کد خبر: ۳۶۵۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان و ریگان

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
ورود بی‌رویه دام قاچاق از مشکلات دامپزشکی کرمان است


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: ورود بی‌رویه دام قاچاق که همواره بیماری‌های دامی نوپدیدی را منتشر می‌کند، از جمله مشکلات پیش روی دامپزشکی کرمان است.

دکتر غلامرضا زیدآبادی در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن هفته دامپزشکی به همه دست‌اندرکاران این حرفه اظهار داشت: استان کرمان دارای 24 کشتارگاه دام و 10 کشتارگاه طیور است.
وی تصریح کرد: سالانه در این کشتارگاه‌ها ‌35 هزار رأس دام سنگین، 400 هزار رأس دام سبک و بیش از 7 میلیون طیور گوشتی ذبح و پس از نظارت‌های بهداشتی و شرعی دامپزشکی وارد بازار مصرف استان و خارج از استان می‌شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه از مهم‌ترین ظرفیت‌های مرتبط با دامپزشکی در استان وجود دانشکده دامپزشکی است، افزود: مؤسسه واکسن‌سازی رازی شعبه کرمان که برخی از واکسن‌های دامی را تولید می‌کند، شرکت داروسازی و تاک سیرجان با تولید بیش از 50 نوع دارو و وجود چهار شرکت پخش استانی توزیع دارو و واکسن نیز از دیگر توانایی‌ها در عرصه دامپزشکی استان کرمان است.
زیدآبادی گفت: زنجیره کامل جوجه یک روزه شامل مزارع مرغ اجداد، مرغ مادر گوشتی و مزارع مرغ تخم‌گذار با ظرفیت پرورش بیش از 15 میلیون طیور گوشتی در سال در استان کرمان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در استان کرمان 4 هزار واحد پرورش دام با ظرفیت پرورش بیش از 5 میلیون دام سبک، 230 هزار رأس دام سنگین و 30 هزار نفر شتر وجود دارد که از این لحاظ استان کرمان تأثیر بسیار زیادی در تولیدات دامی به ویژه شیر، گوشت و سایر فرآورده‌های دامی دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به بخش اجرایی دامپزشکی استان اشاره کرد و گفت: این اداره کل دارای 18 اداره ستادی، 14 شبکه دامپزشکی شهرستانی، 23 پست دامپزشکی در دهستان‌ها و دو پست قرنطینه ثابت و چندین پست قرنطینه سیار است.
زیدآبادی با بیان اینکه مجموعه دامپزشکی استان کرمان در مجموع دارای 239 نفر نیروی انسانی است، بیان داشت: از این تعداد 56‌ دکتر دامپزشک، 21 نفر لیسانس، 91 نفر فوق دیپلم، 51 نفر دیپلم و 20 نفر زیر دیپلم هستند که در مجموعه دامپزشکی استان کرمان در حال انجام وظیفه هستند.
وی افزود: تعداد افراد حاضر در مراکز بخش خصوصی وابسته به این اداره کل 70 دامپزشک و 115 کاردان هستند که بر اساس سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های این اداره کل در حال انجام وظیفه بوده و به صورت مستقیم زیر نظارت اداره کل دامپزشکی و شبکه‌های تابعه فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به عمده‌ترین مشکلات موجود در مجموعه دامپزشکی استان کرمان اشاره کرد و گفت: اعتبارات تملک دارایی‌ سرمایه‌ دامپزشکی استان در سال جاری در حدود 600 میلیون تومان است که با این اعتبار امکان تأمین نهاده‌های مورد نیاز برای سموم و همچنین تجهیز و تعمیر ساختمان‌های دامپزشکی وجود ندارد.
زیدآبادی تصریح کرد: کمبود شدید نیروی انسانی و عدم صدور مجوزهای جذب و استخدام نیروی انسانی یکی دیگر از مشکلات دامپزشکی کرمان است.
وی خاطرنشان کرد: پهناور بودن استان و فاصله زیاد بین واحدهای دامداری همواره هزینه‌های زیادی را به دامپزشکی تحمیل کرده و مراکز بخش خصوصی نیز انگیزه لازم را در این زمینه برای ایجاد مراکز در مناطق محروم به دلیل درآمدزا نبودن ندارند.
زیدآبادی افزود: ورود بی‌رویه دام قاچاق و غیرمجاز از استان سیستان و بلوچستان با منشأ کشورهای پاکستان و افغانستان که همواره بیماری‌های دامی نوپدیدی را منتشر می‌کند، از جمله مشکلات پیش روی دامپزشکی در استان کرمان است.

 

---------------------------------------------

 

مدیر دامپزشکی ریگان خبر داد:
خدمات رایگان دامپزشکی توسط بخش خصوصی در ریگان


مدیر دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: در هفته دامپزشکی خدمات درمانی توسط بخش خصوصی به صورت رایگان انجام می‌شود.

حجت‌الله جعفری به مناسبت آغاز هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان ریگان با داشتن مرکز مایه‌کوبی و درمانگاه خصوصی با تجهیزات کامل و نیروهای مجرب دامپزشکی به مردم این منطقه خدمات‌رسانی می‌کند.
وی افزود: با توجه به اینکه امروز فعالیت‌های زیادی از طریق بخش خصوصی دامپزشکی در ریگان انجام می‌شود، این مرکز هر روز به اقدامات درمانی و پیشگیری بیماری‌های دامی در منطقه می‌پردازد.
جعفری تصریح کرد: سال جاری با همت اداره کل دامپزشکی و شبکه دامپزشکی برای نخستین بار در این شهرستان شرکت خدمات ممیزی دامپزشکی افتتاح شد و با فعالیت این شرکت خدمت‌رسانی به مردم این منطقه رونق می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز در فعالیت‌های اخیر خود اقدام به واکسیناسیون بیش از 90 هزار راس گوسفند علیه بیماری آنتروتوکسمی و 24 هزار راس گوسفند، بز علیه بیماری قانقاریا و حدود 13 هزار راس گاو علیه بیماری تب برفکی طی سه مرحله کرده است.
جعفری گفت: با راه‌اندازی این مرکز بسیاری از بیماری‌های دامی و مشکلات دامداران و عشایر شهرستان ریگان رفع شده است.
وی بیان داشت: همچنین یکی از مزیت‌های این مرکز انجام جلسات و مذاکرات با دامداران شهرستان برای افزایش آگاهی دامداران نسبت به شناخت بیماری‌های دامی است.
جعفری اظهار داشت: این اقدام موجب شده تا پیشگیری و درمان به موقع بیماری‌های دامی توسط دامداران تسهیل یابد.

 

 

نظر شما
ادامه