کد خبر: ۳۶۵۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

بیماری طاعون بزی یک بیماری ویروسی بسیار بسیار واگیر‌دار با علایم اولیه تب بالا، آبریزش از چشم و بینی می‌باشد و با پیشرفت بیماری، دام مبتلا قادر به خوردن غذا نمی‌باشد، زیرا تمام دهان پوشیده از زخم و بسیار دردناک می‌گردد. حیوان ضعیف، مستعد ابتلا به اسهال و پنومونی شده و حدود ۹۰ درصد از گله درگیر می‌شوند. این بیماری قابل انتقال به انسان نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر به نقل از WAMU 88.5 ، این ویروس هر ساله در آفریقا، خاورمیانه و بخش‌هایی از آسیا، به مردمی که زندگیشان وابسته به این احشام می‌باشد و بویژه قشر کم‌ درآمد، خسارات اقتصادی بسیار سنگین وارد می آورد. بیماری فوق از طریق هوا و نیز حیوان به حیوان منتشر می‌شود. طاعون بزی در آمریکا و اروپا گزارش نشده است. در حال حاضر مسئولین برآنند که بیماری فوق را تا سال ۲۰۳۰ ریشه کن نمایند. یکی از راه‌های اصلی مقابله با این بیماری واکسیناسیون گله است.

واکسنی که پیش از این جهت واکسیناسیون دامها استفاده می‌گردید، یک واکسن لیوفیلیزه بود که بایستی در دمای ۴ درجه سانتی گراد نگهداری می‌شد و در بسیاری از کشور‌های درگیر با این ویروس، امکانات نگهداری در یخچال وجود نداشت.

«دکتر جفری مارینر» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه Cummings می‌گوید: یک واکسن جدید با فرمولی اصلاح شده تولید کرده‌ایم که قابل نگهداری به مدت چندین ماه در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. این تحمل گرما از ویژگی‌های بسیار مهم، مفید و منحصر به فرد در تولید این واکسن ارزشمند می‌باشد. با تزریق این واکسن، بدن حیوانات تا ۳ سال ایمن می‌شود و لازم به ذکر است که در کشور‌های در حال توسعه بز‌ها و گوسفندان را بیش از ۳ سال نگهداری نمی‌کنند.

مهار و ریشه کنی این ویروس بسیار مقرون به صرفه خواهد بود زیرا بیماری فوق خسارات اقتصادی زیادی را به بار می‌آورد. همچنین این واکسن برای حیوانات وحشی نظیر گونه‌های در خطر انقراض همانند شتر باکتریان و نوعی بز کوهی در مغولستان که در سال گذشته در اثر ابتلا به این بیماری نیمی از جمعیتشان از بین رفت بسیار مفید خواهد بود.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
1
چرا نام بیماری را علمی PPR قید نمی کنید؟
نظر شما
ادامه