کد خبر: ۳۶۳۱۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمود بلورچی» افزود: رؤسای سازمان دامپزشکی قدرت اجرایی لازم را ندارند، چراکه زیرنظر وزارتخانه‌ای هستند که متولیان آن تمایلی به مطرح شدن دامپزشکان ندارند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر محمود بلورچی» متخصص مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام و استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، یکی از پیشکسوتان حوزه دامپزشکی ایران است که در سال ۱۳۴۷ با علاقه بسیار وارد این رشته شد تا امروز به یکی از افتخارات جامعه دامپزشکی ایران تبدیل شود. وی گلایه‌های زیادی از شیوه پذیرش دانشجو طی سال‌های اخیر دارد و نتیجه این روند اشتباه را افسردگی دانشجویان جدید می‌داند.

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد که به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

حقیقت این است که علاقه من به دامپزشکی از زمان قبل از ورود رسمی من به این رشته شروع شده بود. آن زمان که کنکور می‌دادیم، رشته‌های مختلفی که حائز شرایط تحصیل در آنها شده بودیم، به ما معرفی می‌شد. کمااینکه بنده شرایط ادامه تحصیل در رشته داروسازی دانشگاه تهران را نیز داشتم، اما از آنجا که علاقه‌ای به داروسازی نداشتم، به رشته دامپزشکی ورود کردم. سال ۵۳ فارغ‌التحصیل شدم و از همان سال به مدت دو سال خدمت نظام وظیفه را انجام دادم و در ادامه بلافاصله به گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ملحق شدم. فعالیت خود را با مربی‌گری آغاز کردم و تخصص خود را در رشته مامایی یا بیماری‌های تولید مثل گرفتم. به همین ترتیب ادامه دادم تا اینکه در سال ۹۱ بعد از ۳۸ سال خدمت، خود را بازنشست کردم.

حکیم مهر: آن زمان که شما دانشجو بودید، دامپزشکی چه جایگاهی داشت؟ اگر بخواهیم آن جایگاه را با وضعیت امروز دامپزشکی مقایسه کنیم، آیا دچار افول شده‌ایم یا ارتفا؟

اگر بخواهیم بگوییم افول داشته، بی‌انصافی کرده‌ایم. چون همه چیز در حال پیشرفت است. اما متولیان، رشته دامپزشکی را با افزایش بیش از حد دانشکده‌های دامپزشکی و نداشتن پرسنل کافی برای تربیت دامپزشکان موفق، زیر سوال برده‌اند. بیش از ۲۳ دانشکده دامپزشکی ایجاد و این برای مملکت و خود دانشجویانی که رشته دامپزشکی می‌خوانند، مشکل‌زا شد. چون به هر حال هر سال عده‌ای مشتاق هستند که این رشته را بخوانند اما وقتی وارد این رشته می‌شوند، با دیدن این همه هجوم فارغ‌التحصیل و دانشکده‌ و نداشتن پرسنل کافی، درگیر نوعی افسردگی می‌شوند. الان حتی رشته‌های تخصصی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند. اینها مشکلات رشته ماست اما آنچه که مسلم است، اینکه پیشرفت حاصل شده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، یکی از مباحث اصلی دامپزشکی در این روزها، بحث انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت است. آیا شما موافق این انتقال هستید؟

من اصلا موافق این قضایا نیستم. حتی به نظر من رشته پزشکی هم باید به وزارت علوم ملحق شود و اینکه تدریس پزشکی در وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، اصولا صحیح نیست. باید یک وزارتخانه مسئول آموزش عالی مملکت شود که بهترین آن وزارت علوم است. دانشکده دامپزشکی هم باید ادامه تحصیلات رشته‌های خود را در وزارت آموزش عالی انجام دهد. البته یک نکته نباید در این میان فراموش شود؛ اینکه همکاری بین دامپزشک و پزشک اجتناب ناپذیر است. امروز بیش از هزار بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد. بنابراین یک ارتباط برای کنترل بیماری‌ها باید بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت برقرار شود. همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد. اینکه آموزش را به دانشکده پزشکی منتقل کنیم، به بیراهه رفته‌ایم. آموزش باید توسط دامپزشکی صورت گیرد و تحت نظر وزارت علوم باشد. رشته پزشکی هم به جای وزارت بهداشت باید تحت نظر وزارت علوم باشد. آنها متولی کارهای عملیاتی هستند و بحث آموزش جداست. نمی‌دانم چرا در این مملکت هر روز یک برنامه را مطرح می‌کنند و به بیراهه می‌روند.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص انتقال مجموعه سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت چیست؟ آیا با این انتقال موافق هستید؟

