کد خبر: ۳۶۲۶۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس:
«دکتر یوسف داودی» افزود: مسأله انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت نیازمند کار کارشناسی است/ پزشکی و دامپزشکی در راستای اهداف یکدیگر کار می‌کنند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این دوره شاهد حضور ۲ دکتر دامپزشک است که این مسأله می‌تواند فرصت خوبی برای پیشبرد اهداف سازمان دامپزشکی باشد. «دکتر یوسف داودی» یکی از این دو نماینده است که تعصب مثال زدنی او به رشته دامپزشکی و تلاش‌های او در این عرصه، منجر به گنجاندن ۲ ماده حمایتی از دامپزشکی در برنامه ششم توسعه شده است. وی معتقد است که مساله انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت، نیازمند کار کارشناسی است. او یکی از پیشنهاددهندگان طرح استقرار یک دامپزشک در بیمارستان‌های انسانی بوده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، نظر شما در خصوص انتقال آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت چیست؟

البته سازوکار فعالیت سازمان دامپزشکی در بعضی از کشورها به این شکل است و در بدنه وزارت بهداشت قرار دارد. از آنجاکه ماهیت دامپزشکی مربوط به بهداشت است، دامپزشکان در پروژه سلامت و بهداشت نقش کلیدی دارند و سروکار آنها با کنترل بیماری‌هاست. لذا قرابت خاصی با وزارت بهداشت دارند.

از طرفی تولید دام و کل مجموعه دامپروری در بحث کنترل بیماری‌ها که یکی از اساسی‌ترین کارهای دامپزشکی است، قرابت‌ زیادی با وزارت جهاد کشاورزی دارد. حتی در بیمارستان‌های بسیاری از کشورها یک دامپزشک وجود دارد که اگر بیماری‌ مراجعه می‌کند که بیماری او با حیوانات مشترک است، ‌بعد از اینکه معاینه شد، فرد دامپزشک هم روی او نظر ‌دهد؛ این اظهار نظر می‌تواند شامل پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هم باشد.

پیشنهادی که ما ارائه کردیم هم این بود که در بیمارستان‌ها اتاقی اختصاص داده شود که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات مورد کنترل و بررسی قرار گیرد؛ چون خیلی از افرادی که به بیمارستان‌های انسانی مراجعه می‌کنند، به نوعی بیماری خود را یا به طور مستقیم یا غیر مستقیم و از فراورده‌های حیوانی از حیوانات گرفته‌اند. بنابراین اگر دامپزشکان بیماری‌ها را کنترل کنند، ‌این یک کمک و ارائه نقش مستقیم در بحث سلامت و مبارزه با بیماری‌ها است.

حکیم مهر: یعنی منظور شما این است که دامپزشکان در بیمارستان‌های انسانی مستقر شوند؟

نظر ما این بود که در بیمارستان‌های مهم،‌ یک اتاق برای حضور دامپزشکان اختصاص داده شود که در آن اتاق بیماری‌های مشترک بررسی شود. البته این بستگی به برنامه‌ریزی آینده دارد. طبق اطلاعات موجود، در بعضی کشورها که از نظر بحث سلامت و بهداشت خیلی فعال هستند، این طرح اجرایی شده و از این طریق بسیاری از بیماری‌ها مشترک کنترل می‌شوند، چراکه همواره ارتباط تنگاتنگی بین فعالیت‌های پزشکان و دامپزشکان وجود دارد.

حکیم مهر: این طرح را در مجلس مطرح کردید یا در حد نظریه خودتان است؟

بله. علاوه بر مجلس، در وزارتخانه هم مطرح کردیم.

حکیم مهر: به نتیجه‌ای هم رسیده است؟

اینکه تبدیل به طرح یا لایحه شود، هنوز نشده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، در خصوص بحث انتقال بنده درست متوجه نشدم. منظور شما این است که بخش بهداشت و درمان از آنجا که قرابت با کار پزشکی دارد، می‌تواند به وزارت بهداشت و بخش تولید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود؟

این مساله باید یک مقدار به صورت ریزتر بررسی شود. مساله انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت نیازمند کار کارشناسی است که اگر قرار است منتقل شود، این انتقال به چه شکلی صورت گیرد؟ چون در وزارت بهداشت بحث غذا و دارو هم مطرح است.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت چیست؟

از قدیم نیز برخی اساتید معتقد بودند که به خاطر اشتراکات زیاد این دو رشته و از آنجا که هر دو گروه با بیماری‌ها در ارتباط هستند، آموزش دامپزشکی باید به وزارت بهداشت منتقل شود. به نظر من فرق چندانی هم ندارد و اگر انتقال صورت گیرد هم با مشکلی مواجه نخواهیم شد. اینکه وزارت بهداشت آموزش پزشکی را برعهده دارد، به این معناست که دامپزشکی را هم می‌تواند آموزش دهد، کمااینکه هم‌اکنون وزارت علوم هم همین کار را می‌کند.

