کد خبر: ۳۶۶۵۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
جدال رسانه‌ای دکتر توکلی و دکتر دیناروند:
«دکتر احمد توکلی» در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشت: به کسانی که گرفتار تعارض منافع هستند رأی ندهند و مصداق بارز آن را وزیر بهداشت نامید ...
 

حکیم مهر - «دکتر احمد توکلی» رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشت، به کسانی که گرفتار تعارض منافع هستند رأی ندهند و مصداق بارز آن را وزیر بهداشت نامید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، در نامه احمد توکلی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت به نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی آمده است:

«امروز بی‌تردید، فساد خطیرترین دشمن دین و دنیای مردم، اسلام و ایران است. فساد سیستمی و شبکه‌ای است. سیستمی نه به این معنا که فساد بر همه سیستم چیره شده باشد ــ که در آن صورت این نامه‌نگاری نیز بی‌وجه بود ــ بلکه به این معنا که دستگاه‌های نظارتی و تعقیب‌کننده مفسدان، خود به درجاتی آلوده می‌شوند، در این حال، سیستم به‌طور خودکار، برخلاف حالت سلامت، از خود دفاع نمی‌کند.

 این فساد، شبکه‌ای است زیرا حلقه‌های قدرت و ثروت به‌هم پیوسته‌اند و در برابر مبارزان با فساد مقاومت برمی‌انگیزند، در این وضعیت راه‌های معمولی کارگر نیست و چاره‌جویی پرحوصله می‌خواهد، حوصله تحمل جولان رسانه‌ها و نهادهای مردمی آزاد و حوصله اثربخشی تدبیرهای محدودکننده فسادخیزی ساختارها و مقررات و قوانین و حوصله بازسازی و اثرگذاری فرهنگ دینی، در کنار این‌همه، مجازات سخت مفسدان امری حیاتی است چراکه اینان مدافعان ساختارها و مقررات و قوانین فسادساز، مروجان فرهنگ خودپرستی و بی‌مسئولیتی نسبت به جامعه و متخصص اسیر کردن رسانه‌های آزادند؛ به‌تطمیع و اگر نشد، به‌تهدید. بحث زیربنا و روبنا اینجا زائد است زیر و رو در هم تأثیر و تأثر متقابل دارند.

 یکی از مهم‌ترین عوامل فسادبرانگیز که امروزه کشورهای موفق در حفظ پاکی دیوانسالاری خود، برای جلوگیری از ایجاد فساد انجام می‌دهند پرهیز از وضعیت تعارض منافع (Conflict of Interests) است. آمریکا مدیریت این پدیده مخرب را در 1960 و کره جنوبی در دهه 90 میلادی آغاز کردند. تعارض منافع به وضعیتی گفته می‌شود که ظرفیت بالقوه نقض بی‌طرفی در تصمیم‌گیری یا اقدام مسئول وجود داشته باشد به این دلیل که تضادی بین منافع آن فرد و منافع عمومی مربوط وجود دارد، وضعیتی که این خطر را ایجاد می‌کند که انگیزه یا اقدام آن فرد به فساد کشیده شود، به‌عبارت‌دیگر، تعارض منافع به موقعیتی گفته می‌شود که مقام و مسئول تصمیم‌گیر بر سر دوراهی انتخاب بین منافع عمومی و منافع خصوصی قرار می‌گیرد.

 این دوراهی ازآن‌جهت پیدا می‌شود که اختیار تصمیم‌گیری در حوزه‌ای به مسئولی سپرده می‌شود که خود وی در همان حوزه منفعت دارد. این تعارض معمولاً با ترجیح یافتن منافع خصوصی، منشأ فساد می‌شود.

قالب‌ها و اشکال بروز فساد متعدد است: تبارگرایی (Nepotism )، رفیق‌بازی (Cronyism )، حمایت ویژه (Patronage ) و ویژه‌خواری (Rent Seaking) که ریشه همه آنها جانب خدا و مردم را وانهادن است، همین تمایلات است که در تعارض منافع، صاحب‌منصب یا کارمند را به نادیده گرفتن منافع عمومی می‌کشاند.

 این برادرانی که برای قبول مسئولیت وزارت داوطلب شده‌اند، سلمان و ابوذر نیستند و اگر بر سر این دوراهی قرار گیرند به ترجیح منافع خویش مبتلا می‌گردند. اینان به‌دلیل منافعی که در حوزه مسئولیت خویش دارند تصمیماتشان اریب دارد. مصداق این ابیات مثنوی‌اند که فرمود: چون غرض آمد هنر پوشیده شد/ صد حجاب از دل به‌سوی دیده شد/ چون دهد قاضی به دل رشوت قرار/ کی شناسد ظالم از مظلوم زار/ بلکه آن ظالم که نفس است اندرون/ خصم هر مظلوم باشد از جنون.