خیر. به هیچ عنوان من موافق این انتقال نیستم. دامپزشکی باید یک سازمان مستقل باشد، نه در حد وزارتخانه اما می‌تواند زیر نظر ریاست جمهوری باشد.

حکیم مهر: اگر مخالف انتقال هستید، پس چرا آن نامه معروفی که در سال ۸۸ نوشته و درخواست جدایی سازمان از وزارت جهاد کشاورزی شد را امضا کردید؟ آیا نظر شما عوض شده است؟

نظر من عوض نشده و از روز اول همین بوده که سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی جدا شود و تحت نظر ریاست جمهوری قرار گیرد و در واقع یک سازمان مستقل و جدا باشد.

حکیم مهر:‌ پس در واقع خواستار جدایی از وزارت جهاد کشاورزی هستید، اما الحاق به وزارت بهداشت را نمی‌پذیرید؟

بله. الحاق به وزارت بهداشت را هرگز نمی‌پذیرم. این راهکار نمی‌تواند درد ما را دوا کند چراکه وزارت بهداشتی‌ها گرفتاری‌های خود را دارند. باید یک پیوستگی در مورد مسائل بهداشت عمومی بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی برقرار شود.

حکیم مهر: چقدر خوشبین هستید که استقلال سازمان دامپزشکی در این دولت اتفاق بیفتد؟

واقعا نمی‌دانم در جواب این سوال چه بگویم، چراکه هر روز یک تصمیم گرفته می‌شود. ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و فقط پیشنهاد خود را ارائه می‌دهیم. با توجه به اینکه بیش از ۴۰ سال در این مملکت، practice دامپزشکی کرده‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که باید یک سازمان مستقل تحت عنوان سازمان دامپزشکی باشد و در آموزش پزشکی یک ارتباط مستحکم بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت برقرار شود. بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم تصمیمی در این زمینه بگیرم. اشتباه وزارت بهداشت این است که آموزش را زیر بال و پر خود گرفته است که آن هم باید به وزارت علوم بازگردد.

حکیم مهر: گذشته از مساله انتقال، یکی دیگر از مباحث پرچالش حوزه دامپزشکی، عدم اجرای ماده ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی است. به نظر شما این مساله چه عواقبی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

این بزرگترین اشتباه است و باید در یک جایی از ادامه آن جلوگیری شود، چراکه فساد و مشکل ایجاد می‌کند. با این روند، همیشه کارفرما دامپزشک را زیر فشار می‌گذارد که محصولات او را تایید کند که این درست نیست. کجای دنیا این کار انجام می‌شود؟ مسئول فنی باید از جای دیگر حقوق بگیرد. سازمان دامپزشکی باید قوی شود، کمااینکه اگر سازمان مستقل و قوی داشته باشیم این مشکلات قابل حل است. سازمان دامپزشکی نیازمند بودجه قابل توجه است. سازمانی است که با جان و بهداشت مردم سروکار دارد و خیلی باید به آن رسیدگی شود. متاسفانه آن توجه لازم نشده و روسای سازمان دامپزشکی هم قدرت اجرایی لازم را ندارند. چراکه زیرنظر وزارتخانه‌ای هستند که متولیان آن تمایلی به مطرح شدن دامپزشکان ندارند.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص فعالیت‌های پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