از طرفی می‌بینیم که مساله غذا، کنترل کیفی مواد غذایی و مباحت مربوط به غذا و دارو در وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، در حالی که ارائه خدمت در خصوص قسمت عمده بخش غذا، کار دامپزشکان است. چه کسی مواد غذایی را کنترل می‌کند که جامعه درگیر بیماری‌ها نشود؟ اینکه غذا چطور تهیه شود، از کشتارگاه به چه شکل حمل شود و در تولید چه زنجیره‌ای وجود داشته باشد، کار دامپزشکان است.

حکیم مهر:‌ در این میان برخی کارشناسان هم معتقدند که انتقال آموزش پزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت هم اشتباه بود. نظر شما چیست؟

البته در بعضی کشورها هر دو شیوه آموزش وجود دارد. در کل به نظر من با انتقال آموزش دامپزشکی تغییر بزرگی اتفاق نمی‌افتد، چون اساتید و ساختمان همان هستند. به هر حال با وزارت بهداشت هم ارتباط دارد. مثلا ریشه بسیاری از بیماری‌ها از جمله آنفلوانزا، تب مالت، سل، تب کریمه کنگو و... از حیوانات است و پزشکان هم در حال مبارزه با این بیماری‌ها هستند. پزشکی و دامپزشکی در راستای اهداف یکدیگر کار می‌کنند و اگر آموزش منتقل شود اتفاق خاصی نمی‌افتد و شاید ارتباط آنها بیشتر هم شود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

در کمیسیون کشاورزی مجلس کارهای زیادی برای دامپزشکی انجام داده‌ایم. مثلا بیمه مسئولیتی که مختص پزشکان بود، با اصرار بنده قرار شد که برای دامپزشکان هم ارائه شود و تصویب هم شد.

مورد دیگر در خصوص بودجه‌بندی بود که به نظر من این بودجه‌بندی که برای کنترل بیماری‌ها و تهیه واکسن صورت گرفت، کم است و شاید با آن نتوانیم بیماری‌های مهم را کنترل کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
1
خدا خیرتان بدهد و پیروز باشید
صهیب شقاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
1
اگر تصویب شود طرح کارا و عالیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
1
درود بر شما
دامپزشك متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
1
1
هر بار كه به سايت حكيم مهر و سايتهاي خبري دامپزشكي سر مي زنيم خبري از اتصال و ارتباط دامپزشكي با وزارت بهداست،دانشگاه هاي علوم پزشكي و... ميخوانيم و البته اين مرتبه خبري مضحك تر و بي أساس تر از قبل.
جناب آقاي دكتر دكتر عزيز،نماينده محترم مجلس بزرگوار ،از دلسوزي شما به دامپزشكي ممنون هستيم ولي اي كاش مي فرموديد در كدام كشورها طرح استقرار دامپزشك در بيمارستان هست و ثانيا رشته تخصصي بيماري هاي عفوني وزارت بهداشت براي چه است؟
بجاي اينقدر كه به وزارت بهداشت بچسبيم با تصويب چند قانون خوب و أساسي بهتر ميتوان به دامپزشكي كمك كرد.
نماينده محترم دامپزشك در مجلس شوراي اسلامي،مرد بزرگ،قانون سازمان دامپزشكي مصوب١٣٥٠است و براي جامعه امروز ما هزاران خلع قانوني دارد كه همين خلع ها دامپزشك و دامپزشكي را فرصت رشد نداده است،حال شما مي خواهيد دامپزشك در بيمارستان مستقر كنيد؟
با هر نيت خيرخواهانه اي كه قصد اين قبيل كارها را داريد لطفا كنار بگذاريد و به تصويب قوانين اساسي و متحول كننده دامپزشكي بپردازيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
بایستی به هوش و ابتکار دکتر داودی تبریک گفت.

