کد خبر: ۳۶۳۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

وزير بهداشت گفت: هیچ گونه افزايش ظرفيتی برای پذيرش دانشجو در رشته هاى علوم پزشكى در کشور نداریم .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی»  وزير بهداشت در اجلاس معاونان آموزشى دانشگاه هاى علوم پزشكى که امروز در علوم پزشكى تهران برگزار شد، با اشاره به دهه كرامت  گفت: اميدواريم همه اعمال و رفتار ما در مسيرى باشد كه امامان به ما نشان دادند؛ اين روزها فكر مى كنيم اگر قرار است از ائمه پيروى كنيم بيشتر به جهاد توجه داريم اما زيربناى همه كارها اخلاق و رفتار اسلامى است.

وزير بهداشت عنوان كرد: در سال ٩٤ ، ١١ بسته طرح تحول آموزشى گام هايى در حوزه آموزش برداشته شد و به نظر ما زيربنايى ترين گام براى اجراى  طرح تحول سلامت  آموزش است.

وی با بیان اینکه دولت باید اعمال حاکمیت کند، گفت: اختلافات بین رشته‌ای مزمن شده و برخی با گردن کلفتی دنبال باج گیری هستند که دولت باید قانون و عدالت را اجرایى کنند و باید جلوى تجمع‌ها مقابل مجلس و در خیابان برچیده شود.

هاشمی افزود: با زور و باج خواهی نمی‌توان مدیریت کرد و عده‌ای می‌خواهند باج خواهی کنند و در این دوره بیشترین امکان نظر سنجی و مشاوره را فراهم کردیم، ولی با زیاده خواهی نمی‌توانند به اهداف خود برسند.

وی با بیان اینکه در دولت دوازدهم مهمترین کاری که باید براى ارتقا آموزش کرد افزایش تحرک موتور حرکت هیات علمی و رضایتمندی آن‌ها است و اساس پیشرفت کشور در گرو توجه به دانشگاه‌ها است، اما این توجه صرفا سیاسی نیست، اظهار کرد: در حال حاضر  نسبت استاد به دانشجو   ۱۱  به یک است و از این جهت نسبت به برنامه پنجم جلو هستیم، اما هنوز با استاندارد جهانی فاصله داریم و باید در این زمینه اقداماتى صورت گیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در دولت یازدهم هزار و ٥٠٠ عضو هیات علمی جذب کرده‌ایم در حالیکه ١٠ هزار نفر هیات علمی نیاز داریم و مجلس،سازمان برنامه و بودجه  و سازمان امور استخدامی باید در این زمینه کمک کنند.

وی با بیان اینکه از نظر فضا‌های آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی فقیر هستیم، گفت: در طول ۴ سال گذشته حتی خیلی از  فضا‌های آموزشی  به فضای درمانی تبدیل شد؛ و بنابراین در این حوزه فقیر هستیم و به منظور کرامت استاد و دانشجو باید فضا و امکانات آموزشى مناسب در اختیار قرار داد.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر در محیط‌های غیراستاندارد تعداد زیادی دانشجو قرار داده‌ایم و در این زمینه کشور مسیر درستی را طی نکرده است و نیازمند حداقل ۲۰ هزار تخت بیمارستان آموزشى هستیم که اساس پیشرفت کشور در گرو توجه به دانشگاه هاست، اما این توجه صرفا سیاسی نیست بلکه از نظر علمی و حمایتی باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی با بیان اینکه باید آموزش را اقتصادی کنیم، گفت: باید دانشگاه‌ها اقتصادی شود و به استقلال دانشگاه‌ها اهمیت داده شود.

وی با تاکید بر لزوم استقلال دانشگاه‌ها و اقتصادی کردن دانشگاه ها، افزود: باورم این است که مسیری که در دنیا در این خصوص طی شده است را باید مد نظر قرار دهیم چرا که دانشگاه وظیفه تربیت و فروش با کیفیت‌ترین خدمات را دارد و دولت و بخش خصوصی وظیفه خرید خدمات را دارد.