حکیم مهر خط و روش بسیار خوبی را دنبال می‌کند. این پایگاه اطلاعات بسیار ذی قیمتی را راجع به مسائل دامپزشکی مطرح می‌کند تا به اطلاع عموم برسد. بنده حتی به دوستان خود که دامپزشک نیستند نیز این سایت را معرفی می‌کنم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

آرزو می‌کنم که سازمان دامپزشکی سازمان پیشرفته و جلودار در مسائل بهداشتی مردم باشد.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
امیر راستقامت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
1
علوم طبابت (پزشکی و دامپزشکی) با تعامل بین رشته ها و امکانات پیشرفت می کند
(خیلی از جراح های ENT و دندانپزشکی و... را دیدم که پایان نامه های انها دامپزشکی بود این بخاطر رشد علم شان هست)
همچنین حس رقابت و ارزش کاری، زمانیست که در کنار رقیب باشیم
استقلال در این روزگار دیگر جواب نخواهد داد
.................................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
صحبت از تعامل میفرمایید. با این شرط امکان پیشرفت وجود دارد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا با ادغام سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، مسئولین آن وزارتخانه چقدر در به ثمر رسیدن چنین شرطی اقدام خواهند کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
1
ایشان بزرگترین نگرانی را از زیاد بودن دانشکده و نداشتن پرسنل مناسب و راه اندازی تخصص های زیادو.... عنوان میکند که مشکل بنیادی وزارت علوم است و در ادامه توصیه به انتقال پزشکی به وزارت علوم میکند که آن ها هم به همین بلا مبتلا شوند؟؟!!!
وقتی خودشان هم میدانند که استقلال در شرایط فعلی امکان پذیر نیست پس در عمل باید نابود شدن ببشتر دامپزشکی را تماشا کرد ولی وزارت بهداشت نریم به دلیلی که آن را نمیگویند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمود بلورچی این نامه را همراه با 82 نفر دیگر از استادان محترم دانشگاه برای الحاق مؤسسه رازی و سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت،

امضا کرده اند و البته صادقانه بر خلاف برخی هم نمی گویند که امضا نکرده اند:

بسمه تعالی

حضور برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام و آرزوی توفیق. در خصوص اهمیت و نقش راهبردی رشته دامپزشکی در حوزه بهداشت و سلامت کشور شایان ذکر است که در دهه 1990 اتحادیه اروپا به دلیل نگرش سنتی و جزئی نگر به امر بهداشت لطمات و خسران هنگفتی را به لحاظ بهداشتی و نیز امنیت غذایی مردم به علت بروز یک بیماری نوپدید به نام آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاو (BSE) یا همان جنون گاوی متحمل شد. یکی از دلایل عمده چنین اتفاقی این بود که در آن زمان تصمیم گیری در باره این موارد بر عهده وزارت کشاورزی قرار داشت. جمع بندی این تجربه دردناک باعث شد که اتحادیه اروپا امر تصمیم گیری و نظارت بر بهداشت دام و دامپزشکی را از مدیریت کل کشاورزی خود منتزع و با شعار راهبردی سلامت غذای انسان ودام از سطح مزرعه تا میز غذا به مدیریت کل بهداشت و مصرف کنندگان اتحادیه اروپا واگذار کند(Butler, 1997). با این هدف که یک جامعیت و انسجام حداکثری در کلیه ارکان مسئول در بهداشت و سلامت شهروندان این اتحایه پدیدار شود. البته، برخی از کشورها که مدتها قبل از تصمیم گیری اتحادیه اروپا بدین امر مبادرت ورزیده بودند از پیشگامی خود در پیاده کردن این تفکر نوین و پیشرفته جامع نگر مفتخرند و جالب توجه اینکه آنها توانستند به خوبی از عهده چالش با بیماری نوپدید جنون گاوی برآیند و کمترین خسارات را تجربه کنند.

