کد خبر: ۳۶۶۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: صادرات اسب اصیل ترکمن استان از سال ۹۷ آغاز می شود که در این زمینه کشورهای عربی و اروپایی هدفگذاری شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی مبارکی» اظهار کرد: برای صادرات اسب باید زیر ساخت‌های لازم فراهم شود که صدور شناسنامه و پاسپورت یکی از آن‌ها است.

وی افزود: تاکنون اقدامات خوبی برای صدور شناسنامه و پاسپورت اسب‌ها در سطح کشور و استان انجام شده است.

مبارکی اظهار کرد: یکی دیگر از زیرساخت‌ها، انجام اقدامات قرنطینه‌ای است که باید توسط دامپزشکی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه باید به کشورهای مقصد اطمینان داده شود که در صادرات اسب، تهدیدی به لحاظ انتقال بیماری وجود ندارد خاطرنشان کرد: کشورهای عربی و اروپایی از کشورهای مقصد برای صادرات اسب ترکمن شناسایی شده‌اند.

هزینه‌های سنگین شناسنامه اسب

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره مشکلات اسبداران گفت: یکی از دغدغه های اسبداران، بالا بودن هزینه‌های دریافت شناسنامه ژنتیکی است.

وی تصریح کرد: برای دریافت شناسنامه بر هر سر اسب پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه می‌شود که درخواست داده شده تا دست کم ۲ میلیارد ریال از این رقم از طرف دولت به اسبداران کمک شود.

وی افزود: کمک به تامین هزینه‌های خرید سیلمی برتر، یکی دیگر از درخواست‌های اسبداران است و پیشنهاد می‌شود برای اصلاح نژاد اسبان ترکمن دست کم ۲ میلیارد ریال اعتبار برای خرید سیلمی برتر مساعدت شود.

سخت‌گیری برای ایجاد باشگا‌ه‌ها

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی برای توسعه صنعت اسب دراستان، توسعه باشگاه‌ها است گفت: خراسان شمالی خاستگاه اسب اصیل ترکمن در کشور است اما زیرساخت‌ها در این منطقه برای اسبداران مهیا نیست.

مبارکی اظهار کرد: روند دریافت مجوزها برای ایجاد باشگاه اسب سواری در این استان طولانی است و بعضا ۶ ماه به طول می‌کشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در این استان، برای ایجاد باشگاه در شهر، ممانعت‌هایی مشاهده می‌شود این در حالی است که در برخی از شهرها، باشگاه‌های اسب در وسط شهر ایجاد شده و بدون هیچ مشکلی فعالیت دارند اما در این استان در این زمینه سخت‌گیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صنعت اسب ترکمن در این استان جایگاه بسیار پر اهمیتی دارد و مردم استان بویژه در شهرستان مرزی راز و جرگلان علاقه بسیار وافری به پرورش اسب دارند.

علاقه و تجربه مردم استان در اسبداری

مبارکی افزود: اسبداران در این استان تجربه خوب و مناسبی در صنعت پرورش اسب دارند و این یکی از مزایای توسعه صنعت پرورش اسب اصیل ترکمن در این استان به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: به عقیده ما، هر سر اسب می‌تواند برای یک نفر شغل ایجاد کند و بر این اساس، توسعه صنعت پرورش اسب ترکمن می تواند تحول اقتصادی در استان بویژه در روستاها ایجاد کند.

خراسان شمالی پیش از این به عنوان پایلوت صادرات اسب اصیل ترکمن کشور تعیین شده بود و بر این اساس هر گونه صادرات اسب کشور باید از این استان انجام شود.

اکنون یک هزار سر اسب در خراسان شمالی نگهداری می شود که ۶۰۰ سر اسب در شهرستان مرزی راز و جرگلان است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
0
ارزش یک اسب چقدر است که 520 میلیون تومان برای شناسنامه پرداخت شود؟
خبر صحیح نیست.
نظر شما
ادامه