریستول انگلیس اعزام شد. بعد از برگشت و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تدریس بیماری‌های متابولیک و کمبودهای عناصر و ویتامین‌ها، آموزش عملی دانشجویان در تشخیص درمان و مبارزه با بیماری‌های درونی دام‌های بزرگ را دنبال کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تدریس مسمومیت‌ها، بیماری‌های پوست و غدد درون ریز، چشم و گوش و بخشی از بیماری‌های ویروسی و نیز بخشی از بیماری‌های انگلی را به عهده گرفت. در دوره انقلاب فرهنگی به عنوان مسئول شاخه دامپزشکی از گروه پزشکی با کمک همکاران، تدوین برنامه آموزش دامپزشکی در 4 مقطع از تربیت کاردان گرفته تا دکترای تخصصی را به انجام رساند. بعد از بازگشایی دانشکده به‌عنوان یکی از ۳ عضو شورای سرپرستی و بعد به سمت معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده برگزیده شد. در این مسیر در سال 1353 استادیار، در سال 1372 دانشیار و در سال 1386 استاد شد و بعد از نزدیک به 45 سال خدمت رسمی در 15 بهمن ماه 88 حکم بازنشستگی وی صادر شد.

وی در مدت بیش از نیم قرن فعالیت حرفه‌ای در زمینه دامپزشکی بیش از 2000 دانشجوی این رشته را به طور مستقیم تربیت و 20 بیماری را برای اولین بار در ایران شناسایی کرده است که تعدادی از آنها در سطح جهانی نیز برای اولین بار شناسایی شده‌اند.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر دامپزشکی در ایران از چه زمانی به معنای آکادمیک دنبال شد؟

بنا به اسناد موجود اولین قدم‌ها در جهت کلاسیک شدن آموزش دامپزشکی در سال 1762 و با تأسیس مدرسه (بنا به نام‌گذاری ما دانشکده) دامپزشکی در لیون فرانسه برداشته شد و اولین دامپزشکان ایران نیز از دانش‌آموخته‌های همین مدرسه هستند.

آموزش دامپزشکی از نوع کلاسیک آن در ایران با شکل‌گیری مدرسه فلاحت پایه‌ریزی گردید. اولین ساختار مستقل آموزش دامپزشکی مقارن با افتتاح دانشکده دامپزشکی در خیابان کاخ سابق (فلسطین فعلی) بود. به باور تاریخ دامپزشکی لزوم دایر شدن تشکیلات آموزشی و خدماتی دامپزشکی در جهان از جمله ایران به ضرورت مبارزه با طاعون گاوی برمی‌گردد. این بیماری برای مدت‌ها در اروپا نیز به‌عنوان بلای آسمانی تلقی می‌شد و هر بار شیوع آن با تلفات گاو در حد اعجاب‌آور و به تبع آن با خسارات غیرقابل تصور به پایان می‌رسید. در ایران نیز بعد از ۳ شیوع طاعون گاوی در سال‌های 1295 ، 1303 و 1311 که هر یک با خسارات حیرت‌برانگیز پایان می‌یافت، مؤسسه رازی به منظور مبارزه با این بیماری تأسیس شد.

طی شدن فاصله بین طاعون گاوی به عنوان بلای آسمانی و اینکه پروتئینی در شرایط خاص می‌تواند منجر به دیوانگی گاو شود در خلال 125 سال از شروع آموزش کلاسیک دامپزشکی در مقایسه با عمر نوع بشر خود سند محکمی است بر این حقیقت که صیقل یافتن توان مغزی انسان به کمک علم چه حاصل معجزه‌آسایی به بار می‌آورد.

تردید نیست که علم دامپزشکی از سطح مقدماتی (تربیت کاردان) تا کسب درجاتی چون PhD و پسا‌دکتری همه کاربردی است و لذا همتراز با آموزش کلاسیک آن تدارک ابزار لازم برای بکار بستن آموخته‌ها همواره مدنظر بوده و باید باشد.