در حال حاضر نیز همانظور که استحضار دارند هر از گاهی بحرانهایی نظیر گوشتهای آلوده ، آنفلوآنزای پرندگان و اخیراً تهدید آنفلوآنزای خوکی و تبعات پیچیده و گوناگون آنها خود را نشان می دهند. در این راستا، نقش دامپزشکی در جلوگیری از انتقال صدها بیماری مشترک و قابل انتقال میان انسان و دام و کنترل بهداشتی مواد غذایی اعم از کنترل میکربی و کنترل شیمیایی انکار ناپذیر است و موضوع ممانعت از ورود مواد شیمیایی خطرناک مانند سموم ارگانوفسفره، توکسینهای قارچی و باقیمانده های داروهای دامپزشکی در غذای انسان از امور مبرمی است که تنها با فعالیت مؤثر دکتر دامپزشک و حمایت ساختارهای بهداشتی و قضایی قابل پیاده شدن می باشد. به نحوی که ضروری است تجویز هر گونه فراورده دارویی به دامها به دلیل امکان ورود آنها به چرخه غذایی آحاد جامعه و افزایش خطر شکل گیری سرطا نهای گوناگون، ناهنجاری های مادرزادی، اختلالات هورمونی کودکان در حال رشد، مقاومتهای میکربی نسبت به داروها (که اکثر آنها ریشه مشترک با داروهای دامپزشکی وارد شده به غذای انسان دارند) و خطر آلرژی ها و حتی شوکها ی مرگ آور می بایستی تنها توسط دکتر دامپزشک دارای مجوز فعالیت صورت پذیرد.
معضل مهم آن است که سازمان دامپزشکی با توجه به عدم جامعیت و پراکندگی ساختار های بهداشتی موجوددر کشور نتوانسته است از حمایت مستقیم و همه جانبه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در جهت ایفای کامل مسئولیت های بهداشتی خود در تأمین بهداشت و سلامت مردم برخوردار شود و بعلاوه با کمال تأسف باید گفت که هم اکنون عده زیادی افراد غیر دکتر دامپزشک خود سرانه و بدون هیچ واهمه ای از برخورد دستگاه قضایی،هورمونهای خطرناک و داروهای گوناگون را به دامها تجویز می کنند و غذای مصرفی مردم را بدون اینکه مطلع باشند در معرض آلودگی شیمیایی نامشهود و نهان قرار می دهند.

شایان توجه است که خوشبختانه سازمان دامپزشکی کشور از مدتها قبل به عنوان یک تشکیلات بهداشتی باسابقه کشور با واگذاری های مصوب انجام شده به بخش خصوصی اساساً به یک نهاد حکومتی برنامه ریزی و نظارتی در حوزه مبارزه با بیماریهای مشترک و قابل انتقال میان انسان و دام، تضمین سلامت غذایی انسان و نظارت بر فعالیت دکتران دامپزشک و سایر رده های دامپزشکی درآمده است. لذا با توجه به زبان علمی یکسان، نظام آموزشی مشترک دکترای عمومی گروه پزشکی (پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی) در دانشگاه ها، سنخیت بسیار زیاد کاری و و موارد فوق الذکر، ما اعضاء هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پیشنهاد می کنیم که مجلس محترم شورای اسلامی به منظور حفظ و تضمین حوزه بهداشت و سلامت انسان، مطابق با چارت پیشنهادی، سازمان دامپزشکی کشور را از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به لحاظ ساختاری در زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهد. به طوری که در این ساختار کاملاً منسجم و همه جانبه، امر تولید واکسن و فراورد ه های زیستی انسانی و دامی، سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو(FDA) و شبکه بهداشتی کشور در یک هماهنگی و ارتباط مستقیم حداکثری، امکان همکاری تنگاتنگ و یکپارچه را در برخورد با معضلات بهداشتی کشور و تأمین امنیت غذایی جامعه پیدا کنند.