تنها برخی از پیامدهای مثبت پیشنهاد جناب آقای دکتر داودی که خود تا آنجایی که می دانم کلینیسین متخصص بیماری های دام های بزرگ اند،
موارد زیر هستند:

1. ایجاد فرصت های شغلی برای خیل دامپزشکان بیکار با توجه به
کاهش بسیار شدید و روز افزون جمعیت روستایی کشور به حدود 26 درصد.

2. شناساندن هر چه بیشتر نقش عظیم و غیرقابل انکار بهداشتی یک دکتر دامپزشک در جامعه که همگی از آن دائما سخن می گوییم!

3. با توجه به گستردگی بیماری های زئونوز،

دکتر دامپزشک می تواند عنداللزوم محل مشورت تخصصی پزشکان معالج قرار گیرد.

4. بدون هیچ گونه بحثی،
دکتر دامپزشک ذی صلاح ترین شخص برای تشخیص مخاطرات احتمالی مصرف تولیدات دامی در انسان است
و از این نظر دکتر دامپزشک با گذراندن واحدهای گسترده مربوط به آناتومی، بافت شناسی، تغذیه، ایمنی شناسی، پاتولوژی، انواع بیماری های ویروسی، باکتریایی، قارچی، انگلی، سم شناسی، فارماکولوژی، اپیدمیولوژی، بیماری های زئونوز، دروس انترنی بیمارستانی، بهداشت و بازرسی گوشت و کنترل کیفی فرآورده های دامی و بهترین گزینه برای این منظور است.

عجیب است که برخی تا نام دامپزشک به عنوان فرد ذی صلاح در تشخیص سلامت غذایی انسان مطرح می شود می گویند که

دکتر دامپزشک چه ربطی به تغذیه انسان دارد؟؟!

ولی آنها چشم های خود را عمداً یا سهواً بر این واقعیت تلخ بسته اند
که هم اکنون تعداد ناچیزی از متخصصان تغذیه پزشک هستند!!

بیشتر متخصصان تغذیه غیر پزشک بوده و
پایه لیسانس زیست شناسی یا فیزیولوژی دارند و

کمترین آگاهی دانشگاهی متمرکز از عوامل مرضی که سلامت انسان را به خطر می اندازند و تهدید می کنند، ندارند!!!

متأسفانه این نوع متخصصان تغذیه که آنها را حلوا حلوا می کنند و ویزیت های کلان هم می گیرند،

بر خلاف دکتر دامپزشک با مقوله بیماری، نحوه گسترش و سرایت آن، اصول ضدعفونی و کنترل بحران های مسمومیت های غذایی،
به هیچ وجه آشنا نیستند و به دلیل قرار نداشتن سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت چه فرصت های شغلی گسترده ای برای دامپزشکان که البته حق علمی تخصصی آنهاست، از دست رفته است!


در ایالات متحده آمریکا،
این دکترهای دامپزشک هستند که امور بهداشت و سلامت مواد غذایی سربازان را تحت عنوان طب پیشگیری Preventive medicine
مدیریت می کنند

و هنوز حتی برخی دامپزشکان از ابعاد پیچیده و چند وجهی توانایی ها و قابلیت های دکتر دامپزشک بی خبرند.

ولی خوشبختانه حتی اگر عده ای سر خودشان را مانند کبک به زیر برف برده اند،
ولی تحولات جهانی حوزه بهداشت انسان و تأکید هر چه بیشتر سازمان بهداشت جهانی WHO یر اجرای اصل پیشرفته بهداشت واحد One Health،

باعث شده است که خود اعضا محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیران محترم بهداشت و درمان از هر گروه و جناح سیاسی در سال های اخیر بر الحاق سازمان دامپزشکی به صورت یک سازمان کاملاً مستقل با همان هویت حقوقی و با ردیف بودجه مستقل خود،

بدون اجازه و امکان قانونی هر گونه تداخل با سایر نهادهای وزارت بهداشت و زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت،

