کد خبر: ۳۶۳۵۸
مدیر کل دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سید اصغر برایی‌نژاد» افزود: با اینکه سازمان‌های دولتی بتوانند منابع مالی بیمارستان‌های دامپزشکی را تامین کنند، فاصله داریم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ایجاد دلگرمی در یک مجموعه، همواره وابسته به کمک‌های مالی به آن مجموعه نیست. این هنر یک مدیر است که بتواند در شرایط بحران مالی، مجموعه‌های فعال در حوزه خود را دلگرم نگه دارد. هنری که نمونه بارز آن را در وجود مدیر کل دامپزشکی استان تهران به وضوح می‌توان دید. «دکتر سید اصغر برایی‌نژاد» تلاش می‌کند که با حضور خود در تجربه‌های ناب بیمارستان‌های دامپزشکی، در شادی متولیان این مراکز سهیم باشد و به آنها ثابت کند که اقداماتشان دیده می‌شود.

حکیم مهر: آقای دکتر گویا مسائل مرتبط با بخش خصوصی و آنچه در بیمارستان‌های دامپزشکی می‌گذرد، برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد. این برای چندمین بار است که شخصا در یک بیمارستان دامپزشکی حضور یافته و از این طریق موجبات دلگرمی را برای فعالان این حوزه فراهم کرده‌اید.

به هر حال بحث خدمات دامپزشکی که به صورت اضطراری و اورژانسی برای متقاضیان و مشتریان ارائه می‌شود، جزء مطالبات مردم است. مردم ما حیات وحش را دوست دارند. در واقع همه ما آن را دوست داریم چراکه چرخه زندگی ما در حیات وحش و محیط زیست، یک چرخه پیوسته است. مردم از ما می‌خواهند که آلام حیوانات، به ویژه حیواناتی که دچار معلولیت می‌شوند را برطرف کنیم. خوشبختانه همکاران ما اعم از دامپزشکان یا متخصصین دامپزشکی در بیمارستان‌های دامپزشکی در سطح استان، سالانه ده‌ها هزار مورد خدمات اضطراری دامپزشکی را به متقاضیان خود ارائه می‌دهند که بخش عمده‌ای از آن نیز در رابطه با رفع معلولیت‌هاست. آخرین نمونه این نوع خدمات نیز همین جراحی مربوط به ایمپلنت منقار کرکس توسط تیم دکتر مرادی بود.

حکیم مهر:‌ عملکرد بیمارستان‌های دامپزشکی فعال در سطح استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت قضیه این است که بیمارستان‌های دامپزشکی استان تهران نقش اساسی در ارتقای سطح بهداشت عمومی به ویژه در خصوص حیوانات خانگی و حیات وحش دارند. از این حیث، برای دامپزشکی استان هم اهمیت دارد که در کنار آنها باشد.

حکیم مهر: چه ظرفیت‌هایی برای حمایت مالی از بیمارستان‌های دامپزشکی وجود دارد؟

یکی از ظرفیت‌های اصلی خود مردم هستند. یکی از اهداف ما این است که به مردم بگوییم که این بخش نیاز به حمایت‌های شما دارد. به خصوص افرادی که در حوزه حیات وحش قصد امور خیریه و کمک دارند می‌توانند کمک‌های خود را در اختیار همکاران ما قرار دهند تا همکاران ما بتوانند این خدمات عمدتا پرهزینه را ارائه دهند. به این شکل بخشی از هزینه‌ها را مردم متقبل می‌شوند. این وظیفه دامپزشکی است که این ذهنیت را ایجاد کند که مردم استان بدانند که چنین اتفاقی در حال وقوع است. چنین انسان‌های فرهیخته‌ای در حوزه دامپزشکی شبانه‌روز کار می‌کنند تا بخشی از آلام حیوانات رفع شود و از این طریق به چرخه زندگی کمک کنند. کاری که همکاران ما در بخش‌های مختلف تشخیصی، درمانی، جراحی و ارتوپدی انجام می‌دهند، بسیار بزرگ و قابل تقدیر است و وظیفه هر مدیر دامپزشکی است که در کنار همکاران خود قرار گیرد و تا آنجا که می‌تواند از آنها حمایت کند.

