کد خبر: ۳۶۲۰۴
 

سگ‌‌های جسد‌یاب، هوشمند، با استعداد و آگاه هستند. آنها در تحقیقات پلیس، قتل‌‌ها و یافتن اجساد حتی در صورتیکه سوزانده شده باشند، کمک بزرگی به انسان‌ها می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر به نقل از Real Time News، «ووتر» یکی از مربیان این سگ‌ها می‌گوید: من خود نیز از عملکرد این سگ‌ها شگفت زده می‌شوم زیراکه آنها بوی انسانهای مرده را به راحتی تشخیص می‌دهند. زمانیکه سگها در قایقی روی آب قرار دارند، بوی جسد را در عمق ۲۰ متری آب حس کرده و شناسایی می‌نمایند و یا جسدی که در زیرزمین لابلای آهن‌ها مانده است به راحتی پیدا می‌کنند.

ووتر که ۲۵ سال تجربه آموزش و نگهداری سگ‌های جستجوگر را دارد می‌گوید: انتخاب سگی  با حس بویایی قوی جهت این کار بسیار تخصصی و یک هنر است. به طور متوسط جهت پرورش مهارت‌های طبیعی این سگها، به دو تا سه سال آموزش‌ مداوم نیاز است تا بتوان این حس بی‌نظیر را در آنها بوجود آورد.

وی گفت: انتخاب سگ‌ها بسیار امر مهمی است و بایستی حیوان مناسبی را گزینش نمود که علاوه بر استعداد ذاتی، دارای اشتیاق و پشتکار نیز باشد. این سگ‌ها ممکن است حیوان خانگی خوبی نباشند. گاهی اوقات بهترین سگ‌های ما به عنوان یک حیوان خانگی پر دردسر محسوب می‌شوند. ما سگی را نمی‌خواهیم که بگوید چشم هرچه شما می‌گویید بلکه ما نام این سگ‌‌ها را سگ نافرمان آموزش دیده گذاشته ایم.

این سگها بر‌اساس سیستم پاداش دهی آموزش می‌بینند. آنها بدون توجه به اینکه انسان همراه وی چه می‌گوید و چه می‌کند، بر یافتن منبع بو تمرکز می‌کنند. به واقع این سگ‌ها می گویند: ما به حرف شما گوش نمی‌دهیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم.

ووتر می‌گوید: گاهی اوقات سگ‌ها، بوی باقی‌مانده از جسدی که قبلا روی زمین قرار گرفته حس می کنند و سپس مکانی که جسد فوق در آن پنهان شده و یا به خاک سپرده شده را پیدا می‌کنند.

سگ‌های ووتر معمولا از نژاد ژرمن شپرد هستند اما وی معتقد است هر نژادی از سگ‌‌ها که جستجو‌گر باشند، بسته به شخصیت، استعداد بویایی، قابلیت یادگیری، می‌تواند یک سگ جسد‌یاب شود. لازم به ذکر است که می‌توان از تولگی سگهای هر نژادی را جهت این کار آموزش داد، بطوریکه برخی از توله‌سگ‌ها که از شیر گرفته می‌شوند با این هدف آموزش می‌بینند. سگ‌های متخصص جسد یاب هر از گاهی آزماشاتی را می‌گذرانند، بطوریکه بتوانند در عرض چند دقیقه یک قطعه کوچک از جسدی که مدت طولانی دفن شده است را بیابند.

ووتر می‌گوید: ما شاهد هستیم که چگونه آنها با بینی‌های خود می‌بینند.

 

 

نظر شما
ادامه