تأکید داشته باشند.
دامپزشک
|
United States of America
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
1
1
در ایران،گرداب پزشکی وجود داره.در خیلی جاها،اگه دامپزشک نمی بود،بیمار درمان نمی شده.استاده میکروبیولوژی،خاطره ای را تعریف کرد که یک نفر در بیمارستان تحت درمان بود ولی خوب نمی شد و بیماری به درستی تشخیص داده نمی شد توسط دامپزشکی که به ملاقات بیمار اومده بود درمان شد.بنده که مادرم رو از گرداب پزشکی ایران کشیدم بیرون.تو ایران دامپزشک و دامپزشکی ارزش واقعی خودشون رو هیچ وقت پیدا نخواهند کرد.تنها راه در برابر بی تفاوتی و کوتاهی دولت ،عدم انتخاب این رشته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
2
در تمامی کشورهای توسعه یافته تر از دامپزشکان هم به عنوان یک نیروی مشاوره ای در ببمارستان های بزرگ بهره برداری میکنند. در بیمارستان های ارتش خودمان هم همینطور است.گفتنی است یک دامپزشک در کنار چند صد پرسنل بیمارستان سودی به مراتب بیشتر از یک حقوق ۳,۴ تومنی دارد
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
1
1
از وظایف یک نفر دامپزشک مستقر در بیمارستان های بزرگ:
۱. امنیت غذایی پرسنل , نظارت شیمیایی و میکروبی غذا
۲.پی گیری بیماری های زیونوز و مشترک بین انسان و دام از قبیل ببماری های انگلی , ویروسی, میکروبی و قارچی
۳. دادن مشاوره ی تخصصی به بخش عفونی بیمارستان
۴. آنالیزور بهداشت عمومی مردم ساکن در حوزه ی استحفاظی بیمارستان
۵.همکاری در بخش animal modeling بیمارستان ها ی بزرگ
۶.همکاری با مراکز و قطب های تحقیقاتی مستقر در بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی در طرح های تحقیقاتی میدانی. که دامپزشکان عضو جدایی ناپذیر این تحقیقات پزشکی هستند.
۷.مدیریت مبارزه با بیماری های منتقله از محیط های بیمارستانی و مسایل مربوط به بیوسکیوریتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
3
0
...................... خدا رو خوش مياد يه ...... كه با رتبه ١٥٠هزار شبستر قبول شده بياد بيمارستان بعد بگه ...................
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
1
استقرار دامپزشک در بیمارستانها خیلی مهمه انشاالله تصویب بشه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
1
دامپزشکی و پزشکی دو مقوله کاملا مرتبط به هم است و بدون یکی دیگری کارا نخواهد بود. امید است که فکری اساسی شود.موفق باشید نماینده دلسوز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
2
بعد از الحاق به وزارت بهداشت این طرح جدی تر مطرح خواهد شد.
در جواب دوستی که بحث رتبه قبولی کنکور و لیاقت کار در بیمارستان را مطرح کردند باید بگویم وقتی یک پزشک با عدم قبولی در کنکور آزاد و دولتی بواسطه ی فیلیپین و.. پزشک شده و در همین ببمارستان مشغول کار است چرا شما که شبستر یا جای دیگر با رتبه ی پایین قبول شدی و دکتر شدی در آن کار نکنی؟
مهم ۷ سال درس طب خواندن است که اگر باسواد باشی لیاقتش را هم داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
1
0
برای پزشک فوق تخصص عفونی با آن سابقه ی تحصیلی و مهارت کار به سختی در بیمارستان های انسانی وجود دارد آنوقت آیا مطالبه ی ایشان مبنی بر ورود دامپزشک به بیمارستان انسانی در این شرایط منطقی است؟ وزارت بهداشت در این وانفسا حق و حقوق پزشکان را پرداخت کند گل کاشته،اگر الگو برداری از کشور های پیشرفته مد نظر ایشان بوده وزارتخانه حقوق رزیدنت ها با این حجم کار و کشیک وحشتناک که نصف بار بخش بر دوش آنهاست را افزایش دهد که درخرج روزمره شان مانده اند در همان کشور های پیشرفته رزیدنتی علاوه بر تحصیل شغل محسوب میشود که اتفاقا فرق چندانی از نظر درآمد با پزشک متخصص ندارد این طرحی که ایشان ارائه داده اولویت صدم که نه بلکه هزارم بخش درمان کشور هم نیست و اگر موضوع بحث درمان بیماری های عفونی آنجایی که مربوط به انسان است می باشد که آن را هم پزشک فوق تخصص عفونی بهتر از هر کس دیگری انجام می دهد و روزانه تعداد زیادی در بخش های عفونی بیمارستان های کشور درحال درمان شدند،طرح ایشان در حد همان طرح باقی خواهد ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
1
3
دامپزشکی و گیاهپزشکی هر دو باید به وزارت بهداشت انتقال یابد البته از لحاظ اجرایی نه آموزشی
نظر شما
ادامه