حکیم مهر: آقای دکتر، زندگی دامپزشکان همواره سرشار از مخاطرات است. آیا شما خاطره‌ای در این خصوص دارید؟

بنده همواره در انجام رسالت دامپزشکی، با تشکیلات دامپزشکی کشور و نیز همکاران دامپزشک و دامداران در سطح کشور در روز و تا پاسی از شب از جمله ایام تعطیل چه در میدان عمل و چه تلفنی همواره همراه بوده و هستم. در طی این مسیر دچار جرب آهوهای دم سیاه جزیره خارک هم شدم که یکی از مدرسین مطرح بیماری‌های پوست دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با وجود داشتن تاریخچه کامل از اینجانب در تشخیص آن کم آورد و اگر اصرار من و کوشش رزیدنتی از مرکز بیماری‌های پوست رازی در برملاکردن حضور بندپای عامل جرب در سطح پوست بدنم نبود، امکان به درازا کشیده شدن و فراگیری هر چه بیشتر ضایعات پوستی در من و درگیر شدن خانواده‌ام حتمی بود و این مورد یکی از سندهای دنبال کردن حرفه دامپزشکی در سطح کشور توسط اینجانب بوده است.

در همین راستا زمانی مشغول شناخت بیماری پوستی در گاومیش‌های غرب استان گیلان و در ایامی درگیر شناسایی بیماری پوست گاو در جیرفت و نیز برای روشن شدن گودم گوسفند در بافت کرمان و بسنوایتیوزیس بز در منطقه تفتیده سیاه کوه این شهرستان توان گذاشتم و زمان گذراندم.

حکیم مهر: آقای دکتر، هم‌اکنون به چه فعالیت‌هایی مشغول هستید؟

تلاش می‌کنم برخی یافته‌ها را که فرصت نکردم جمع‌آوری کنم، سامان دهم. دوم اینکه اگر موارد تازه‌ای وجود دارد، آنها را بنمایم. مثلا من دیروز در جایی بودم که یک کره‌اسب را از دست داده‌ بودند و کره‌اسب دوم هم در حال رفتن بود. با یکی از دانشجویان خودم کره اسب را نجات دادیم.  تلاش می کنم به این شکل نباشد که ضعفی را ببینم اما کاری نکنم.

حکیم مهر: آقای دکتر، اخیرا بحث انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت مطرح شده و اجرای این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

بحث در این زمینه سالیان سال است که مطرح و بالا و پایین می‌شود. شما باید ببینید که الگو در این کشور از قبل چه بوده و در ادامه چقدر ایده‌ای که قصد انجام آن را داشتند، هموار شده است. سپس باید بگوییم که حالا این کار را انجام دهیم. یعنی ابتدا باید با ۲ پایگاه قبلی به شکل کامل آشنا باشیم و آنها برای ما شناخته شده باشد و سپس بند سوم را دنبال کنیم. نباید این مساله را به شوخی بگیریم. باید حساسیت‌های ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشیم و برای آن سند جستجو کنیم. در آمریکا و فرانسه و استرالیا نیز به همین شکل است.

مثلا بنده یک روز به دانشکده دامپزشکی استرالیا رفتم. زمانی که قصد داشتند برای شروع سال دانشجو بگیرند، بنده سازوکار را سوال کردم. گفتند که سالیان سال است که ما ۲۰۰ نفر دانشجوی دامپزشکی می‌گیریم، این‌ها یک سال تحت مدیریت در دامداری‌های مختلف قرار می‌گیرند و تحصیل و کار می‌کنند و سپس از آنها امتحان می گیریم. ۱۰۰ نفر از آنهایی که صاحب قابلیت هستند را برداشت می‌کنیم و به باقی‌مانده آنها هم می‌گوییم که کارهای دیگر انجام دهند.

جالب است که آنها در این زمینه با کسی شوخی‌ ندارند و روی این ۱۰۰ نفر تا پاکسازی شود، کار می‌کنند. خود این فرد که با بنده صحبت می‌کرد، متخصص تولید مثل بود. از وی سوال کردم که آیا بیرون از این محوطه هم اشتغال داری؟ در جواب گفت خیر. بنده افرادی را تربیت می‌کنم تا آنها این مسیر را طی کنند. یعنی تلاش می‌کنند که ببینند چه چیزی باید اعمال شود و چه چیزی نباید؟ می‌گفتند ۱۰۰ نفر باید بروند و ما بیش از این نیاز نداریم. منظور من این است که مسائل خود را جدی می‌گیرند.

