کد خبر: ۳۶۵۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر



محققان دانشگاه صنعتی شاهرود موفق به سنتز نانوکپسول‌های حاوی اسانس رزماری با قابلیت ضدباکتری عامل بیماری حصبه شدند که این مواد می‌تواند جایگزینی برای مواد نگهدارنده‌ مصنوعی در صنایع غذایی استفاده شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، یکی از مشکلات عمده در بحث ماندگاری محصولات غذایی مانند گوشت، آلودگی به باکتری‌های خطرناکی مانند باکتری عامل بیماری حصبه است. با استفاده از مواد نگهدارنده‌ مصنوعی می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد، ولی از سوی دیگر مواد نگهدارنده حاوی ترکیبات شیمیایی خطرناکی هستند که می‌توانند موجب ابتلا به بیماری‌های دیگر شوند.

امروزه محققان به دنبال کاهش آلودگی و نگهداری محصولات غذایی با روش‌های طبیعی هستند که در این راستا پروژه تحقیقاتی از سوی محققان دانشگاه صنعتی شاهرود اجرایی شده است.

«دکتر احمد رجایی» از محققان این طرح و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به اجرای این تحقیقات خاطرنشان کرد: در این تحقیق اسانس رزماری درون نانوکپسول‌هایی از جنس پلیمر طبیعی گنجانده و از آن به‌ عنوان یک ماده‌ طبیعی نگهدارنده استفاده شد.

وی اضافه کرد: این نانوکپسول‌ها از خواص ضدباکتری قدرتمندی برای محافظت محصولاتی همچون گوشت در برابر عوامل بیماری‌زا برخوردار هستند.

رجایی استفاده از کیتوزان به‌عنوان یک پلیمر طبیعی و نسبتاً ارزان را از خصوصیات بارز این نانوکپسول‌ها عنوان کرد و یادآور شد: هر دو ماده‌ کیتوزان و رزماری از خصوصیات ضد باکتری برخوردار هستند، اما استفاده‌ همزمان از آنها به صورت کپسول‌های نانومتری موجب شده تا سطح اثر این مواد افزایش یافته و در جلوگیری از ایجاد، رشد و تکثیر عوامل بیماری‌زا نقش موثری را ایفا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود به بیان جزئیات اجرای این طرح پرداخت و اظهار کرد: در این طرح از یک نانو ژل متشکل از کیتوزان اصلاح‌ شده با بنزوئیک اسید به منظور بهبود خواص ضدباکتری و افزایش پایداری اسانس رزماری استفاده شده است.

به گفته وی، میکروسکوپ الکترونی روبشی جهت تعیین قطر متوسط کپسول‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین به‌منظور ارزیابی خواص ضدباکتری، نانوکپسول‌ها در دو حالت، درون لوله‌آزمایش و روی گوشت استفاده شده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به نتایج بدست‌آمده، گفت: تصاویر بدست‌آمده از میکروسکوپ الکترونی روبشی تأئید می‌کند که اندازه‌ این کپسول‌ها زیر 100 نانومتر است. همچنین خواص این نانوکپسول‌ها علیه عامل بیماری حصبه نشان می‌دهد که استفاده از نانوکپسول‌های حاوی اسانس رزماری مؤثرتر از زمانی است که اسانس رزماری به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری دکتر احمد رجایی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، دکتر افشین محسنی‌فر محقق یک شرکت فعال در حوزه نانو، دکتر میثم طباطبائی عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مژگان هادیان دانش‌آموخته‌ مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شاهرود است، در مجله LWT - Food Science and Technology با ضریب تأثیر 2.329 منتشر شده است.




انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
قابل توجه همکاران دامپزشک که مرتب در حال تضعیف روحیه دانشجویان و جوانان دامپزشک هستند.
نظر شما
ادامه