کد خبر: ۳۶۳
به گفته تیم متخصصان دامپزشک، مرگ «تامینا» صبح روز سه‌شنبه ششم مرداد ماه، روز سوم تولد خود، دقیقا به همان عللی رخ داد که برای اولین گوساله شبیه سازی شده «بنیانا» روز هفتم پس از تولد رخ داده بود....
 رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، «تامینا»، دومین گوساله شبیه سازی شده ایران و خاورمیانه «تامینا» هم همانند «بنیانا» - دوقلوی همسان ژنتیکی آن - به علت عوارض ناشی از تب حاد و مواج جان سپرد.

به گفته تیم متخصصان دامپزشک، مرگ «تامینا» صبح روز سه‌شنبه ششم مرداد ماه، روز سوم تولد خود، دقیقا به همان عللی رخ داد که برای اولین گوساله شبیه سازی شده «بنیانا» روز هفتم پس از تولد رخ داده بود.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی ــ مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان در اصفهان - گفت: بنابر گزارش‌های منابع معتبر علوم دامپزشکی همچون طب داخلی دامپزشکی (TEXT BOOK OF VETERINARY INTERNAL MEDICINE) هایپرترمی با علت نامشخص علت اصلی مرگ گوساله‌های شبیه سازی شده در هفته اول بعد از تولد عنوان شده که علت مرگ دو گوساله شبیه سازی شده ایران نیز هست.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های اولین نشان داده است، در حالی که اولین گوساله شبیه سازی «بنیانا» در سن 270 روزگی حاملگی و با وزن 48 کیلوگرم متولد شد و بررسی‌های اولیه هیچگونه عارضه پاتولوژیک خاصی را در وی نشان نداد، دوقلوی همسان ژنتیکی آن یعنی «تامینا» در سن 280 روزگی حاملگی و با وزن 70 کیلوگرم متولد شد که عوارض ملایم بعضی ناهنجاریهای آناتومیکی را نشان می‌داد.

به گفته دکتر نصر اصفهانی، با این وجود بنابر دقیق ترین بررسی‌های تیم دامپزشکی، علت اصلی مرگ هر دو کلون، وقوع تب حاد و مواج و نه عوارض ملایم آناتومیک بوده است.

وی تصریح کرد: بنابر بالاترین آمارهای موجود در زمینه‌ شبیه سازی گاو، در دنیا بالاترین شانس تولید جنین آزمایشگاهی، ایجاد آبستنی اولیه، ماه سوم ، ماه ششم و نیز تولد زنده به ترتیب 50، 40، 30 ، 25، و 10ــ 5 درصد است که سهم معادل تیم جنین شناسی پژوهشکده رویان در این زمینه به ترتیب 45 ــ 40، 30، 35، 20 و 3 درصد بوده است.

از سوی دیگر در 60 درصد موارد آبستنی، در نیمه دوم منجر به هیدروپس پیشرونده منجر به سقط می‌شود که علت سقط دو مورد آبستنی موفق اولیه پژوهشکده رویان نیز بود.

محققان پژوهشکده رویان پس از بررسیهای دقیق ابعاد موضوع شبیه سازی در گاو، گوسفند و بز اعلام داشته‌اند، در حال حاضر انجام تحقیقات تولید حیوان تراریخته در گونه بز متمرکز خواهد شد، اما انجام تحقیقات وسیعتر آزمایشگاهی در زمینه‌ بالا بردن روند کفایت تولید جنین‌های کلون گاو نیز به طور جدی پیگیری خواهد شد.

اگر چه گونه گاو اهمیت کلیدی در ساماندهی تحقیقات تولید حیوانات تراریخته دارد، ولی طولانی بودن دوره آبستنی‌های گاو و هزینه بسیار بالای تحقیق در این حیوان، انجام این گونه تحقیقات را منوط به همکاری و پشتیبانی‌های بیشتر مسوولین کشور می‌کند .

همچنین پژوهشکده رویان قصد دارد، طی یک پروژه بزرگ و با همکاری مجتمع دامپروری «فکا» وابسته به سازمان تامین اجتماعی طرح افزایش و ارتقاء پتانسیل شیرواری دام‌های کشور از طریق تکنولوژی انتقال جنین در گاو را به صورت گسترده اجرا کند که نتیجه فاز اولیه این مطالعات تولد «بووانا» اولین گوساله حاصل از لقاح آزمایشگاهی بود.

 

 

نظر شما
ادامه