حکیم مهر:‌ در مورد انتقال خود سازمان چه نظری دارید؟

تفاوتی نمی‌کند. در مورد انگلیس دانشکده دامپزشکی از دانشکده پزشکی جدا بود و اگرچه هریک جایگاه خود را داشت، اما در مجموع با هم همکاری داشتند و به این شکل نبود که اصلا یکدیگر را قبول نداشته باشند. یعنی چیزی که صد درصد باید جدا باشد، ‌نیست. آنچه که ضرورت است و باید باشد، باشد. آنچه هم که ضروری نیست را چرا ما بدون جهت ضروری تلقی کنیم؟

حکیم مهر:‌ به نظر شما این انتقال ضروری است یا خیر؟

باید ببینیم که پایگاه ما چه می‌گوید. کشورهای دیگر به صورت جدی به این مساله نگاه می‌کنند. دانشکده دامپزشکی جایگاه خود و دانشکده پزشکی نیز جایگاه خود را دارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، از تجربه سایر کشورها بگذریم، به نظر شما در ایران ظرفیت انتقال وجود دارد؟

پاسخ دادن به این سوال خیلی آسان نیست. همین سوال را در کشورهای دیگر بپرسید، هیچ پاسخ صد درصد و تعیین مسیر شده نمی‌توانند بدهند. شرایط متفاوت است. ارتباط برقرار و جایگاه مشخص است. نه مداخله به معنای از پاافتادگی می‌کنند و نه دور می‌شوند. چه دامپزشک برای پزشک و چه پزشک برای دامپزشک.

مثلا در بریستول روزنامه‌ای تخصصی برای دامپزشکی داشتند که مدیریت آن بر عهده یک پزشک بود. در واقع با این سیاست می‌خواستند این دو رشته را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند.

حکیم مهر: من هنوز متوجه نشدم که نظر شخصی شما در مورد انتقال چیست؟

حرف من این است که همراهی خوب است. دانشکده دامپزشکی جای خود را دارد اما با دانشکده پزشکی همراهی دارد. دانشکده پزشکی نیز به همین شکل. به هیچ وجه مطلقا از هم دور نمی‌شوند. ما باید در کنار هم باشیم و عمل کنیم و هرچه زودتر مانع از مشکلی شویم که به ما ضربه می‌زند. منظور من این است که موافقت‌ وجود دارد و عدم موافقت هم به همین شکل.

حکیم مهر: آقای دکتر شما جزء اساتیدی بودید که چند سال پیش نامه معروف درخواست الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت را امضا کردید.

امضا کردن یک مساله صد درصد مثبت نیست. اما جریانی است که می‌گوییم اگر آن را دنبال کنیم بهتر از این است که فارغ باشیم.

حکیم مهر: خب حتما موافق انتقال بودید که آن را امضا کردید.

عرض کردم که مطلق نیست. زمینه دامپزشکی ما از فرانسه است. هنوز آن زمینه در فرانسه جایگاه دارد. منظور من این است که بین پزشکی و دامپزشکی، هم تفاوت‌ها وجود دارد و هم عدم تفاوت مطرح است. این را افرادی که کار می‌کنند باید جستجو کنند. از نظر من پزشکی باید جایگاه خود را داشته باشد و دامپزشکی نیز به همین شکل. ارتباط نباید قطع شود. یک کشوری می‌تواند بگوید به علت این همه دخالتی که می‌شود، ما برای اینکه بتوانیم اثر منفی این دخالت‌ها را از بین ببریم، این دو رشته را یکی می‌کنیم که دیگر دستبردها برای هر کسی خیلی متداول نباشد و ضررهای ناشی از این دسترسی نیز مطرح نشود.

حکیم مهر: اخیرا بیش از ۱۲۰۰ نفر از دامپزشکان، دانشجویان و اساتید حوزه دامپزشکی نامه‌ای را خطاب به وزیر بهداشت نوشتند و از ایشان درخواست انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت را کرده‌اند. آیا جنابعالی متن این نامه را مطالعه کردید؟ نظرتان در مورد آن چیست؟

