کد خبر: ۳۶۳۱۶



دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون علاوه بر بهره‌گیری دانشجویان دوره دکتری دامپزشکی از خدمات تحقیقاتی آموزشی زنبورستان این دانشگاه، بیش از ۸۰۰ کیلو عسل برداشت کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا،مدیر پروژه زنبورستان واحد کازرون با اعلام این مطلب اظهار کرد: این پروژه در راستای توسعه کمی و کیفی فضای آموزشی و میدانی درس پرورش و بیماری‌های زنبور عسل در مقطع دکتری حرفه‌ای دامپزشکی از بهمن ۹۴ اقدام به فعالیت کرده است.

«دکتر رضا صادقی لیمنجوب» با توجه به چهارفصل بودن و مملو بودن استان فارس از گیاهان دارویی گفت: به لحاظ کیفیت، عسل تولیدی این استان بهترین عسل در کشور است و به لحاظ جمعیت زنبور عسل، فارس چهارمین استان کشور است و کازرون به تنهایی بیش از ۷۵۰۰ کندوی زنبور عسل را در این استان به خود اختصاص داده است.

وی افزود: راه‌اندازی و پرورش طرح زنبور عسل در این دانشگاه علاوه بر درآمدزایی قابل تعاملی که به همراه دارد، در اجرای درس عملی زنبور و نیز آسیب‌شناسی آن برای دانشجویان بسیار باانگیزه بوده است.

عضو هیات علمی واحد کازرون افزود: با وجود جمعیت عظیم فارغ التحصیل در مقطع دکتری حرفه‌ای دامپزشکی، اما متاسفانه تاکنون در هیچکدام از استان‌های کشور کلینیک تخصصی زنبور عسل راه اندازی نشده است و این در حالیست که دامپزشکان متولی اینگونه خدمات رسانی به جامعه هستند.

وی اظهار کرد: در گذشته تقاضاهای متعددی برای عقد تفاهم‌نامه برای به کارگیری دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری دامپزشکی در زمینه پیشگیری از آفات و بیماری‌های زنبور عسل و درمان آنها از سوی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های زنبورداران استان و شهرستان به این واحد ارائه می‌شد که به دلیل نبود تسلط دانشجویان و مدرسان به درس پرورش زنبور عسل و تشخیص بیماری‌های زنبور عسل و نبود دسترسی عملی دانشجویان به کندو و ابزار آلات آن متاسفانه چنین قراردادهایی صورت نمی‌گرفت.

صادقی لیمنجوب گفت: راه‌اندازی و پرورش طرح زنبور عسل در این دانشگاه علاوه بر درآمدزایی قابل تعاملی که به همراه دارد، در اجرای درس عملی زنبور و نیز آسیب‌شناسی آن برای دانشجویان بسیار باانگیزه بوده است.

عضو هیات علمی گروه دامپزشکی واحد کازرون افزود: زنبورستان تحقیقاتی واحد توانسته با اخذ کد زنبورداری و نیز گرفتن دفترچه زنبورداری و به دست آوردن امتیاز چند صد میلیونی تسهیلات ۴درصد در بخش تولیدات کشاورزی و دامی تاکنون حدود ۸۰۰ کیلو عسل که عمده آن دارویی بوده را تولید و با تخفیف قابل توجهی به جامعه مصرف دانشگاهی واحد کازرون عرضه کند و اکنون حدود ۵۵ کلونی کامل نیز آماده فروش دارد.

مدیر طرح زنبورستان گفت: این واحد با وجود اینکه دومین سال زنبورداری را پشت سر گذاشته، توانسته نه تنها تمام هزینه‌های راه اندازی طرح را به چرخه مالی دانشگاه برگرداند بلکه دارای سوددهی خوبی هم بوده است.

صادقی لیمنجوب اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان بعد از این طرح تمایل به خرید کلونی زنبور عسل و مبادرت به پرورش آن در منازل و باغات خود کنند و علاوه بر این دانشجویان و استادان پزشکی و پیراپزشکی نیز به دلیل بالا بودن اهمیت عسل و ژل رویال در سلامت انسان و درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج و حتی لاعلاج متقاضی تهیه این فرآورده‌ها و استفاده از آنها در پایان‌نامه‌ها و نسخه‌هایشان هستند.



نظر شما
ادامه