کد خبر: ۳۶۵۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر



مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه منتظر اجرای حکم تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی رزن و تویسرکان توسط فرمانداری‌های این دو شهرستان هستیم گفت: خطر وجود بازارچه پرندگان خیابان شریعتی همدان را به مسئولان گوشزد کردیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمودرضا رسولی» پیش از ظهر امروز در نشست خبری و آیین تجلیل از خبرنگاران فعال این مجموعه با بیان اینکه در رزن و تویسرکان کشتارگاه پیش سرد وجود ندارد اظهار داشت: تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی و فاقد پیش سرد در استان از جمله اقدامات این اداره است و این امر نیز از دو سال گذشته مصوب شده ولی تعطیلی کشتارگاه مشکل بوده و تبعات اجتماعی به دنبال دارد که نیازمند حمایت فرمانداران است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بیان کرد: دستوری از استانداری برای تعطیلی دو کشتارگاه رزن و تویسرکان به فرمانداری‌های این دو ارسال شده که ما منتظر اجرای این دستور از سوی فرمانداری های مذکور هستیم و امیدواریم این اقدام انجام شود ضمن اینکه اقدامات برای انتقال به کشتارگاه مجاز نیز انجام گرفته و نگرانی از بابت تأمین وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مدیران کشتارگاه‌های سنتی مقاومت زیادی در این زمینه دارند گفت: ما موظف به اقدامات بهداشتی هستیم چرا که کشتارگاه تویسرکان از نظر محیط زیست، بهداشت محیط و غیره دچار مشکلات عدیده‌ای هستند که قابل حل نیست، به طور مثال کشتارگاه تویسرکان داخل بافت مسکونی قرار دارد و فاضلاب آن به رودخانه فصلی در جوار آن وارد می‌شود.

در مورد جا‌به‌جایی بازار پرندگان در خیابان شریعتی اعلام خطر کردیم

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به مشکل پرنده فروشی در ابتدای یکی از خیابانهای اصلی شهر اظهار داشت: قرار است تا جا نمایی برای استقرار نسبتا دائمی پرنده فروشان دیده شود که قابلیت زیست محیطی و ضد عفونی را داشته باشد.

رسولی تأکید کرد: اگر اتفاقی در بازارچه‌‌های پرندگان رخ دهد به هیچ وجه قابل کنترل و ضد عفونی نیست چرا که آن مکان در تماس مستقیم با مردم است و در جلسات متعدد این اعلام خطر را داشتیم که هر چه زودتر باید نقل مکان پیدا کنند و پیگیری‌هایی را از شورای شهر، شهرداری و استانداری داشتیم.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین راه‌های استقرار امنیت بهداشتی آموزش، ترویج و اطلاع رسانی است و خبرنگاران نقش مؤثری در مدیریت صحیح جامعه و امنیت غذایی و بهداشتی دارند و بدخواهان ملت دوست ندارند که امنیت غذایی و بهداشتی در جامعه وجود داشته باشد.

رسولی با اشاره به گزارش عملکرد این اداره کل عنوان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی استقرار و امنیت غذایی از مهمترین بخش‌ها است و نقش دامپزشکی در این راستا بسیار حائز اهمیت است و در سیاست‌های کلی سلامت نیز موضوع تقدم پیشگیری بر درمان وجود دارد که وظایف دامپزشکی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: فعالیت‌های دامپزشکی در حوزه پیگیری بسیار مقرون به صرفه است و اگر در این راستا یکی ریال هزینه کنیم حدود 7 ریال در بحث درمان صرفه جویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حفظ و حراست از سرمایه دامی استان از وظایف این نهاد است افزود: 130 هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه و تولیدات دامی کشور است که اهمیت حفاظت از این سرمایه را نشان می‌دهد.

رسولی اظهار داشت: بعد امنیتی و اقتصادی این اداره و نقش دامپزشکی در جلوگیری از حملات بیوتروریسمی بسیار حائز اهمیت است که بسیاری از آن در قالب پدافند غیر عامل انجام می‌گیرد که واکسیناسیون نمونه‌ای از آن است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان افزود: نقشی که دامپزشکی در قدرت اقتصادی بر عهده دارد یک قدرت استکباری به دنبال از بین بردن صنعت طیور کشور بر می‌آید و در اینجا دامپزشکی نقش خود را نشان می‌دهد و سعی در کنترل آن دارد.

