کد خبر: ۳۶۴۳۴
 

سگ ۵ ساله‌ای به نام "روآن" قادر است زندگی افراد بی‌شماری را در دنیا تغییر دهد. روآن و چند سگ دیگر در حال یادگیری موضوعی هستند که پزشکان قادر به انجام آن نیستند. آنها آموزش می‌بینند تا بتوانند از طریق بوییدن، بیماری پارکینسون را تشخیص دهند.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر به نقل از King ، «لیزا هولت» بنیانگذار سگ‌های هشدار‌دهنده بیماری پارکینسون (PADs) می‌گوید: این موضوع واقعا برای ما شگفت انگیز و جالب است. وی یک مربی پرورش سگ و متخصص در آموزش حس بویایی آنها می‌باشد. او می‌گوید این نوع آموزش تاکنون فقط در ایالات متحده صورت گرفته است. به این سگ‌ها آموزش می‌دهند که مواردی از بیماری پارکینسون را که هنوز غیر قابل تشخیص می‌باشد، بو بکشند.

این کار اساسا شبیه به آموزش تخصصی سگ‌ها برای تشخیص مواد مخدر و سایر بیماری‌ها می‌باشد. هم‌اکنون سگها می‌توانند میزان انسولین خون و سه تا چهار نوع سرطان را تشخیص می‌دهند.

یکی از نشانه‌های پارکینسون ترشح ماده‌ای از پوست به نام سبوم در اطراف گردن و صورت می‌باشد. مردم در حالت عادی بوی آنرا حس نمی‌کنند، اما سگ‌ها با داشتن حس بویایی ۱۰۰ هزار برابر قوی‌تر از انسان، این قابلین منحصر بفرد را دارند. با گذشت زمان، اکثر افراد مبتلا به این بیماری، با بروز علایم، تشخیص داده می‌شوند، اما معمولا تشخیص بیماری پس از بروز علایم، جهت درمان خیلی دیر است. بنابراین بهترین دوست انسان، می‌تواند بالاترین امید را برای شناسایی بیماری قبل از ایجاد آسیب بیشتر به ارمغان آورد. شناسایی زود‌هنگام این بیماری، فرصتی را برای پزشکان فراهم می‌آورد که ده‌ها سال به زندگی مفید این بیماران اضافه شود.  

«نانسی جونز» که همسرش ۱۷ سال است که به این بیماری مبتلا شده، می‌گوید: این یک معجزه است که سگ‌ها بتوانند مدت‌ها قبل از اینکه علایم بیماری بروز کند، آنرا تشخیص دهند. وی و تعدادی از اقوام او که در معرض این بیماری هستند، برای شرکت در این مطالعه داوطلب شده‌اند. آنها لباس‌های خود را به عنوان نمونه برای هولت می‌فرستند.

هولت سرم آلوده به لباس‌های بیماران را در یک قوطی فلزی ریخته و به همراه سه نمونه شاهد، در اتاقی نزد این ۹ قلاده سگ قرار می‌دهد. وی می‌گوید: در طی ۱۶ ماه گذشته، این سگ‌ها  ۸۵۰۰ تست را گذرانده‌اند و ۸۵ تا ۹۵ درصد موفقیت آمیز بوده است.

هولت بیان می‌دارد: ما ابتدا طی ازمایشات متعدد نزد خودمان، اثبات می‌کنیم که این سگ‌ها می‌توانند بیماری پارکینسون را تشخیص دهند.

«ژان آلنباخ» مدیر اجرایی انجمن بیماری پارکینسون شمال غربی آمریکا می‌گوید: نتایج کار هولت امید بخش و شگفتی آور می‌باشد.

سالانه ۶۰ هزار مورد جدید بیماری پارکینسون تشخیص داده می‌شود. این روش تشخیصی به هزاران انسان در معرض ابتلا به این بیماری در آینده، کمک بسیار بزرگ و شایانی خواهد کرد و این دستاوردی بسیار بزرگ است. این روش می تواند امید را در افراد، زنده کند.
 
 
نظر شما
ادامه