کد خبر: ۳۶۶۳۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

«خبرگزاری بسیج» نوشت:

امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلاپیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند.

خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با «مهندس زرگر» از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

«مهندس زرگر» کارشناس شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در رابطه با تزریق گاز co‌  و خطرات ناشی از آن برای سلامت انسان گفت:‌ وقتی که من می بینم زن و بچه خودم هم از همین موضوع متضرر هستند صادقانه مطرح می کنم خانواده‌ها بدانند که این گازها چه مضراتی برای بدنشان دارد.

وی افزود: متاسفانه مشکلات سیستم قرنطینه سازمان دامپزشکی ما بسیار زیاد است و این مشکلات فقط برای من تولید کننده است که در درون کشور با زحمت و مشقت بسیار تولید می کنم این مشکلات برای یک بازاری و وارد کننده نیست چون او پول در دست دارد و در بازار قدرتمند است. سازمان دامپزشکی مجوزی به وارد کنندگان می دهد تا آنکه با مسئولیت خودشان ماهی تیلاپیا بدون گاز مونوکسید کربن وارد کنند ولی سیستم ارزیابی وجود ندارد.

وی افزود: در واقع من بدون هیچ نظارت و مجوزی می توانم از خارج کشور غذای ماهی وارد کرده و به یک سیستم پرورش ماهی بفروشم. یعنی من نوعی با مجوز دولتی غذای ماهی و یا حتی تخم های ماهی وارد کرده اما به واسطه آنکه حوضچه و یا دریایی پرورش ماهی ندارند آن را به شمای نوعی در شمال کشور که دارای استخر و یا حوضچه پرورش ماهی هستید می فروشم.

این مهندس شیلات خاطرنشان کرد: متاسفانه سیستم واردات کشور فشل است. یکی دیگر است ایرادات سیستم واردات کشور نحوه آزمایش کردن محصولات غذایی است بر همین اساس گاهی یک تن بار در قرنطینه قرار می گیرند که پس از آزمایش‌های دقیق صحت وسلامت محصول مشخص می‌گردد، اما ادامه بار که می‌آید همان محصولات اول نیست و دارای مسمومیت ها و ترکیب های گازی دیگر است، فلذا سیستم واردات کشور متوجه این اختلاف هرگز نخواهد شد بر همین اساس گاهی بار ابتدایی هنگام ورود به داخل کشور مورد آزمایش قرار می گیرد اما ادامه بار دارای اشکالات و مواد غیرسالم است که دیگر کسی از ان نمونه برداری نکرده اند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
0
0
جهت صيد و شكار از منوكسيد استفاده مي كنند بعبارتي ديگر خفه مي كنند و ماهي ها را جمع مي كنند.از لحاظ بهداشتي همينجوري رو هوا نميشه نظر داد اما بلاشك مشكل شرعي دارد.علامت خفگي وجود رگه هاي قرمزرنگ روي فيله تيلاپياست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
0
0
یه بازاری براپول همه خلافی میکنند.واخرش در2مترجامحبوس می شوند.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
با سلام
با اين مديريت مسئولين محترم در خصوص اجازه بي رويه واردات ماهي تيلاپيا و تخم چشم زده ماهي خدا به داد پرورش دهندگان ماهي برسد.
حسین ترابی
|
Brazil
|
۰۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
عجب مطالب علمی و نوینی!خبرگزاری بسیج!مهندس زرگر!تزریق گاز منوکسید کربن!چراتزریق ؟ دلیل دوست ناشناس برای شکار بله در طبیعت شیوه های مختلف برای شکار رایج است مثلا ماهیگیری با انفجار دینامیت اما در مزارع پرورش ماهی نه نیاز است و نه اقتصادی و معمول.خدایا!
نظر شما
ادامه