کد خبر: ۳۶۵۳۳
 

ریه‌ پستانداران ساختاری بسیار مشابه داشته و برخی از گونه‌‌های جانوری نظیر پرندگان نیز به ذرات معلق در هوا بسیار حساس می‌باشند. گاهی اوقات در شهر‌های بزرگ در فصول پاییز و زمستان به علت شرایط اقلیمی و فصلی، آلودگی هوا از شرایط ناسالم تا بسیار خطرناک متغیر می‌باشد. حیوانات خانگی نیز بایستی در این شرایط تحت مراقبت و کنترل قرار گیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، محققین دانشکده دامپزشکی دانشگاه واشنگتن توصیه می‌کنند در هنگام آلودگی هوا علاوه بر اینکه افراد بایستی از رفت و آمد غیر ضروری در بیرون از خانه اجتناب نمایند، حیوانات نیز از این شرایط مستثنی نیستند. صاحبان حیوانات می‌بایستی ساعاتی از روز را جهت بیرون آوردن حیوانات خود از منزل انتخاب نمایند که کمترین میزان آلودگی را داشته باشد.

در روزهایی که آلودگی در بیشترین حد خود می‌باشد و به اصلاح با هشدار وضعیت قرمز آلودگی هوا مواجه هستید بایستی حیوانات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و فقط در حیاط منزل بیرون آورید. پرندگان نیز در این شرایط بایستی در منزل بمانند.

مردم به اشتباه می‌پندارند که حیوانات چون خاستگاه اصلیشان محیط زیست است، پس قادر به تحمل هر شرایط آب و هوایی نیز می‌باشند. اما این صحیح نیست. مخصوصاً پرندگان خانگی دارای ریه‌هایی بسیار حساس به دود و ذرات گرد و غبار می‌باشند.

بویژه اگر حیوانات خانگی دچار بیماری‌های قلبی و ریوی هستند، توجه به این نکات بسیار ضروری و حیاتی می‌باشد.

علایم تنفس گرد و غبار و آلودگی در حیوانات شامل موارد ذیل می‌باشد:

-        افزایش سرفه

-        تنفس دشوار

-        خارش چشم و ریزش اشک

-        خشکی و خارش گلو

-        آبریزش از بینی

-        درد قفسه سینه

-        افزایش ضربان قلب

-        افزایش خستگی

در دام‌های بزرگ نظیر اسب و احشام که در خارج از منزل نگهداری می‌شوند، این نشانه ‌ها بیشتر مشهود خواهد بود. البته به نظر می‌رسد دام‌های بزرگ نسبت به حیوانات خانگی مقاومت بیشتری در مقابل آلودگی هوا دارند.
 
منبع: KREM
 
نظر شما
ادامه