یک مصداق بارز تعارض منافع، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است که خود، معاون و مدیرکلش در موقعیت تعارض منافع قرار داشته‌اند، وزیری که در حوزه مسئولیتش کسب‌وکاری با صدها میلیارد درآمد دارد و معاون و مدیرکل دارو به همین درد مبتلا شده‌اند و صدها میلیارد از یارانه دارو را به‌نفع خود یا گروه‌های خاص صرف کردند، منابعی که با فروش 8000 میلیارد تومان اوراق قرضه تأمین شده بود، چراکه پای در شرکت‌های خصوصی داشته‌اند و دستشان فرمان هدایت‌بخش داروی کشور را محکم گرفته است.

 جناب وزیر که قریب ده ماه پیش مسئولان اطلاعاتی وی را از این فسادها باخبر ساختند وی را کنار نگذاشت و اخیراً هم دیده‌بان شفافیت و عدالت با اسناد متقن به همین نتیجه رسید و در سه جلسه حضوری مطالب را ارائه کرد، بااینکه وزیر اجمالاً به تغییر رسیده بود، متأسفانه چند روز بعد در سخنرانی خویش گفت معاون دارو شخصیتی است که هر کس وزیر شود به وجود او نیاز دارد!

  البته با اعلام‌جرم دیده‌بان شفافیت و عدالت که دادستان محترم تهران دستور رسیدگی به آن را صادر کرده است، ان‌شاءالله حقایق تثبیت می‌شود و مفسدان مجازات می‌گردند که دیگر پشیمانی بی‌فایده است. 
 
نمایندگان محترم! 
اگر امروز به داده‌های علم و دین بی‌توجهی شود و رفاقت‌ها یا تعلقات دیگر منشأ رأی شود، فردا در پیشگاه عدل الهی پاسخگو نخواهید بود.

با احترام 
احمد توکلی 
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت

 

نامه سرگشاده دکتر دیناروند خطاب به دکتر توکلی

«دکتر رسول دیناروند» رییس سازمان غذا و دارو در نامه ای نسبت به برخی اظهارات و ادعاهای مطرح‌شده پاسخ داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، متن نامه به شرح زیر است :

جناب آقای دکتر احمد توکلی

سلام علیکم

انتشار نامه شما خطاب به نمایندگان محترم مجلس یکبار دیگر ثابت کرد که جنابعالی بدنبال مطرح کردن خود به هر قیمتی حتی هتک حرمت مومنین هستید. ادعای تضاد منافع در مورد وزیر بهداشت و معاونان ایشان اتهام نخ نمایی بیش نیست و برخلاف ادعای جنابعالی و اقلیت همفکرانتان، قاطبه مردم و مسئولین می دانند که در ۴ سال گذشته چگونه از همه چیز خود برای دفاع از حقوق و رسیدگی به سلامت مردم بخصوص محرومین گذشتیم. کاهش ۲۵ و ۳۵ درصدی قیمت داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی که هزاران میلیارد تومان صرفه جویی برای کشور داشته است قطعا منافع کسانی را به خطر انداخته است که اکنون با اتهام پراکنی سعی در خدشه دار کردن چهره افراد خدوم حوزه سلامت نموده است .

برای آگاهی افکار عمومی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام می کنم که اینجانب و خانواده‌ام هیچگاه در هیچ دوره‌ای از عمر کاری خود، در امر واردات دارو و هیچ کالای دیگری فعالیت نداشته‌ایم. سابقه اجرایی اینجانب صرفا مدیریت و فعالیت در عرصه تحقیق، توسعه و تولید دارو بوده است و در این عرصه به دستاوردهای خود بعنوان یک استاد رشته داروسازی افتخار میکنم. تربیت دهها دانشجوی نخبه، انتشار صدها مقاله علمی، ثبت دهها اختراع و پتنت ملی و بین‌المللی و در نهایت مشارکت در تاسیس ۴ شرکت دانش بنیان دستاورد ۳ دهه تلاش خالصانه اینجانب بوده است. اینجانب و جنابعالی همزمان بورسیه تحصیلی در خارج کشور بودیم. بفرمایید جنابعالی که بعدا مشخص شد بدون صلاحیت لازم و با استفاده رانت، بورسیه تحصیلی خارج از کشور گرفتید چه دستاورد علمی برای کشور داشته‌اید؟ واقعا از این تهمت زنی به دیگران چه چیز را دنبال می کنید؟

ادعاهای جنابعالی مبتنی بر گزارشی است دروغ که توسط موسسه تحت مسئولیتتان تولید و منتشر شد. گزارشی که تهیه آن گرفتار ۱۰۰درصد تضاد منافع بود. سه نفر از تهیه کنندگان گزارش خود، دارای چندین شرکت دخیل در امر واردات و تولید دارو هستند و نفر چهارم نیز اخراجی یکی از شرکتهای دارویی رقیب ایشان بوده است. واقعا با خود فکر نکردید که ممکن است این افراد از روی حب و بغض شخصی دست به تهیه آن گزارش زده‌ باشند؟ بسیار متاسف هستم جنابعالی بخشی از تلاش خود را صرف هتک حرمت و آبروی افرادی کرده‌اید که قطعا در این دنیا و آن جهان از شما نخواهند گذشت. بدانید که ممکن است در این دنیا، نام و اعتبارتان بتواند فرد بدون نفوذ و پشتوانه‌ای مانند اینجانب را زیر بولدوزر تهمتهایتان له کند ولی قطعا در آن جهان عقوبت الهی در این زمینه بسیار دردناک خواهد بود .