وزیر بهداشت افزود: ادامه تحصیل برای هیچ گروهی را نمی‌توان متوقف کرد و دولت از اختیار قانونی خود استفاده کند و خودمان راه را باز کنیم و جلوی زیاده خواهی عده‌ای را بگیریم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید به نظام پرداخت توجه شود گفت: ما درحال حاضر در مراکز علمی همان نظام پرداخت را داریم که در مراکز درمانی وجود دارد، در حالی که اگر آزمایشگاهی و مرکزی در مراکز علمی درمان را انجام می‌دهد، نباید با مراکز درمانی دیگر نظام پرداخت متفاوتی داشته باشد.

هاشمی با تاکید بر لزوم توسعه فضا‌های آموزشی، نظام پرداخت، فروش خدمت و ضرورت توجه به اعضا هیات علمی و معیشت آن‌ها گفت: باید توجه ویژه‌ای به این امور صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ثبات مدیریتی در دانشگاه‌ها و مراکز علوم پزشکی مهم است و باید افرادی که در حوزه طرح تحول آموزش تاثیر گذار بوده‌اند، فعالیتشان ادامه دار باشد و حتی اگر لازم است رییس دانشگاه باید با هماهنگی معاونت مربوطه معاونان خود را تغییر دهد لبته این به معنای تضعیف مدیریت نیست و برای حفظ مدیران تاثیر گذار و لزوم استمرار برنامه‌های مدت دار است.

وزیر بهداشت درباره افزایش  ظرفیت پذیرش دانشجو  در دانشگاه هاى علوم پزشکى گفت: بیش از این امکان افزایش ظرفیت نیست مگر اینکه اعتبار ویژه‌ای به وزارت بهداشت اختصاص یابد تا بیمارستان آموزشی راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه سنگ بنای حوزه سلامت آموزش است، تاکید کرد: بیش از ٣٠ درصد ظرفیت‌ها را افزایش دادیم در حالی که یک ریال برای توسعه فضای آموزشی اعتبار در نظر گرفته نشده است.

هاشمی با تاکید بر لزوم برطرف شدن موانع  طرح تحول سلامت  در دولت دوازدهم عنوان کرد: برای هرچه کارآمدتر کردن طرح تحول سلامت، باید موانع خود ساخته این طرح برطرف شود چرا که نمی‌توان انتظار داشت طرح تحول به خوبی اجرا شود در صورتی که موانع همچنان باقی باشد.

وزیر بهداشت به موضوع  بومی گزینی  دانشجو اشاره کرد و گفت: امتیاز بزرگی در اختیار مجلس قرار گرفت و با موضوع بومی گزینی، امتیازی به یک عده داده می‌شود که ممکن است در هیچ رشته‌ای قبول نمى شوند.

وی تصریح کرد: براساس آخرین گزارش ها، ٢٥ درصد از دانشگاه‌ها از دانشجویان تعهد نگرفتند در حالی که باید از اکنون محل خدمت آنان مشخص شود.

هاشمی گفت: طبق گزارشی که دیوان محاسبات به مجلس ارائه کرده، وزارت بهداشت در ۹۴ درصد موارد اعتبارات خود را در جایگاهی که باید، هزینه کرده است در حالی که دستگاه‌های دیگر این کار را انجام نداده‌اند و در مورد یک درصد بودجه مالیات بر ارزش افزوده هم در مواردی مجلس سختگیری می‌کند و این کار درستی است و ما نمی‌توانیم اعتبارات را در جای دیگر هزینه کنیم.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
مسوولین دامپزشکی باید از وزیر بهداشت یاد بگیرند، حوزه پزشکی با بیشترین امکانات و درآمد دایما ناراضی است و خواستار امکانات بیشتر ولی مسوولان دامپزشکی به واحد های دانشگاهی بدون هیچ امکانات، هیات علمی و ...فارغ التحصیل دامپزشک بیرون میدن و همیشه میگن امکانات کافی داریم، واقعا جای تاسفه، در هر دوحوزه داره ظلم میشه هم در پزشکی به مردم، و هم در دامپزشکی به دامپزشک!!!!!!
نظر شما
ادامه