و من الله التوفیق – اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

فهرست اعضاء هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که طی امضاء نامه ای به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در تاریخ 27/02/ 1388 انتزاع سازمان دامپزشکی کشور را از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد داده اند:

1. دکتر محمدرضا احمدی (استاد)

2. دکتر قباد آذری تاکامی (استاد)

3. دکتر وهاب بابا پور (استاد)

4. دکتر محمد حسن بزرگمهری فرد (استاد)

5. دکتر سعید بکایی (استاد)

6. دکتر تقی تقی پور بازرگانی (استاد)

7. دکتر علیرضا خسروی (استاد نمونه کشوری)

8. دکتر پروانه خضرایی نیا (استاد)

9. دکترمهدی سلطانی (استاد)

10. دکتر داود شریفی (استاد)

11. دکتر بیژن رادمهر (استاد)

12. دکتر مریم رضاییان (استاد)

13.دکتر نور دهر رکنی (استاد)

14. دکتر تقی زهرایی صالحی (استاد)

15. دکتر سید محمد فقیهی (استاد)

16. دکتر محمد جواد قراگوزلو (استاد)

17. دکتر گیتی کریم (استاد)

18. دکتر سید مهدی کیایی (استاد)

19. دکتر بابا مخیر (استاد)

20. دکتر محمدرضا مخبردزفولی (استاد)

21. دکتر ایرج نوروزیان (استاد)

22. دکتر حسینعلی ابراهیم زاده موسوی (دانشیار)

23. دکتر افشین آخوند زاده (دانشیار)

24. دکتر فرزاد اسدی (دانشیار)

25. دکتر ناهید اطیابی (دانشیار)

26. دکتر سید جاوید آل داود (دانشیار)

27. دکتر علیرضا باهنر (دانشیار)

28. دکتر جلال بختیاری (دانشیار)

29. دکتر محمود بلورچی (دانشیار)

30. دکتر سید مصطفی پیغمبری (دانشیار)

31. دگتر ملیحه پور کبیر (دانشیار)

32. دکتر پرویز تاجیک (دانشیار)

33. دکتر شهرام جمشیدی (دانشیار)

34. دکتر محمد حسن زاده (دانشیار)

35. دکتر سید حسین حسینی (دانشیار)

36. دکتر فرهنگ ساسانی (دانشیار)

37. دکتر پرویز شایان (دانشیار)

38. دکتر حسینعلی عرب (دانشیار)

39. دکتر محسن فرخوی (دانشیار)

40. دکتر فرامرز قراگوزلو (دانشیار)

41. دکتر سید مهدی قمصری (دانشیار)

42. دکتر اسدا.. کریمان (دانشیار)

43. دکتر صدیقه نبیان (دانشیار)

44. دکتر امیر نیاسری (دانشیار)

45. دکتر همایون محمود زاده (دانشیار)

46. دکتر بهنام مشکی (دانشیار)

47. دکتر مهرداد مدیر صانعی (دانشیار)

48. دکتر فریدون نورمحمدزاده (دانشیار)

49. دکتر غلامرضا نیکبخت (دانشیار)

50. دکتر مهدی وجگانی (دانشیار)

51. دکتر مهدی وصفی مرندی (دانشیار)

52. دکتر فریدون نورمحمدزاده (دانشیار)

53. دکتر پرویز هورشتی (دانشیار)

54. دکتر عباسی توسلی (استادیار)

55. دکتر زهره خاکی (استادیار)

56. دکتر جمیله سالار آملی (استادیار)

57. دکتر سارنگ سروری (استادیار)

58. دکتر بهرام شجاع دوست (استادیار)

59. دکتر حجت ا.. شکری (استادیار)

60. دکتر داریوش شیرانی (استادیار)

61. دکتر محمد مهدی دهقان(استادیار)

62. دکتر امیر رستمی (استادیار)

63. دکتر افشین رئوفی (استادیار)

64. دکتر مرتضی زنده دل (استادیار)

65. دکتر علیرضا صفاریان (استادیار)

66. دکتر زهرا طوطیان (استادیار)

67. دکتر غلامرضا عبدا.. پور (استادیار)

68. دکتر ناصر علیدادی (استادیار)

69. دکتر سید احمد فاطمی (استادیار)

70.دکتر ابوالفضل کامکار (استادیار)

71. دکتر وحید کریمی (استادیار)

72. دکتر حسن گندمی نصرآبادی(استادیار)

73. دکتر صمد لطف ا.. زاده (استادیار)