دکتر رسول دیناروند
معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
باید بگم این نامه نگاری سمت و سو شخصی داره (صدای درگیریش از 4 سال پیش می اومد) به این خاطر که قبلا دکتر توکلی در مورد چند برابر دارو های شرکت عبیدی قیمت گذاری شده بود اعتراض کرده بودند
دکتر دیناروند یادشون رفته امضاشون پای شرکت عبیدی اومده و سهام دار هستند حداقل توی نامه شون می اوردند بد نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
مگر خودشون دست هم را رو کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
خب اين چه دردي از دامپزشكي بدبخت دوا ميكنه
محمد مهدی
|
Slovenia
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
توکلی حیا کن تهمت ردنو رها کن
توکلی حیا کن ......و رها کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
با احترام به شخص هاشمی وزیر کنونی بهداشت، وزارت بهداشت نیازمند تاباندن نور است. امثال دیناروند و مدیرانی که برای بقا خودکشی می کنند بدانید چیزی زیر نیم کاسه دارند چون با رفتنشان پرده ها کنار خواهد رفت!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
خیانت در وزارت بهداشت هم هست در سازمان دامپزشکی هم هست ( عدم اجرای ماده 19)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
درود به شرفت دکتر توکلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
مصداق بارز حرف دکتر توکلی ................... هستند که با عدم اجرای ماده 19 دامپزشکی باعث ایجاد انواع بیماریها شدند انهم بخاطر سهامدار بودن در کشتارگاها یا کارخانه مواد غذایی یا برای حفظ پست و مقام و حقوق بازنشستگی و سفر خارج ( بازرسی بهداشتی گوشت برزیلی فاسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
1
0
ببینید تو وزارت بهداشت چه وضعی هس؟!! حالا هی بگید میخوایم بریم زیر نظر وزارت بهداشت
شگفت زده.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
معلوم نیست کدومشون راست میگوید.امیدوارم دست دروغگو زودتر روشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
تو این سیستم این چیزها عادی شده.وقتی که ................ همگی خلاف های دیگری را رو می کنه، .................. دیگه از وزیر بهداشت و نماینده مجلس و بقیه انتظاری نیست.خدا همیشه عذاب رو به صورت زلزله و سیل و بیماری نمی ده،بلکه روی کار بودن افراد بی لیاقت،خیلی مدت دار و بیشتر از سیل و زلزله دودمان یه کشور و مردم رو به باد می ده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
اگر نماینده ها به فکر سلامت خود باشند نه به وزیر جهاد رای میدهند نه بهداشت .چون به فکر سلامت مردم نیستند .انشالله هر دوشان عوض بشند ،کسی بیاد به دامپزشکی وسلامت مردم اهمیت بدهد انشالله
دکتر ر_د
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
وزارت بهداشت کاملا یک نظام سرمایه‌داری راه انداخته، کسانی که اطلاع ندارند باید عرض کنم: هزینه‌ی درمان بیمار الان کاهش یافته اما آیا دولت این پول را پرداخت میکند!! نخیر بلکه بیمه از چهار سال پیش تا به امروز ببینید چه سود کلانی را هم خود به جیب زده هم جیب پزشکان را پر کرده، بیمه‌ی چهل هزار تومانی خویش فرما الان سیصد هزار تومان میباشد، بیمه‌ی خودرو از دویست هزار تومان الان به یک میلیون در سواری پراید رسیده، بگذریم از هزینه‌بیمه‌هایی که میلیونی افزایش یافتند و تمام این هزینه‌ها نه صرف خسارت بلکه اکثریت بابت هزینه‌ی درمان به جیب پزشکان سرازیر میشود و فشارش رو مردم متحمل میشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
خدا از دکتر قاضی زاده هاشمی راضی باشه برنامه برد برد اجرا کرد هم مردم در بیمارستانها هزینه کم پرداخت کردند و هم جیب همکارانش را پر کرد
ولی متاسفانه ................ هر روز به فکر تضییع کردن حقوق همکاران است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
منکه حالم بهم خورد از این همه رانت و رانت بازی ، با یک جستجوی ساده اسم این آقای دکتر در سایت روزنامه رسمی در قسمت آگهی های قانونی متوجه میشید ژن خوب یعنی چی؟ طرف در دهها شرکت دولتی و خصوصی از سال 1382 تا حالا یا مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره یا عضو هیئت مدیره بوده ، حالا گذاشتنش به ملت خدمت کنه اونهم در سازمان غذا و دارو .یکی نیست به این آقا بگه شما 4 تا شرکت دانش بنیان داری درست چند جا مدیرعامل و رئیس و عضو هیئت مدیره هستی رو نگفتی ؟ رزومه تون رو از سایت دانشکده داروسازی تهران حذف کردند دکتر اما یادشون رفت از روزنامه رسمی حذف کنند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
0
نمیدونم چرا یاد این دعا افتادم:
اللهم الشغل الظالمین بالظالمین
اگه املاش غلطه معذرت میخام
نظر شما
ادامه