کد خبر: ۳۶۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
پارسیان روز 14 مهر را برای روز نگهداری از حیوانات و دیدار دوستان مبارک می‌دانند / روز 14 هر ماه گئوس‌روس یا گائوس‌روس یا گوش‌روز مربوط به فرشته گائوس یا فرشته دروازه‌ها یا فرشته نگاه‌دارنده حیوانات و سلامت حیوانات و کودکان نام داشت / حدیثی از قول حضرت امام صادق (ع) نقل شده است که در اهمیت روز 14 ماه مهر سخنانی آورده بود...

حکیم مهراستاد دکتر حسن تاجبخش چهره ماندگار و مؤلف کتاب گرانسنگ تاریخ دامپزشکی ایران درباره علت نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی چندی قبل به خبرگزاری فارس گفت : بنده در سال 1368 مشغول نوشتن تاریخ دامپزشکی ایران در دو بخش ایران باستان و همچنین دوره دامپزشکی در ایران اسلامی بودم و به مدت 10 سال شبانه‌روزی کار می‌کردم. در سال 68 عده‌ای از دانشجویان آن موقع دانشکده برای گرامیداشت این حرفه پیشنهاد کردند روزی از سال را به عنوان روز دامپزشکی انتخاب و به جامعه معرفی کنیم.

 

 

وی افزود: آن موقع آنقدر دانشکده‌های دامپزشکی قارچ‌گونه سبز نشده بودند و حرفه دامپزشکی قدر و اهمیت داشت.

دکتر تاجبخش افزود: مشغول نوشتن کتاب بودم که متوجه شدم هر یک از روزهای ماه نام‌ مخصوصی دارد به عنوان مثال 16 هر ماه «مهرروز» یا روز فرشته مهر نام داشت که وقتی روز 16 ماه با ماه مهر مصادف می‌شد، روز مهرگان یا روز مهر و ماه نامیده می‌شد و در این روز در ایران باستان جشن و سرور برگزار می‌شد.

استاد تاجبخش افزود: روز 14 هر ماه گئوس‌روس یا گائوس‌روس یا گوش‌روز مربوط به فرشته گائوس یا فرشته دروازه‌ها یا فرشته نگاه‌دارنده حیوانات و سلامت حیوانات و کودکان نام داشت. 14 هر ماه چنین روزی بود و 14 روز مهر روز مبارکی بود که در فرهنگ ایران اسلامی نیز عدد 14 به خاطر 14 معصوم مورد علاقه مردم و همچنین با آغاز سال تحصیلی جدید و آغاز سال زراعی جدید مقارن است.

وی افزود: در یادداشت‌های مرحوم دکتر معین صاحب لغتنامه معین در مقاله‌ای در انجمن فرانسه به سال 1325 منتشر شده بود که به نقل از رساله علامه فیض کاشانی حدیثی از قول حضرت امام صادق (ع) نقل شده بود که در اهمیت روز 14 ماه مهر سخنانی آورده بود.

 

چهره ماندگار کشورمان افزود: برای نوشتن کتاب تاریخ دامپزشکی ایران بیش از دو هزار فیش تهیه کرده و هر مساله‌ای در مورد حیوان وبیولوژی حیوانات یافتم یادداشت کردم که سه سال فیش‌برداری انجام شد که در حین فیش‌برداری به کتاب بستان‌العارفین عبید حعفر محدث در قرن پنجم رسیدم که عین حدیث علامه فیض کاشانی در قرن 11 را آورده بود که فردی نزد امام جعفر صادق آمده و سوال می‌شود که آیا می‌دانی روز چیست ، وی گفته بود نمی‌دانم، اما پارسیان روز 14 مهر را برای روز نگهداری از حیوانات و دیدار دوستان مبارک می‌دانند.

دکتر تاجبخش در پایان گفت: این روز به عنوان روز ملی دامپزشکی انتخاب شد که هم ریشه در تاریخ تمدن ایرانی و هم اسلامی دارد.

 

گفتنی است به تازگی دکتر جمشید رزمیار عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و معاون و مشاور عالی سابق رئیس سازمان نظام دامپزشکی از نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی انتقاد کرده است.


 

خبر مرتبط :

انتقاد معاون سابق سازمان نظام دامپزشکی از نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی + عکس

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حشمتی
|
-
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
1
پارسیان روز 14 مهر را برای روز نگهداری از حیوانات مبارک می دارند
نظر شما
ادامه