کد خبر: ۳۶۶۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیر کل فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو صبح امروز 25 مرداد  در همایش آموزشی آشنایی با مبانی حلیت و طهارت در فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی در مشهد مقدس گفت: منشآ تمامی ژلاتین ها را در مرکز تحقیقات مرکز حلال سازمان غذا و دارو و همکاری دانشگاه ها مشخص کرده و می دانیم .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایفدانا، «دکتر بهروز جنت» مدیر کل فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو صبح روز 25 مرداد در همایش آموزشی آشنایی با مبانی حلیت و طهارت در فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی در مشهد مقدس با بیان این‌ که خراسان بزرگ یکی از قطب‌های اصلی تولید مواد غذایی در کشور است، گفت: در گذشته انسانی را سالم می‌دانستیم که به بدن او کالری برسد، بعدتر به این نتیجه رسیدیم که باید مواد پروتئینی و قندی نیز به بدن او برسد و بعدتر با پیشرفت‌هایی که حاصل شد متوجه شدیم باید ویتامین‌ها و املاح نیز به بدن انسان برسد تا در سلامت باشد. بعد به این نتیجه رسیدیم که موادی در مواد غذایی وجود دارد که نمی‌شناسیم و اثرات آن را نمی‌دانیم و در نتیجه متوجه شدیم باید تنوع مواد غذایی را افزایش بدهیم.

وی افزود: تعریف سازمان جهانی بهداشت از انسان سالم به مرور تغییر کرد و به این سمت رفت که انسان سالم کسی است که بدن سالم داشته باشد. در جوامع بشری هر چه جلوتر رفتیم به این‌جا رسیدیم که انسان سالم باید از لحاظ روانی هم سالم باشد. بعدتر به این نتیجه رسیدیم که در کنار بدن سالم و روان سالم، باید روابط عمومی سالم نیز وجود داشته باشد .

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین موارد در انسان سالم، باور داشتن است، بیان کرد: در طول تاریخ اکثر باورها با عنوان دین شکل گرفت. در تمام ادیان الهی نیز بحث حلال و حرام در مواد غذایی وجود دارد. باید توجه کرد که انسان سالم، انسانی است که به حلال و حرام در مواد غذایی نیز اعتقاد دارد.

دکتر جنت ادامه داد: ما به عنوان مسئولین سلامت باید توجه کنیم که حلال و حرام مواد غذایی در سلامت جامعه تاثیر دارد. دین اسلام، جزو معدود ادیانی است که در خط مشی حلال و حرام، سلامتی را ذکر کرده است. در اسلام گفته شده که هر چه برای سلامتی انسان مضر است، حرام محسوب می‌شود. در نتیجه مسئولین فنی و ناظرین که در روند تولید مواد غذایی حضور دارند و نظارت می‌کنند، مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

وی با اشاره به اهمیت نقش مسئولین فنی و ناظرین در تولید و بسته‌بندی مواد غذایی، گفت: مردم در گذشته گوشت یا پنیر را بدون بسته‌بندی می‌خریدند، اما در حال حاضر مواد غذایی بسته‌بندی و فرموله می‌شود. در نتیجه به مردم گفته می‌شود که هر چه در بازار اسلامی عرضه می‌شود، جای شک ندارد و می‌توانند از آن استفاده کنند و بدانند که حلال است. باز هم مسئولین فنی و ناظرین باید حواس‌شان جمع باشد تا مواد غذایی به درستی در اختیار مردم قرار بگیرد.

دکتر جنت در پایان در خصوص منشاء ژلاتین در کشور نیز بیان کرد: هیچ مشکلی در شناسایی منشاء ژلاتین در کشور وجود ندارد و منشاء همه ژلاتین‌ها در کشور قابل شناسایی است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
منشا ان قابل شناسایی است؟ ایا حلال وحرامش هم قابل شناسایی است؟ تا جایی که میدونیم از کشورهایی که ایران کشتار گاو داره از استخوانهاش برا ژلاتین استفاده نمیشه
نظر شما
ادامه