حکیم مهر: آیا سازوکاری هم پیش‌بینی شده که مردمی که قصد کمک مالی دارند، از طریق آن بتوانند کمک‌های خود را برسانند؟

سازوکار دولتی برای این کار وجود ندارد، اما اگر بتوانیم به مردم اطلاع‌رسانی کنیم، مردم خود سازوکار کمک‌رسانی را تعریف می‌کنند. همین که مردم بدانند در حوزه دامپزشکی به خصوص در بیمارستان‌های دامپزشکی و کلینیک‌ها این فعالیت‌های زمان‌بر و هزینه‌بر برای رفع این معلولیت‌ها انجام می‌شود و کارهای این چنینی مستلزم این است که یک تیم، عضو از دست رفته را طراحی و قالب‌گیری کنند و آن را با شرایط فیزیکی موجود زنده منطبق کنند، آن قدر فرهیخته هستند که خود سازوکار آن را طراحی کنند.

همیشه مردم جلوتر از دستگا‌ه‌های اجرایی هستند و این شکل کمک‌رسانی‌ها همواره جزء مطالبات آنان بوده است. کمااینکه افراد زیادی را به‌عنوان مراجعه کننده دارم که اظهار آمادگی برای کمک می‌کنند. از همین تریبون از همه کسانی که سخن من به آنها می‌رسد تقاضا می‌کنم تا آنجا که می‌توانند به بیمارستان‌هایی که با گرایش خدمت به حیوانات یا درمانگاه‌ها و کلینیک‌هایی که با این ویژگی کار می‌کنند، کمک کنند.

خود مردم می‌توانند به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و شاهد این درمان‌ها و خدمات باشند. ما ابتدای راه هستیم و خیلی فاصله داریم با زمانی که سازمان‌های دولتی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست بتوانند منابع مالی برای رفع معلولیت‌ها تامین کنند یا برای درمان یا جراحی حیواناتی که صاحب ندارند یا رها شده هستند کمک‌هایی را اختصاص دهند.

حکیم مهر: آیا می‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد که در صورت تامین آن، دیگر مشکلی از بابت کمبود اعتبارات نداشته باشیم؟

در حال حاضر برآورد دقیقی در این خصوص ندارم اما فکر می‌کنم هر بیمارستان در طول سال ده‌ها میلیون تومان هزینه درمان جراحی و رفع معلولیت‌های حیواناتی را می‌کند که یا از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست به آنجا منتقل شده یا از طرف افرادی که آنها را دیده‌اند و تحت پوشش قرار داده‌اند. غالبا بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ما فعالیت‌های درمانی را با هزینه شخصی انجام می‌دهند.

حکیم مهر: آیا نمی‌توان شهرداری را مجاب کرد که به این عرصه ورود کند؟

شهرداری اخیرا ورود پیدا کرده و جاهایی را دیده‌ام که در حد توان کمک می‌کنند.

حکیم مهر:‌ به طور کلی آینده حوزه درمان حیوانات خانگی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

 فکر می‌کنم یک حمیت فرابخشی از سازمان محیط زیست، سازمان دامپزشکی، خیرین و افرادی که دوست دارند در حوزه کمک به درمان این حیوانات که صاحب روشنی ندارند، فعالیت کنند، در آینده نزدیک شکل بگیرد. فعلا باید تلاش کنیم که به مردم و مسئولین بگوییم که چنین وضعیتی در استان داریم و همکاران ما بار سنگین مالی را تحمل می‌کنند که آن وظیفه‌ای که می‌توانند عمل کرده باشند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
نظر شما
ادامه