74. دکتر مجید مسعودی فرد(استادیار)

75. دکتر سید حسین مرجان مهر(استادیار)

76. دکتر بهزاد منصوری (استادیار)

77. دکتر علی میثاقی (استادیار)

78. دکتر امید مددکار (استادیار)

79. دکتر محمد ملازم (استادیار)

80. دکتر سعید میرزرگر (استادیار)

81. دکتر عبدالعلی ملماسی (استادیار)

82. دکتر سید مهدی نصیری (استادیار)

83. دکتر علیرضا وجهی (استادیار)


توضیح: متن امضاء ها به پیوست ضمیمه شده است.

جامعیت و انسجام ساختاری حداکثری در حوزه بهداشت و سلامت کشور

چارت پیشنهادی:

در این چارت که از سوی اساتید محترم امضاء کننده نامه فوق پیشنهاد شده ، جایگاه سازمان دامپزشکی به عنوان سازمانی مستقل و یکی از 5 زیر مجموعه پیشنهادی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است.


وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی :

1 - شبکه بهداشتی کشور

2 - سازمان غذا و دارو : FDA

3 - انستیتو پاستور

4 - سازمان دامپزشکی کشور

5 - موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
1
با سلام
با کمال احترام به نظر استاد عزیزم ، ولی یک نکته ای که وجود دارد با توجه به سیاست کشور مبنی بر کوچک سازی دولت ، احتمال استقلال دامپزشکی به طور کامل تقریبا غیر ممکن است هرچند که این نظر استاد بهترین طرح می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
............... اگر شما موفق الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت نبودید پس چرا امضا کردید؟!

از طرف دیگر، دوباره این نکته را مطرح می کنند که بایستی یک پیوستگی بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی ایجاد شود؟!!

ولی نمی فرمایند که چگونه؟!!

وقتی که هیچ نشانه ای نیست که آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد،
پس دامپزشکی چکار کند که از اصل خویش که خانواده بهداشت و سلامت است دور افتاده و پیش از تشکیل وزارت بهداشت،

آموزش دامپزشکی در گروه پزشکی قرار داشت و الان در گروه کشاورزی و منابع طبیعی!

آبا این دیدگاه ها ایده آلیستی و به دور از شرایط موجود ایران نیست؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
✅پاسخ مخالفان

چرا گزینه الحاق به وزارت بهداشت؟

در این بحث مزایای الحاق به وزارت بهداشت بررسی نمی گردد فقط پاسخ برخی از اقلیت دامپزشکی که مخالف الحاق هستند مورد بررسی است.

در این ارتباط چند نکته مهم وجود دارد که هم از نظر علمی و هم از نظر مدیریتی باید بررسی شود.

نظر اکثر مخالفان این است که وزارت بهداشت با له کردن دامپزشکان موقعیت های شغلی آنها را خواهد گرفت و به پزشکان و داروسازان خواهد داد. این امر هرگز اتفاق نمی افتد به دلایل زیر:

۱. کلیه کارهای دامپزشکی تخصصی و بر پایه دانشی است که در دوران تحصیل کسب نموده اند.

۲.حقوق دریافتی دامپزشکان در حال حاضر نسبت به پزشکان و داروسازان بسیار ناچیز است و غیر قابل مقایسه است.

۳.دامپزشکی جزو خانواده وزارت بهداشت خواهد شد و هرگونه ضعف مدیریتی به پای وزارت بهداشت نوشته خواهد شد پس هرگز وزارت بهداشت خود را زیر سوال نمی برد.

۴.تعامل با همکاران در وزارت بهداشت بسیار علمی تر از مهندسان کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی است و شان دامپزشکی بالاتر خواهد رفت و به تبع آن حقوق ها نیز اصلاح خواهد شد.

۵.مقایسه وضعیت رشته هایی که اخیرا به وزارت بهداشت منتقل شده اند نشانگر وضعیت و مزایای انتقال است که نه تنها اختیارات این رشته ها کم نشد بلکه نفوذ بیشتری در وزارت بهداشت پیدا نمودند.

