کد خبر: ۳۶۶۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر


معاون سلامت اداره دامپزشکی استان قم از مشاهده بیماری تب برفکی در واحد روستایی و مجتمع بزرگ دامشهر و جعفریه خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا وسیما، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه ۱۸ واحد روستایی استان و مجتمع‌های دامشهر و جعفریه درگیر این بیماری است، گفت: حدود۱۵۰ گله در استان به این بیماری آلوده شده‌اند و تا کنون ۸۰ راس دام تلفات داشته‌ایم.

«دکتر امیدواریان» افزود: این بیماری در فصول بهار و پاییز بین دام‌های نشخوار کننده شایع است، اما شیوع آن در تابستان مورد جدیدی است که ناشی از ورود سویه جدید این بیماری از کشورهای همسایه است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر به جز قم، استان آذربایجان غربی هم درگیر این بیماری است، افزود: یکی از شاخصه‌های مشترک این ۲ استان، مراکز پرواربندی بزرگ و تردد زیاد دام است.

امیدواریان با اشاره به اینکه مایه‌کوبی تب برفکی ۲ ماه گذشته در استان انجام شده است و دام‌ها باید تا چهار ماه ایمن می‌بودند، گفت: شیوع اخیر بیماری تب برفکی به علت وارد شدن سویه جدید این بیماری به کشور است.

وی کاهش وزن، زخم‌های دهانی و زخم‌هایی در سم دام‌ها را شایع‌ترین علائم این بیماری خواند و گفت: قرنطینه و کنترل ورود و خروج دام‌ها، افراد و خودروهایی که به این مراکز تردد دارند اجرا می‌شود.

معاون سلامت اداره دامپزشکی استان با بیان اینکه این بیماری برای انسان هیچ خطری ندارد، از شهروندان خواست، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری دامی در صورت مشاهده نمونه‌های آلوده دام، با شماره چهار رقمی ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

وارد نکردن دام از استان‌های دیگر، کاهش تراکم واحدهای دامداری، ضدعفونی کردن جایگاه‌ها و واکسیناسیون از جمله اقدامات موثر جهت پیشگیری و کنترل این بیماری است.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
0
0
وقتی واکسن دوماه پیش تزریق شده اما الان بیماری هست حتما یا واکسن کیفیت نداشته مانند واکسن هندی یا سویه تغییر کرده پس اگر سویه تغییر داشته بایستی سریع اعلام بشه نه اینکه بعد از اینکه تمام کشور را گرفت مصداق نوشدارو بهداشت از مرگ سهراب باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
0
0
مشكل بودجه سازمان است بودجه سازمان را بكنند ده هزار ميليارد ما غرامت بدهيم و واكسن وارد كنيم و تلفات دهيم
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
0
0
در گسترش بیماری در استانهای قم و آذربایجانغربی مقصرین عبارتند از سویه واکسن .کمبود واکسن .بهادار بودن واکسن .سو مدیریت .چند شغله بودن مسیولین مربوطه .کم شدن اعتماد دامداران به مراکز مایه کوبی بعلت گوناگونی نرخهای واکسن .و عدم نظارت سازمان دامپزشکی بر عملکرد مبارزه استانها .بازدیدها یا نبوده یا بدون اطلاع تشکلهای دامداری بوده است
بی طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
وقتی مجتمع سازی در کشور بدون هیچ الگوی جهانی در کشور مثل قارچ سبز می شه طبیعی که هر روز آخرین سویه های ویروس رو در ایران داشته باشیم. بزرگترین مجتمع و میدان دام پرواری رو در قم ایجاد کردن، از همه کشور هر جور دام با مجوز و بی مجوز وارد می شه نیروی انتظامی و راهداری هیچ کنترلی روی خودروها ندارن ، مجتمع روزانه 1000 رأس دام خارج و وارد می شه بعد می خوان آب از آب تکون نخوره/ اونهایی که طرح مجتمع ها رو دادن باید بعنوان مفسد فی الارض جلوی مجتمع ها اعدام کنند. خیانتی که جهاد کشاورزی به دام کشور کرد هیچ جای دیگه نکرد. حالا نشسته کنار می گه بیماری رو کنترل کنید . آخه ... سد رو خراب می کنید بعد می گید چرا سیل میاد!!!
نظر شما
ادامه