وقتی یک مجموعه‌ای در یک مسیر و برای یک منظور حرکت دارند، انسان نمی‌تواند به راحتی بگوید که آن بیهوده است. یعنی مسائلی کنار هم قرار گرفته و ناچار شده‌اند که بگویند این جدا از آن یکی باشد. یا ناچار شدند بگویند که اینها جدا ناپذیر حقیقی نیستند به علت تداخلاتی که اساسا وجود دارد نه اینکه ما آن را به وجود آورده‌ایم. منظور من این است که ما باید ارتباط داشته باشیم و نه اینکه ارتباط را قطع و وصل کنیم. همین الان یک بیماری را هم دام و هم انسان مبتلا می‌شود و کشنده است. اگر تنها نظاره‌گر باشیم چیزی حل نمی‌شود. باید ببینیم که این مشکل را به تتهایی تا کجا می‌توانیم حل کنیم یا کل آن را با پزشکی همسو و همراه باشیم و از توان آنها بهره ببریم. آنها هم اگر نیاز دارند از توان ما بهره ببرند.

حکیم مهر: برخی از اساتید در گذشته موافق الحاق به وزارت بهداشت بودند و الان تغییر موضع داده‌اند. دلیل این تغییر مواضع چیست؟

سوال‌ها به صورت دسته‌جمعی جواب خاص می‌گیرند. خود ایشان زمانی که در جمعی قرار می‌گیرد که همه موافق هستند، نمی‌تواند بگوید که من مخالف هستم.

حکیم مهر: عملکرد سازمان دامپزشکی را چطور ارزیابی می کنید؟

تلاش بر این است که نشان داده شود که عملکرد درست بوده است. ما سعی می‌کنیم وظیفه خود را انجام دهیم و در این انجام وظیفه کم‌کاری نکنیم.

ممنون از فرصتی که در اختیار بنده گذاشتید.

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دکتربدیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
1
1
درود به استاد عزیزم که دقت را به من آموخت.
ناشناس
|
Finland
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
درود بر دکتر بازرگانی.
اما یه جواب سر راست در مورد الحاق به وزارت بهداشت نداده.
چرا استاد ؟ ما از شما انتظار داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
به هر حال جناب آقای دکتر بازرگانی وقتی یک نامه را با آن همه وسواس و دقت نظر مشهور خود امضا کرده اند، حرف آخر را با نوشتن خود زدند.

ایشان کسی هستند که گاهی اوقات بر سر یک حرف و یا حتی یک علامت ویرگول در یک جمله ساعت ها بحث می کنند و به هیچ وجه هیچ متنی را بدون حساسیت تأیید کتبی نکرده اند و این بر خلاف برخی است که نان به نرخ روز می خورند و هر دفعه یک جور حرف می زنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
به لحاظ علمی و تجربه بیماریهای داخلی دام بزرگ دکتر بازرگانی در کشور کم نظیرند.اما انتظار این بود که ایشان تا به این حد محافظه کارانه به سوالات پاسخ نمیدادند.انگار که ایشان وضعیت فوق خراب دامپزشکی در همه زمینه ها اعم از بخش خصوصی و دولتی و اموزشی نمبینند؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
دکتر بازرگانی در یک طرف دانشمندی بزرگ و در سمت دیگر اسوه ی اخلاق هستند. آرزوی سلامتی و سرافرازی جاودان دارم براشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
به هر حال با توجه به اینکه ایشان جزو امضا کنندگان نامه 83 نفره استادان کشوری هستند، نگفتند که نظر خود را پس گرفته اند.
شاگرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
دکتر عشق عشق
ولی سر اصول بازرسی یادش بخیر گفتند ایشون مشهد ما هم خوشحال. پروازش 5 صبح نشسته بود 7 اومده بود کرج بیمارستان دانشکده. نفر اول یک سوال از من پرسید که.......
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
1
استاد مثل سیاستمدارها صحبت فرمودند. این نشان میدهد که ... فشار های احتمالی زیادی از طرف جهاد روی این عزیزان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
دقیقاً احسنت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
✅پاسخ مخالفان

چرا گزینه الحاق به وزارت بهداشت؟

در این بحث مزایای الحاق به وزارت بهداشت بررسی نمی گردد فقط پاسخ برخی از اقلیت دامپزشکی که مخالف الحاق هستند مورد بررسی است.

در این ارتباط چند نکته مهم وجود دارد که هم از نظر علمی و هم از نظر مدیریتی باید بررسی شود.