۶.وزارت بهداشت خود را متولی بهداشت کشور معرفی می کند و به خود اجازه می دهد بودجه بهداشتی کشور را به خود اختصاص دهد و دامپزشکی در زیرمجموعه یک وزارت تولید محور می باشد که بودجه تولیدی دریافت می کند، پس ما در شرایط حاضر موقعیت های شغلی بیشتری را نسبت به زمانی که زیرمجموعه وزارت بهداشت باشیم از دست می دهیم.

۷.اشتغال و تحصیل دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت خواهد بود و در صورت مازاد نیرو درخواست دانشجو کاهش خواهد یافت.

۸. تجربه نشان داده است وزارت بهداشت بر رعایت حقوق و دریافتی زیرمجموعه خود وسواس بیشتری نشان می دهد در حالی که ما در جهاد کشاورزی هنوز در ماده ۱۹ سر جنگ هستیم.

۹.هم اکنون نیز دامپزشکانی در وزارت بهداشت شاغل اند که وضعیت بسیار بسیار بهتری نسبت به سایر دامپزشکان شاغل در جهاد و بخش خصوصی دارند.

چند مثال در این ارتباط نیز که اخیرا رسانه ای شد می توان بیان نمود. در بحث صادرات مواد لبنی کشور مقصد تاییدیه سازمان دامپزشکی به جای غذا و دارو درخواست نموده بود. اکثریت کارهای دامپزشکی به مرور به سازمان غذا و دارو منتقل شده چراکه خود را متولی بهداشت می دانند. در بحث اشتغال هم اکنون دامپزشکان چشم به مسئول علمی شرکت های داروسازی و پخش داروی انسانی دارند چرا که سه برابر یک مسئول فنی دامپزشک حقوق دریافت می کند. و چندین و چند مثال دیگر که همه در رسانه ها می شنویم.

با این دلایل بیان شده که تنها قسمتی از علل بیشمار مزایای انتقال به وزارت بهداشت می باشد امیدوارم همکاران دامپزشک یکپارچه و متحد برای انتقال به وزارت بهداشت قدم برداریم.

✅ Telegram.me/poultryvet

کانال دامپزشکی طیور (دکتر مسعود خاکزادیه)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
0
خوب معلومه که ایجاد یک سازمان مستقل بهترین حالت برای سازمان دامپزشکی هستش ولی وقتی این امکان فراهم نباشه پیوستن به وزارت بهداشت بهتر از ماندن در جهاد کشاورزیه. وزارت بهداشت در هر چیزی اگر موفق نبوده حداقل تعداد فارغ التحصیلان رشته های گروه علوم پزشکی رو کنترل کرده و از یک سمت دیگه ناظرین بهداشتی در این سازمان، دست کم ،مزدشون رو از کارفرما نمیگیرن و خیلی مسایل دیگه ای که با رعایت اون باعث ایجاد شان و جایگاه رشته های علوم پزشکی در میان جامعه شده. چرا نمیخوایم قبول کنیم که رسانه و بودجه در اختیار وزارت بهداشته. این وزارت خانه قدرتمنده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
0
نمیدانم چرا فقط نظر اساتید دانشگاه تهران فقط مطرح می شود مگر دانشکده های دیگر استاد ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
ظاهرا عوامل تولید خبر با اساتید دانشگاه تهران ارتباطات بیشتری دارند و اخبار بیشتری تهیه می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
1
اگر یادتان باشد چند سال قبل از سوی وزارت بهداشت ورود دامپزشکان به یک سری رشته های علوم پایه پزشکی از جمله دکتری تخصصی فارماکولوژی ممنوع اعلام شد که در حقیقت به دلیل میزان بالای موفقیت دامپزشکان در امتحان ورودی بود. حال سوال و دغدغه اصلی این است که با چه ضمانتی در صورت الحاق دامپزشکی به آن وزارتخانه، موجبات شکوفایی و پیشرفت و اصلاح امور دامپزشکی فراهم خواهد شد؟
نظر شما
ادامه