کد خبر: ۳۶۵۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر



تنگاری در مسیر ارتباطی جنوب به شهر یاسوج قرار دارد، در این روستا از هر دو مغازه یک مغازه قصابی است قصابی‌هایی که بدون رعایت بهداشت در گوشه‌ای حیوان را ذبح و بدون نگهداری در اتاق پیش سرد می‌فروشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد، دهستان دشت روم یکی از روستاهایی است که در ۲۰ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و همه استان های جنوبی وقتی می خواهند وارد شهر یاسوج شوند باید از این روستا عبور کنند بنابراین می تواند موقعیت مناسب اقتصادی داشته باشد.

از تنگاری دشت روم که به سمت حسین اباد و تنگ کناره حرکت کنی در میان راه با جوانان زیادی برخورد می کنید که در کناره جاده ایستاده اند و مشغول فروشندگی هستند حال این جنسی که به فروش میرسانند با توجه به فصل نیز تغییر می کند.

این فروشندگان کنار جاده ای در فصل های مختلف چیزهای مختلفی را در مسیر تنگاری به حسین آباد به فروش می رسانند از گیاهان کوهی مثل بیلهر که در چند ماه قبل فصل آن بود تا ذرت که اکنون فصل فروش است اما در این میان یک نکته قابل توجه وجود دارد و اینکه این مواد سلامت انسان را خیلی به خطر نمی اندازند.

مسافرانی که از جنوب وارد استان می شوند ومی خواهند از دهستان دشت روم رد شوند احتمالا در مسیرشان به قصابی ها هم سری می زنند و برای غذایشان گوشت خریداری کنند.قصابی هایی که در این منطقه وجود دارد به دلیل عدم رعایت بهداشت و کشتار همزمان و فروش گوشت،سلامت انسان را به خطر می اندازند.

از تنگاری تا پنج کیلومتر به سمت مرکز شهر که حرکت کنید متوجه می شوید که از هر دو مغازه یک مغازه آن قصابی است قصابی هایی که در جلوی آن چندین لاشه گوسفند آویزان است در حالی که یخچال آنها خالی است اما ترجیح می دهند گوشت را جلوی مغازه آویزان می کنند تا جلب مشتری کنند.

این منطقه یکی از مناطق و معظلات فروش گوشت گوسفند در استان است که متاسفانه با وجود هشدارها و برخوردهای مختلف اما هنوز هم این مراکز عرضه بدون رعایت موازین بهداشتی اقدام به فروش می کنند منطقه تنگاری دشت روم از جمله مناطقی است که در آن کشتار انجام می شود و بدون قرار دادن گوشت در یخچال یا اتاق پیش سرد به فروش می رسد که خطر ابتلای انسان به بیماری را بسیار زیاد می کند.

بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری است که در چند ماه گذشته در کشور شایع بود باعث مرگ چند نفر در کشور شد که یکی از دلایل این بیماری استفاده از گوشت قرمز مبتلا به این بیماری بود در حالی که یک راه ساده برای از بین بردن این بیماری وجود داشت و آن اینکه گوشت را قبل از فروش ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند که ویروس این بیماری از بین می رفت کاری که در دشت روم انجام نمی شود.

در تنگاری دشت روم گوشت بدون رعایت موازین بهداشتی به فروش می رسد از هر دو مغازه یک مغازه لاشه های گوسفند آویزان است که در این هوای گرم ویروس های مختلفی بر روی آن رشد می کنن چرا که یک محیط مناسب برای رشد ویروس است.

کشتار این قصابی ها مورد تایید ما نیست

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر کشتاری که نظارت بر آن نباشد، در محیط کشتارگاه انجام نشود و موازین شرعی در آن رعایت نشود از نظر ما غیز بهداشتی است و خطر ایجاد بیماری های مختلف را بیشتر می کند.

«دکتر عبداله بهمنش» عنوان کرد: بیماری تب کریمه کنگو هیچ علایمی در دام ندارد اما پس از استفاده خود را نشان می دهد اما گاهی اگر یک دام به این بیماری مبتلا باشد وقتی بعد از کشتار ۲۴ ساعت در اتاق پیش سرد نگهداری شود در آن زمان ویروس این بیماری از بین می رود و اتاق پیش سرد از این جهت مهم است که باعث از بین رفتن ویروس های مختلفی می شود.

وی ادامه داد: مغازه هایی که بدون رعایت بهداشت اقدام به کشتار دام می کنند و بدون نگهداری در اتاق پیش سرد به فروش می رسانند علاوه بر موارد بهداشت ذبحی که انجام می دهند نیز مورد تایید ما نیست چرا که افرادی که به فکر سلامتی مردم نیستند از کجا معلوم دام را شرعی کشتارکنند.