نظر اکثر مخالفان این است که وزارت بهداشت با له کردن دامپزشکان موقعیت های شغلی آنها را خواهد گرفت و به پزشکان و داروسازان خواهد داد. این امر هرگز اتفاق نمی افتد به دلایل زیر:

۱. کلیه کارهای دامپزشکی تخصصی و بر پایه دانشی است که در دوران تحصیل کسب نموده اند.

۲.حقوق دریافتی دامپزشکان در حال حاضر نسبت به پزشکان و داروسازان بسیار ناچیز است و غیر قابل مقایسه است.

۳.دامپزشکی جزو خانواده وزارت بهداشت خواهد شد و هرگونه ضعف مدیریتی به پای وزارت بهداشت نوشته خواهد شد پس هرگز وزارت بهداشت خود را زیر سوال نمی برد.

۴.تعامل با همکاران در وزارت بهداشت بسیار علمی تر از مهندسان کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی است و شان دامپزشکی بالاتر خواهد رفت و به تبع آن حقوق ها نیز اصلاح خواهد شد.

۵.مقایسه وضعیت رشته هایی که اخیرا به وزارت بهداشت منتقل شده اند نشانگر وضعیت و مزایای انتقال است که نه تنها اختیارات این رشته ها کم نشد بلکه نفوذ بیشتری در وزارت بهداشت پیدا نمودند.

۶.وزارت بهداشت خود را متولی بهداشت کشور معرفی می کند و به خود اجازه می دهد بودجه بهداشتی کشور را به خود اختصاص دهد و دامپزشکی در زیرمجموعه یک وزارت تولید محور می باشد که بودجه تولیدی دریافت می کند، پس ما در شرایط حاضر موقعیت های شغلی بیشتری را نسبت به زمانی که زیرمجموعه وزارت بهداشت باشیم از دست می دهیم.

۷.اشتغال و تحصیل دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت خواهد بود و در صورت مازاد نیرو درخواست دانشجو کاهش خواهد یافت.

۸. تجربه نشان داده است وزارت بهداشت بر رعایت حقوق و دریافتی زیرمجموعه خود وسواس بیشتری نشان می دهد در حالی که ما در جهاد کشاورزی هنوز در ماده ۱۹ سر جنگ هستیم.

۹.هم اکنون نیز دامپزشکانی در وزارت بهداشت شاغل اند که وضعیت بسیار بسیار بهتری نسبت به سایر دامپزشکان شاغل در جهاد و بخش خصوصی دارند.

چند مثال در این ارتباط نیز که اخیرا رسانه ای شد می توان بیان نمود. در بحث صادرات مواد لبنی کشور مقصد تاییدیه سازمان دامپزشکی به جای غذا و دارو درخواست نموده بود. اکثریت کارهای دامپزشکی به مرور به سازمان غذا و دارو منتقل شده چراکه خود را متولی بهداشت می دانند. در بحث اشتغال هم اکنون دامپزشکان چشم به مسئول علمی شرکت های داروسازی و پخش داروی انسانی دارند چرا که سه برابر یک مسئول فنی دامپزشک حقوق دریافت می کند. و چندین و چند مثال دیگر که همه در رسانه ها می شنویم.

با این دلایل بیان شده که تنها قسمتی از علل بیشمار مزایای انتقال به وزارت بهداشت می باشد امیدوارم همکاران دامپزشک یکپارچه و متحد برای انتقال به وزارت بهداشت قدم برداریم.

✅ Telegram.me/poultryvet

کانال دامپزشکی طیور (دکتر مسعود
بابک
|
Finland
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
مشکل دامپزشکی از افزایش بی رویه پذیرش دانشجو است هم در مقطع عمومی و هم در مقطع تخصصی.
لطفا دوستان عزیز موافق انتقال دامپزشکی به بهداشت بیان فرمایند که این انتقال چه فوایدی برای صنف دامپزشک دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
حداقل حداقل آن این است که خبری از خیل عظیم لیسانس های دامپروری رقیب کاری نیست که چشم طمع حتی به ذاتی ترین وظیفه دامپزشکان یعنی "مسئولیت بهداشتی" دوخته اند.

کافی است نامه جدید با قید "فوری با اهمیت" معاون محترم وزیر جهادکشاروزی را نگاه کنید که می فرمایند دکتر دامپزشک "مسئول بهداشتی" نیست بلکه "مسئول فنی بهداشتی" است؟!!

