کد خبر: ۳۶۳۳۷


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با اشاره به مرگ و میر ماهی ها در تالاب هورالعظیم از دیروز گفت: کاهش ورودی آب به تالاب هورالعظیم به دلیل برداشت بی رویه مزارع، دلیل تلفات ماهی ها بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «احمدرضا لاهیجان‌زاده» با اشاره به گزارش کارشناسان در بازدید از تالاب هورالعظیم اظهار کرد: بر اساس بازدید از حوضچه شماره 4 از دیروز با تلفات ماهی در تالاب مواجه هستیم.

وی اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر تلفات هزاران قطعه ماهی در هورالعظیم را رد کرد و افزود: برآوردها تلفات کمتر از 500 قطعه ماهی را نشان می دهد که بیشتر آنها بچه ماهی بوده است.

لاهیجان زاده گفت: همیشه در نیمه های مرداد و شهریور با تلفات ماهی در تالاب ها مواجه هستیم و در روزهای گذشته نیز کم و بیش تلفات ماهی اتفاق افتاده اما از دیروز این تلفات گسترده بوده و در صورت ادامه این شرایط بیشتر می شود.

وی ادامه داد: افزایش دما و رطوبت، باعث تبخیر بالا و کاهش کیفیت آب می شود که در نهایت کاهش اکسیژن آب و تلفات ماهی ها را به دنبال دارد.

لاهیجان زاده اضافه کرد: از سوی دیگر افزایش سطح زیر کشت به ویژه برنجکاری در بالا دست باعث شده که عمده آب رودخانه به مصرف کشاورزی برسد و ورودی آب به تالاب به حداقل برسد.

وی با انتقاد از مدیریت نشدن کشاورزی در حوضه کرخه، تصریح کرد: رهاسازی آب از سد کرخه در حدود 150 مترمکعب است اما مقدار بسیار ناچیزی از این آب وارد تالاب می شود، این در حالیست که در فروردین ماه با رهاسازی 120 مترمکعب از سد کرخه، آب مناسبی وارد تالاب می شد به طوی که قسمتی از آن نیز به سمت بخش عراقی تالاب هدایت شد.

لاهیجان زاده اظهار کرد: آب کرخه از طریق 13 نهر وارد تالاب هورالعظیم می شود، که میزان دقیق ورودی به تالاب و کیفیت آب حوضچه ها در حال بررسی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه پساب کشاورزی از زهکش های EMD و CMD وارد هورالعظیم می شود تاکید کرد: با افزایش دما و تبخیر، قطعا غلظت املاح و شوری آب تالاب بالا می رود که این مساله روی مرگ و میر ماهی ها تاثیر دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در صورت ادامه این روند تلفات ماهی افزایش می یابد.

وی در ادامه خواستار افزایش رهاسازی آب به هورالعظیم شد و افزود: با سازمان آب و برق خوزستان برای رهاسازی آب به صورت موجی مذاکره کردیم تا به این ترتیب مقداری از حقابه تالاب تامین شود.

بر اساس این گزارش، هورالعظیم در مرز ایران و عراق، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین و از مهم ترین تالاب های خاورمیانه است.

شهریور پارسال نیز هزاران ماهی در هورالعظیم به دلیل کاهش حقابه و کیفیت آب تالاب تلف شدند.


نظر شما
ادامه