درگیری فیزیکی و خسارات به ماشین ها به دلیل تذکر به قصابی های دشت روم

بهمنش در رابطه با منطقه تنگاری دشت روم که از هر دو مغازه یک مغازه اقدام به فروش گوشت قرمز می کنند، گفت: متاسفانه این منطقه یکی از نقاطی است که بارهای بار تذکر داده شده است با اینکه وضع بهتر شده است اما هنوز مشکلاتی دارد که باید بر طرف شود.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ما به عنوان ضابط قانون عمل می کنیم یعنی اول تذکر می دهیم و در صورت عدم رعایت به مراکز قضایی اعلامی شود، اینکه خودمان مستقیم بتوانیم وارد شویم این امکان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بارها ماموران ما به تنگاری دشت روم رفته و تذکر داده اند به گونه ای که گاهی با ماموران ما درگیری فیزیکی داشتند و خسارت هایی نیز به ماشین های ما وارد شد و برخوردهایی نیز صورت گرفت.

بهمنش عنوان کرد: ما خواهان تعطیلی مراکز عرضه گوشت در تنگاری دشت روم نیستیم فقط می گوییم که این افراد کشتارشان را در کشتارگاه یاسوج و تحت رعایت موازین بهداشتی انجام دهند و ۲۴ ساعت بعد از نگهداری در اتاق پیش سرد به صورت رایگان برای این افراد فرستاده می شود.

وی ادامه داد: همچنین به این افراد توصیه می شود که به جای آویزان کردن لاشه گوسفند در بیرون و قرار دادن در معرض انواع ویروس برای تبلیغات خود طراحی از لاشه و یا یک ماکت قرار دهند قرار دادن خود لاشه در محیط بیرون برای تبلیغات یک اشتباه است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گاهی برای فریب مردم لاشه را بیرون نگهداری می کنند و یک پلاستیک سلوفان دور آن می پیچانند این پلاستیک بیرون از یخچال به فسادپذیری گوشت کمک می کند و زودتر فاسد می شود که اگر اینگونه باشد عدم مصرف گوشت های با شرایط گفته شده بهتر از مصرف آنهاست.

دو کشتارگاه باشت و لنده در صورت عدم تجهیز تعطیل می شوند

بهمنش تصریح کرد: فرصتی چند ماهه به کشتارگاه های دام دادیم که اگر نتواند کشتارگاه خودشان را به یخچال تجهیز کنند تعطیل می شوند که تا اندازه ای در بعضی از شهرستان های از جمله گچساران و دهدشت انجام شد و دنا در حال انجام است اما دو کستارگاه لنده و باشت همچنان مشکل را دارند که در صورت عدم تجهیز تعطیل می شوند.

وی بیان کرد: کشتارگاه یاسوج این ظرفیت را دارد که گوشت کل استان را تامین کند در صورتی که دام زنده به کشتارگاه یاسوج برسد این کشتارگاه نیز می تواند به کل استان ارسال کند بنابراین از نظر ارسال دام به استان هیچ مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در نظر گرفته شده است که اگر شهرستان هایی که همچنان دچار مشکل اتاق پیش سرد و یا یخچال هستند بر طرف نشود میدان دام را در کشتارگاه یاسوج راه اندازی کنیم و از اینجا دام به شهرستان مورد نظر ارسال شود بنابراین به مسئولان آنها گفته شده است یا تجهیز کنند یا اگر تجهیز نمی کنند تعطیل می شود و از یاسوج دام برایشان فرستاده می شود.

بهمنش افزود: دامپزشکی با بهداشت و سلامت مردم سر و کار دارد و تنها گوشت نیست انتظار می رود متولیان بهداشت در این مورد همکاری داشته باشند همه کارهایی که ما به دنبال آن هستیم بحث حفظ بهداشت عمومی است و هر کاری که باعث به خطر افتادن بهداشت عمومی شود یک تهدید است و مهمترین افرادی که می توانند برای بهداشت عمومی کمک کنند خود مردم هستند.

وی اضافه کرد: مردم می توانند با راه اندازی کمپین های مختلف مثلا نه به مصرف گوشت غیر بهداشتی، نه به خرید مرغ زنده تشکیل دهند که این بهترین راه حل برای بهداشت و سلامت مردم است.


 
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
2
وقتی فرهنگ عموم استفاده از این گوشت ها است با قوه قهریه نمی توان کشتار غیر مجاز را جلوگیری کرد.
آموزش هم تاثیری ندارد این همه سال در خصوص موارد بهداشتی صحبت می شود ولی تاثیر آن در چنین مناطقی بسیار اندک است.
بایستی بطور عملی درگیر بیماری شوند (تلفات انسانی) تا شاید بخاطر ترس مسائل بهداشتی را تمکین کنند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
1
متاسفانه دادگستری همکاری لازم را با اداره دامپزشکی ندارد.
mah
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
0
0
ما از دشت روم قصابی .......... که فامیلی اش .......... بود ٫گوشت خریدیم یک ساعت بعد بوی تعفن گرفت با اینکه درجای خنک‌ بود
ولی هرچی گفتیم پولمون پس نداد
نظر شما
ادامه