و می فرمایند سازمان دامپزشکی نباید طبق قانون بهره وری در تعیین "مسئول بهداشتی" که بایستی از بین دامپروران؟!! و نه دامپزشکان تعیین شوند دخالت کند؟ و موارد دیگر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
اساتید بزرگوارمان متاسفانه در زمانیکه میتوانستند جلوی سقوط آزاد دامپزشکی را بگیرند، بنابه مقتضیات زمان خودشان سکوت اختیار کردند، الان که فرصت جبران اشتباهات پیش آمده و آنها میتوانند در هدایت این تغییر تحول نقش موثری ایفا نمایند، یا محافظه کارانه شده اند و یا مانعی عظیم در برابر این خواسته به حق دامپزشکان شده اند!.
میتوانم بگویم .................... لطفا خودمان کاری بکنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
این بی انصافی است. ایشان در دوره جناب آقای احمدی نژاد نامه 83 نفره را نوشتند و امضا کردند که معلوم نیست چرا جلوی انجام آن با وجود موافقت صریح وزیر بهداشت وقت، گرفته شد. لطفاً ملاحظه بفرمایید:

بسمه تعالی

حضور برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام و آرزوی توفیق. در خصوص اهمیت و نقش راهبردی رشته دامپزشکی در حوزه بهداشت و سلامت کشور شایان ذکر است که در دهه 1990 اتحادیه اروپا به دلیل نگرش سنتی و جزئی نگر به امر بهداشت لطمات و خسران هنگفتی را به لحاظ بهداشتی و نیز امنیت غذایی مردم به علت بروز یک بیماری نوپدید به نام آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاو (BSE) یا همان جنون گاوی متحمل شد. یکی از دلایل عمده چنین اتفاقی این بود که در آن زمان تصمیم گیری در باره این موارد بر عهده وزارت کشاورزی قرار داشت. جمع بندی این تجربه دردناک باعث شد که اتحادیه اروپا امر تصمیم گیری و نظارت بر بهداشت دام و دامپزشکی را از مدیریت کل کشاورزی خود منتزع و با شعار راهبردی سلامت غذای انسان ودام از سطح مزرعه تا میز غذا به مدیریت کل بهداشت و مصرف کنندگان اتحادیه اروپا واگذار کند(Butler, 1997). با این هدف که یک جامعیت و انسجام حداکثری در کلیه ارکان مسئول در بهداشت و سلامت شهروندان این اتحایه پدیدار شود. البته، برخی از کشورها که مدتها قبل از تصمیم گیری اتحادیه اروپا بدین امر مبادرت ورزیده بودند از پیشگامی خود در پیاده کردن این تفکر نوین و پیشرفته جامع نگر مفتخرند و جالب توجه اینکه آنها توانستند به خوبی از عهده چالش با بیماری نوپدید جنون گاوی برآیند و کمترین خسارات را تجربه کنند.

در حال حاضر نیز همانظور که استحضار دارند هر از گاهی بحرانهایی نظیر گوشتهای آلوده ، آنفلوآنزای پرندگان و اخیراً تهدید آنفلوآنزای خوکی و تبعات پیچیده و گوناگون آنها خود را نشان می دهند. در این راستا، نقش دامپزشکی در جلوگیری از انتقال صدها بیماری مشترک و قابل انتقال میان انسان و دام و کنترل بهداشتی مواد غذایی اعم از کنترل میکربی و کنترل شیمیایی انکار ناپذیر است و موضوع ممانعت از ورود مواد شیمیایی خطرناک مانند سموم ارگانوفسفره، توکسینهای قارچی و باقیمانده های داروهای دامپزشکی در غذای انسان از امور مبرمی است که تنها با فعالیت مؤثر دکتر دامپزشک و حمایت ساختارهای بهداشتی و قضایی قابل پیاده شدن می باشد. به نحوی که ضروری است تجویز هر گونه فراورده دارویی به دامها به دلیل امکان ورود آنها به چرخه غذایی آحاد جامعه و افزایش خطر شکل گیری سرطا نهای گوناگون، ناهنجاری های مادرزادی، اختلالات هورمونی کودکان در حال رشد، مقاومتهای میکربی نسبت به داروها (که اکثر آنها ریشه مشترک با داروهای دامپزشکی وارد شده به غذای انسان دارند) و خطر آلرژی ها و حتی شوکها ی مرگ آور می بایستی تنها توسط دکتر دامپزشک دارای مجوز فعالیت صورت پذیرد.
معضل مهم آن است که سازمان دامپزشکی با توجه به عدم جامعیت و پراکندگی ساختار های بهداشتی موجوددر کشور نتوانسته است از حمایت مستقیم و همه جانبه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در جهت ایفای کامل مسئولیت های بهداشتی خود در تأمین بهداشت و سلامت مردم برخوردار شود و بعلاوه با کمال تأسف باید گفت که هم اکنون عده زیادی افراد غیر دکتر دامپزشک خود سرانه و بدون هیچ واهمه ای از برخورد دستگاه قضایی،هورمونهای خطرناک و داروهای گوناگون را به دامها تجویز می کنند و غذای مصرفی مردم را بدون اینکه مطلع باشند در معرض آلودگی شیمیایی نامشهود و نهان قرار می دهند.

