کد خبر: ۳۶۳۲۹



پژوهشگران با استفاده از نانو میله طلا و لیزر موفق شدند فرآیند گرم کردن جنین یخ‌زده ماهی را با سرعت بالا و کمترین آسیب انجام دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، محققان توانستند با استفاده از فناوری لیزر و نانو روشی ارائه کنند که بتوان یک جنین را منجمد کرد و دوباره آن را به حالت قبل درآورد؛ با این روش که جنین ماهی منجمد و دوباره احیا می‌شود، می‌توان آن را نه تنها برای جنین ماهی‌ها بلکه برای دیگر مهره‌داران نیز استفاده کرد.

در این روش مواد موردنظر به محل نگهداری ماهی اضافه شده و اصلاحاتی روی آن انجام می‌شود.

از آنجا که حفاظت از جنین ماهی در محیط سرد همیشه با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و ابعاد تخم ماهی بسیار کوچک بوده و در نهایت مشکلاتی در فریز و گرم کردن مجدد آن ایجاد می‌شود، این فرآیند معمولا منجر به آسیب‌های ساختاری به‌ویژه تشکیل بلور‌های یخ در بافت می‌شود که ممانعت از بروز این مشکل، چالش‌برانگیز است.

بر همین اساس به‌منظور حل این مشکل، محققان ایده استفاده از فناوری نانو را مطرح کردند؛ آن‌ها نانو میله‌های طلا را مستقیم به جنین تزریق کردند.

جنین ماهی قزل‌آلا شباهت زیادی به دیگر آبزیان دارد، این روش را می‌توان برای بسیاری از گونه‌های دریایی به کار برد.

در فرآیند منجمدسازی جنین، موادی به جنین اضافه می‌شود که نقش یخ‌زدا را ایفا می‌کند؛ این مواد جنین را در حین غوطه‌ورسازی در نیتروژن مایع محافظت می‌کند.

نانو میله‌ها نقش مهمی در احیای جنین دارند به طوریکه این نانو میله‌ها در حین تابش لیزر موجب پخش شدن یکنواخت گرما در سراسر بدن جنین می‌شود؛ بنابراین در طول فرآیند یخ‌زدایی، لیزر به‌سرعت می‌تواند جنین را بدون وارد شدن هیچگونه آسیب ساختاری گرم کند.

 
نظر شما
ادامه