وی با بیان اینکه تلاش خاموش دامپزشکی در کشور تضمین کننده سلامت است تصریح کرد: فعالیت‌های دامپزشکی تعطیل بردار نیست و در تمام ایام سال و به ویژه در ایام خاص باید فعال باشد ضمن اینکه خطراتی سلامت همکاران ما را در مواجهه با دام تهدید می‌کند.

رسولی با اشاره با اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی همدان در سال 95 اظهار داشت: در حوزه واکسیناسیون نیز 8 میلیون و 166 هزار و 999 نوبت سر دام برای بیماری‌های واگیر دامی و مشترک از جمله تب برفکی، تب مالت، تیلریوز، آبله، آنتروتوکسمی ، قانقرایا، آگالاکسی و شاربن واکسیناسیون انجام گرفته است .

وی بیان کرد: میزان کانون بیماری‌های دامی در این سال نسبت به سال 94 به میزان 42درصد کاهش یافته ضمن اینکه در زمینه کاهش کانون بیماری‌های تب برفکی به میزان 62درصد در مقایسه با سال 94 کاهش داشته است ضمن اینکه در حوزه اخذ نمونه و انجام آزمایش سرمی برای پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته به تعداد 12 هزار و 743 نمونه گیری انجام شده است .

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به کشتارگاه‌های فعال در همدان عنوان کرد: سالن‌های پیش سرد در کشتارگاه‌های دام شهرستان نهاوند، کبودرآهنگ، بهار و ملایر راه‌اندازی شده و گوشت شهرستانهای همدان، بهار، اسدآباد، لالجین، صالح آباد و قروه سنندج را تأمین می‌کند.

رسولی افزود: در حوزه بسته بندی آلایش و ضمایم خوراکی دام در کشتارگاه دام شهرستان بهار، درج جنس و نوع دام در لیبل‌های روی لاشه‌های استحصالی نیز از جمله اقدامات خوب در سال 95 بوده است که رنگ لیبل‌های لاشه دام نر به رنگ آبی و لاشه ماده به رنگ سفید است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بسته بندی آلایش دامی در همدان منافع برخی را به خطر انداخته است گفت: این افراد با مراجعات به اشخاص مختلف به دنبال جلوگیری از اجرای این طرح هستند ولی این بسته بندی اکنون در همدان، بهار، لالجین، اسدآباد و قروه سنندج در حال عرضه است و این طرح برای سایر استانها نیز مورد الگوبرداری قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان عنوان کرد: سال گذشته توسط بازرسان مواد خام دامی اداره کل دامپزشکی استان همدان، 93 هزار و 666 مورد بازرسی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه مواد خام دامی انجام شده که طی آن 2 هزار و 216 مورد نمونه‌برداری انجام گرفته است.

دکتر رسولی بیان کرد: در این بازرسی‌ها 470 مورد از مراکز عرضه مواد خام دامی متخلف به مراجع قضایی معرفی و 165 مورد پلمب شده‌اند در 4 ماهه امسال بیش از 37 هزار مورد بازدید با صورتجله از اماکن تولید،توزیع و عرضه انجام شده که نتیجه آن جمع آوری و معدوم سازی 68 هزار و 987 کیلوگرم از فرآورده‌های بازرسی شده بود ضمن اینکه 164 مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 140 درصد افزایش واکسیناسیون تب مالت را در همدان شاهد بودیم گفت: میزان بروز بیماری تب مالت در همدان با توجه به اینکه همدان همه ساله یکی از کانون های ابتلا به این بیماری است 36 درصد کاهش یافته است و نشان دهنده این است که می توانیم آن را با تلاش کاهش دهیم.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
با سلام به د رسولی عزیز
بنده حساب دقیق و مستند دارم که هر یک‌ریال هزینه در حوزه دامپزشکی قریب به ۱۹ ریال برگشت دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
0
خیلیا هستند ک از درمان سود میبرند.. پس واسشون بهتره ک در دامپزشکی هزینه نشه
نظر شما
ادامه