شایان توجه است که خوشبختانه سازمان دامپزشکی کشور از مدتها قبل به عنوان یک تشکیلات بهداشتی باسابقه کشور با واگذاری های مصوب انجام شده به بخش خصوصی اساساً به یک نهاد حکومتی برنامه ریزی و نظارتی در حوزه مبارزه با بیماریهای مشترک و قابل انتقال میان انسان و دام، تضمین سلامت غذایی انسان و نظارت بر فعالیت دکتران دامپزشک و سایر رده های دامپزشکی درآمده است. لذا با توجه به زبان علمی یکسان، نظام آموزشی مشترک دکترای عمومی گروه پزشکی (پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی) در دانشگاه ها، سنخیت بسیار زیاد کاری و و موارد فوق الذکر، ما اعضاء هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پیشنهاد می کنیم که مجلس محترم شورای اسلامی به منظور حفظ و تضمین حوزه بهداشت و سلامت انسان، مطابق با چارت پیشنهادی، سازمان دامپزشکی کشور را از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به لحاظ ساختاری در زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهد. به طوری که در این ساختار کاملاً منسجم و همه جانبه، امر تولید واکسن و فراورد ه های زیستی انسانی و دامی، سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو(FDA) و شبکه بهداشتی کشور در یک هماهنگی و ارتباط مستقیم حداکثری، امکان همکاری تنگاتنگ و یکپارچه را در برخورد با معضلات بهداشتی کشور و تأمین امنیت غذایی جامعه پیدا کنند.

و من الله التوفیق – اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

فهرست اعضاء هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که طی امضاء نامه ای به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در تاریخ 27/02/ 1388 انتزاع سازمان دامپزشکی کشور را از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد داده اند:

1. دکتر محمدرضا احمدی (استاد)

2. دکتر قباد آذری تاکامی (استاد)

3. دکتر وهاب بابا پور (استاد)

4. دکتر محمد حسن بزرگمهری فرد (استاد)

5. دکتر سعید بکایی (استاد)

6. دکتر تقی تقی پور بازرگانی (استاد)

7. دکتر علیرضا خسروی (استاد نمونه کشوری)

8. دکتر پروانه خضرایی نیا (استاد)

9. دکترمهدی سلطانی (استاد)

10. دکتر داود شریفی (استاد)

11. دکتر بیژن رادمهر (استاد)

12. دکتر مریم رضاییان (استاد)

13.دکتر نور دهر رکنی (استاد)

14. دکتر تقی زهرایی صالحی (استاد)

15. دکتر سید محمد فقیهی (استاد)

16. دکتر محمد جواد قراگوزلو (استاد)

17. دکتر گیتی کریم (استاد)

18. دکتر سید مهدی کیایی (استاد)

19. دکتر بابا مخیر (استاد)

20. دکتر محمدرضا مخبردزفولی (استاد)

21. دکتر ایرج نوروزیان (استاد)

22. دکتر حسینعلی ابراهیم زاده موسوی (دانشیار)

23. دکتر افشین آخوند زاده (دانشیار)

24. دکتر فرزاد اسدی (دانشیار)

25. دکتر ناهید اطیابی (دانشیار)

26. دکتر سید جاوید آل داود (دانشیار)

