کد خبر: ۳۶۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های سوسیس و کالباس در حالی از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی مطرح می شود که بنا بر گفته تولید کنندگان این بخش، استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس در تمام جهان مرسوم بوده و استفاده از آن زیر نظر سازمان دامپزشکی منعی ندارد.  
به تازگی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های سوسیس و کالباس  را از 15 مهرماه جاری ممنوع اعلام کرد.

 بر اساس اصلاحیه شماره 2 استاندارد ملی ایران به شماره 2303 تحت عنوان سوسیس و کالباس ، ویژگی ها و و روشهای آزمون ، در نهصد و شصت و یکمین اجلاسیه کمیته ملی خوراک و فرآورده های غذایی و کشاورزی مورخ 89/5/16 استفاده گوشت های قرمز و سفید تهیه شده به روش مکانیکی(خمیر گوشت و خمیر مرغ) در انواع سوسیس و کالباس ممنوع خواهد بود.

 این در حالی است که بنا بر گفته تولید کنندگان فرآورده های گوشتی استفاده از خمیر مرغ درتولید سوسیس و کالباس در تمام جهان مرسوم بوده و هیچ گاه از گوشت لوکس در تولید این محصولات استفاده نمی شود.

رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی با بیان اینکه هم اکنون طبق مقررات سازمان دامپزشکی کشور تولید کنندگان فرآورده های گوشتی از خمیر مرغ در فرآورده های خود استفاده می کنند ، می گوید: در حال حاضر سازمان دامپزشکی ، مسئولیت نظارت بر سلامت گوشت های مصرفی را دارد و تولید کنندگان سوسیس و کالباس نیز مجاز به رعایت مقررات این سازمان هستند.

وی با ذکر اینکه استفاده از خمیر مرغ در کارخانه های این بخش در صورت اخذ مجوز دامپزشکی مشکلی ندارد ، تصریح می کند: تولید خمیر مرغ باید زیر نظر مسئول فنی سازمان دامپزشکی و بر اساس کیفیت مورد نظر انجام شود.

موسوی با اشاره به تولید خمیر مرغ به صورت غیر قانونی در برخی واحد ها ،اظهار می دارد: هم اکنون با تولید خمیر مرغ بدون ضوابط سازمان دامپزشکی در برخی واحد های تولیدی روبرو هستیم که این امر مورد تایید اتحادیه تولید کنندگان نیز نیست.

وی با بیان اینکه اقشار کم در آمد عمده مصرف کنندگان فرآورده های گوشتی را تشکیل می دهند ، خاطر نشان می کند: در تمام دنیا از گوشت لوکس در تولید سوسیس و کالباس استفاده نمی شود و بخشی از مواد تشکیل دهنده فرآورده های گوشتی از طریق تولید خمیر مرغ یا گوشت تامین می شود.

درج عبارات غیر واقعی بر روی فرآورده های گوشتی

رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی اضافه می کند : به طور عمده پس از پاک کردن مرغ 30 درصد گوشت در اسکلت مرغ اعم از گردن ، ران و سینه باقی می ماند که با استفاده از دستگاه مخصوصی این میزان گوشت جدا شده و در تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود.

وی در ادامه با اشاره به افراط برخی تولید کنندگان این بخش در درج عباراتی نظیر 90 درصد گوشت بر روی برخی اقلام فرآورد های گوشتی می گوید: به طور عمده بهترین نوع سوسیس و کالباس با 70 تا 80 درصد گوشت تولید می شود و درج چنین عباراتی نادرست است.

ضرورت واگذاری نظارت بر بازار فرآورده های گوشتی به اتحادیه

موسوی با اشاره به پیشنهاد اتحادیه تولید کنندگان مبنی بر واگذاری نظارت بر بازار این بخش تاکید می کند: باید نظارت درستی بر این بخش شده و از درج عبارات غیر واقعی بر روی اقلام فرآورده های گوشتی جلوگیری شود.

وی در ادامه هزینه تمام شده تولید فرآورده های گوشتی را بالا عنوان کرده و اضافه می کند: اخذ مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون به یکی از بزرگترین مشکلات تولید کنندگان این بخش مبدل شده است که این امر در کنار افزایش قیمت مواد اولیه و نیروی کار گران شدن هزینه تولید را به همراه دارد.

کاهش 100 هزار تنی تولید فرآورده های گوشتی در سال جاری

رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی با بیان اینکه تقاضای فرآورده های گوشتی به دلیل کاهش درآمد خانوارها کاهش یافته است ، خاطر نشان می کند: پیش بینی می شود، تولید فرآورده های گوشتی با 100 هزار تن کاهش نسبت به سال گذشته به 300 هزار تن در سال جاری برسد.

به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی فعالیت غیر مجاز برخی واحد های تولیدی بوده است .

با توجه به افزایش سرانه مصرف فرآورده های گوشتی در اقشار کم در آمد و رابطه مستقیم آن با سلامت این قشر از جامعه ، باید نظارت دقیق تری بر تولید و عرضه این محصولات از سوی دستگاه های نظارتی انجام شود و در این میان استفاده از بازرسان بخش خصوصی نیز می تواند کارساز باشد.

 
خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضوی
|
-
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۹
0
0
متولی اصلی استانذارذ مواد غذایی اداره استاندارد است و این کار را با لیاقت تمام توسط شرکت های اینسپکتور خصوصی به صورت شفاف انجام می دهد.هیچ تعجبی ندارد .لیست شرکت های باذرسی در سایت این اداره موجود است.
www,isiri.org
نظر شما
ادامه