کد خبر: ۳۶۲۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر


فروش گوشت فاسد و تخلفاتی از این دست باعث شده است که دامپزشکی‌‌‌های کشور از مردم بخواهند از خرید گوشت چرخ کرده آماده در مغازه‌ها اجتناب کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آناج: "فروش گوشت چرخ کرده آماده در مغازه‌‌‌‌‌‌‌ها ممنوع است" خبر کوتاه اما صریح است، ممنوعیت فروش گوشت چرخ کرده به صورت آماده مدتی است که از زبان مدیرکل دامپزشکی استان‌‌‌های کشور شنیده می‌‌‌شود و تاکید بر این است که مشتریان یا گوشت‌‌‌‌‌‌‌های بسته بندی شده دارای پروانه و تاریخ انقضا را خریداری کنند و یا خودشان در قصابی گوشت را انتخاب کرده و چرخ کردن آن را به عینه ببینند.

ارزانی گوشت چرخ کرده بی‌‌‌علت نیست

قطعا اگر چرخی در بازار برای خرید مایحتاج زندگی زده باشید و دخل و خرج خانه دستتان باشد بارها با این قضیه مواجه شده‌‌‌‌اید که گوشت چرخ کرده ارزان‌‌‌‌‌تر از گوشت به فروش می‌‌‌رسد و این ارزانی هم بی‌‌‌‌‌دلیل نیست.

تفاوت پنج هزار تومانی بین گوشت چرخ کرده گوساله با گوشت گوساله حاکی از این مسئله است که ناخالصی در گوشت چرخ شده وجود دارد و به خاطر همین مساله نیز مسئولین به فکر افتاده‌‌‌‌اند تا مردم را از خرید گوشت چرخ شده آماده برحذر کنند.

شهریور سال گذشته بود که محمد حسین عزیزی،رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: گوشت چرخ کرده اغلب با مقداری از چربی‌های دام مخلوط می‌شود و گاهی شرکت‌هایی که اخلاق کاری را رعایت نمی‌کنند تقلبات قابل پیگیری در این زمینه انجام می‌‌‌دهند.

وی درباره قرمزی بیشتر برخی از گوشت‌های چرخ کرده بیان داشت: در برخی موارد، رنگ قرمز واقعاً به علت استفاده بیشتر از گوشت است، اما تقلباتی هم ممکن است توسط برخی شرکت‌های بسته بندی غیرمتعهد انجام شود. مثلاً با افزودن پودر خون، مواد رنگی یا نیتریت سدیم، رنگ گوشت را برای القای تازگی، سلامت و جلب توجه مشتری قرمزتر می‌کنند که می‌تواند تهدید کننده سلامت مصرف کننده باشد و چنین اقدامی پیگرد قانونی دارد.

دامنه این تخلفات و عدم رعایت اخلاقیات در قصابی‌‌‌‌‌ها بیشتر از پیش شده است و استفاده از گوشت‌‌‌‌‌های نامرغوبی مانند قلوه گاه یا گوشت کله به دلیل ارزانی درگوشت چرخ کرده سبب پایین آمدن کیفیت و قیمت تمام شده گوشت چرخ کرده می‌شود.




مردم به هیچ وجه گوشت چرخ کرده آماده نخرند/ استفاده از رنگ فرش در برخی قصابی‌‌‌ها

«دکتر امیر حسین بهداد» مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌‌شرقی با بیان این مسئله که هویت گوشت‌‌‌های چرخ کرده فله‌‌‌ای مشخص نیست و مردم از خرید آن به جد اجتناب کنند، اذعان داشت: به دلیل عدم مشخص بودن هویت گوشت‌‌‌های چرخ کرده فله‌‌‌ای گاها سنگدان را به جای گوشت چرخ کرده با قیمت ارزان‌‌‌تر ارائه می‌‌کنند و حتی بازرسان ما رنگ فرش را در بعضی از قصابی‌‌‌ها کشف و ضبط کرده‌‌‌اند که برای قرمزتر نشان داده شدن چرخ کرده استفاده می‌شده است.

وی افزود: محتوای گوشت‌‌‌های چرخ کرده آماده مجهول است و مشخص نیست که حیوان به صورت مجاز ذبح شده است یا نه، به همین خاطر ممکن است حیوان ذبح شده در خارج از کشتارگاه به بیماری مانند تب کریمه کنگو مبتلا بوده باشد که باعث بیماری خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال 95 در حدود 388 تن مواد گوشتی خام کشف و ضبط شد که بخشی از این گوشت مربوط به گوشت‌‌‌های چرخ کرده مشکل دار بود؛ بازرسین ما اگر هر مورد تخلفی ببینند سخت با آن برخورد خواهند کرد و مردم نیز تخلفات مشاهده شده را به دامپزشکی استان گزارش دهند.

بهداد همچنین از مردم خواست در صورت خرید گوشت چرخ کرده تنها از گوشت‌‌‌های بسته بندی شده‌‌‌ای که برچسب‌‌‌های مناسب دارند و زیر نظر اداره کل دامپزشکی بسته بندی شده‌‌‌اند استفاده کنند.




از دست رفتن سلامتی به قیمت ارزانی چند هزار تومانی

بخشی از حل این مشکل نیز به دست مردم است و مشتریان قصابی‌‌‌ها به بهای ارزانی چند هزار تومانی نباید از سلامت خود بگذرند و حاضر باشند گوشت چرخ کرده‌‌‌ای که از قبل آماده شده است را بخرند.

شیوع گاه به گاه بیماری‌‌هایی مانند تب کریمه کنگو نیز ناشی از همین تخلفات است و ذبح خارج از کشتارگاه و بدون وجود ناظر فنی باعث می‌شود تا با شیوع چنین بیماری‌‌‌های سالانه چند نفر از هموطنانمان جانشان را از دست بدهند.

ارزانی اندک گوشت‌‌‌های چرخ کرده آماده نسبت به گوشت نباید توجیهی باشد که از کنار سلامتی‌مان به راحتی بگذریم و مشتریان نیز نباید به متخلفان اجازه دهند که گوشت‌‌‌هایی مانند اسب و الاغ مهمان سفره هایشان باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
بیچاره قصاب
نظر شما
ادامه