27. دکتر علیرضا باهنر (دانشیار)

28. دکتر جلال بختیاری (دانشیار)

29. دکتر محمود بلورچی (دانشیار)

30. دکتر سید مصطفی پیغمبری (دانشیار)

31. دگتر ملیحه پور کبیر (دانشیار)

32. دکتر پرویز تاجیک (دانشیار)

33. دکتر شهرام جمشیدی (دانشیار)

34. دکتر محمد حسن زاده (دانشیار)

35. دکتر سید حسین حسینی (دانشیار)

36. دکتر فرهنگ ساسانی (دانشیار)

37. دکتر پرویز شایان (دانشیار)

38. دکتر حسینعلی عرب (دانشیار)

39. دکتر محسن فرخوی (دانشیار)

40. دکتر فرامرز قراگوزلو (دانشیار)

41. دکتر سید مهدی قمصری (دانشیار)

42. دکتر اسدا.. کریمان (دانشیار)

43. دکتر صدیقه نبیان (دانشیار)

44. دکتر امیر نیاسری (دانشیار)

45. دکتر همایون محمود زاده (دانشیار)

46. دکتر بهنام مشکی (دانشیار)

47. دکتر مهرداد مدیر صانعی (دانشیار)

48. دکتر فریدون نورمحمدزاده (دانشیار)

49. دکتر غلامرضا نیکبخت (دانشیار)

50. دکتر مهدی وجگانی (دانشیار)

51. دکتر مهدی وصفی مرندی (دانشیار)

52. دکتر فریدون نورمحمدزاده (دانشیار)

53. دکتر پرویز هورشتی (دانشیار)

54. دکتر عباسی توسلی (استادیار)

55. دکتر زهره خاکی (استادیار)

56. دکتر جمیله سالار آملی (استادیار)

57. دکتر سارنگ سروری (استادیار)

58. دکتر بهرام شجاع دوست (استادیار)

59. دکتر حجت ا.. شکری (استادیار)

60. دکتر داریوش شیرانی (استادیار)

61. دکتر محمد مهدی دهقان(استادیار)

62. دکتر امیر رستمی (استادیار)

63. دکتر افشین رئوفی (استادیار)

64. دکتر مرتضی زنده دل (استادیار)

65. دکتر علیرضا صفاریان (استادیار)

66. دکتر زهرا طوطیان (استادیار)

67. دکتر غلامرضا عبدا.. پور (استادیار)

68. دکتر ناصر علیدادی (استادیار)

69. دکتر سید احمد فاطمی (استادیار)

70.دکتر ابوالفضل کامکار (استادیار)

71. دکتر وحید کریمی (استادیار)

72. دکتر حسن گندمی نصرآبادی(استادیار)

73. دکتر صمد لطف ا.. زاده (استادیار)

74. دکتر مجید مسعودی فرد(استادیار)

75. دکتر سید حسین مرجان مهر(استادیار)

76. دکتر بهزاد منصوری (استادیار)

77. دکتر علی میثاقی (استادیار)

78. دکتر امید مددکار (استادیار)

79. دکتر محمد ملازم (استادیار)

80. دکتر سعید میرزرگر (استادیار)

81. دکتر عبدالعلی ملماسی (استادیار)

82. دکتر سید مهدی نصیری (استادیار)

83. دکتر علیرضا وجهی (استادیار)

توضیح: متن امضاء ها به پیوست ضمیمه شده است.

جامعیت و انسجام ساختاری حداکثری در حوزه بهداشت و سلامت کشور

چارت پیشنهادی:

در این چارت که از سوی اساتید محترم امضاء کننده نامه فوق پیشنهاد شده ، جایگاه سازمان دامپزشکی به عنوان سازمانی مستقل و یکی از 5 زیر مجموعه پیشنهادی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

1 - شبکه بهداشتی کشور

2 - سازمان غذا و دارو: FDA

3 - انستیتو پاستور

4 - سازمان دامپزشکی کشور

5 - موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی
"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
درود بر استاد دانشمند و فرزانه جناب اآقای دکتر بازرگانی آرزوی سلامتی و تندرستی واسه ایشان دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
0
سلام، درود بر استاد بزرگوار
کل مصاحبه در لفافه و دو پهلو بود
نظر شما
ادامه