کد خبر: ۳۶۳۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر به نقل از Live Science، سریعترین حیوانات دنیا به شرح ذیل می‌باشند.

 

 

سریعترین حیوان خشکی (قهرمان دو سرعت)

در المپیک حیوانات، این گربه بزرگ سریعترین حیوان در خشکی می‌باشد و قادر است 29 متر در ثانیه را بدود. یک چیتا از باغ وحش سینسیناتی به نام سارا، فاصله 100 متر را در ۵/۹۵ ثانیه رکورد زد. سریعترین انسان دونده این مسافت را در ۹/۵۸ ثانیه می دود.

 

 

سریعترین حیوان خشکی (ماراتونر)

 مسافت‌های طولانی را چیتا نمی‌تواند طی کند و به قول معروف کم می‌آورد اما بزکوهی آمریکایی به مسیر خود ادامه می‌دهد. این زوج سم کوچک، دارای سرعتی معادل 89 کیلومتر در ساعت است، اما او می‌تواند با سرعت 48 کیلومتر در ساعت، کیلومتر‌ها پشت سر هم بدود. این قدرت ماراتونی، حیوان را قادر به مهاجرت‌های طولانی 483 کیلومتری می‌کند.

 

 

سریعترین پرنده (قهرمان دو سرعت)

شاهین تیز‌پر یکی از سریعترین شکارچیان هوایی است که در زمان شکار از آب، تا سرعت 354 کیلومتر در ساعت نیز می‌تواند پرواز کند. سرعت پرواز این پرنده در حالت عادی وگشت زنی، از 64 تا 97 کیلومتر در ساعت می‌باشد. طبق گزارش وبلاگ بیولوکوموشن دانشگاه بوستون، شاهین‌ها با داشتن بالهایی ساده و پیکانی شکل و استخوان سینه بزرگ که عضلات قوی به آن اتصال دارد و پرهای محکمی که باعث کشیده شدن آنها می‌باشد، به این سرعت بالا عادت کرده‌اند.

 

 

سریعترین پرنده (ماراتونر)

پرنده بی‌نظیر دیگری نیز بالاترین رکورد سرعت در مسافت طولانی را از آن خود کرده است. پرنده نوک دراز فواصل بسیار دور از شمال شرقی اروپا تا آفریقای مرکزی ( بیش از ۶۷۶۰ کیلومتر) را هر سال مهاجرت می‌کند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۱ در مجله  Biology Letters، محققان با ردیابی این مهاجران کوچک دریافتند که آنها این سفر باورنکردنی را فقط در ۴۸ تا ۹۶ ساعت طی می کنند. در واقع سرعت این پرندگان در این پرواز به ۹۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

 

 

سریعترین ماهی

به علت ویسکوزیته بالاتر، حرکت در داخل آب از حرکت در هوا دشوارتر می‌باشد. اما این مسئله مشکلی برای شمشیر‌ماهی که با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت شنا می‌کند بوجود نمی‌آورد. گزارشی از این ماهی تن غول پیکر مبنی بر سرعت ۲۳۲ کیلومتر در ساعت نیز ثبت شده است که بیان و توضیح آن نیز دشوار است.

 

 

سریعترین پستاندار دریایی

مردم آنها را فلیپر می‌نامند!!!! یعنی سریعتر از رعد. دلفین های باتل نوز به واقع بسیار سریع هستند اما در مسابقه با دلفین‌های معمولی می‌بازند. دلفین‌های معمولی در آبهای معتدل و گرمسیری در سراسر اقیانوس ساکن هستند و سرعتی معادل ۶۴ کیلومتر در ساعت دارند.

 

 

سریعترین خزنده

ایگواناهای دم تیغی سریعترین خزنده ثبت شده می‌باشد. این خزنده بومی آمریکای مرکزی به علت آرامش و پشت تیغ دارشان معروفند. در سال ۱۹۸۴ یک دانشمند سرعت این خزنده را در حدود ۳۵ کیلومتر در ساعت برآورد نمود.

 

 

سریعترین نرم‌تن

نرمتنان شامل حیواناتی آرام همچون حلزون‌ها و لیسه‌ها و همچنین موجوداتی تقریبا ساکن و بی حرکت نظیر صدف‌ها می‌باشند. اما نرمتنان شامل انواع مختلفی بوده و برخی نیز دارای حرک هستند. اسکوئید یا ماهی مرکب سریعترین نرم‌تن می‌باشد. ماهی مرکب جامبو ( هامبولت) قادر است با سرعتی بیش از ۲۴ کیلومتر در ساعت شنا کند.

 

 

سریعترین حشره

سوسک استرالیایی ببری توانایی پرواز ندارد، اما این سوسک زرق و برق دار می تواند تا حداکثر ۹ کیلومتر در ساعت یعنی ۲/۵ متر در ثانیه بدود. انواع دیگر این سوسک‌های استرالیایی دارای سرعتی پایین‌تر و در حدود ۶/۸ کیلومتر در ساعت می‌باشند. یعنی چیزی در حدود ۱۷۱ برابر طول بدنش را در عرض یک ثانیه طی می‌کند. در مقایسه، چیتا معادل ۱۶ برابر طول بدنش را در هر ثانیه طی می‌کند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
1
1
عالی
نظر شما
ادامه