کد خبر: ۳۶۶۸۳
 

پشت هر مواد غذایی که فروخته می شود به اندازه یک داستان حرف برای گفتن وجود دارد. در چین جایی که ترس از مصرف غذا رایج است، بسیاری از مصرف کنندگان نگران شنیدن این مسائل هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، به گفته موسسه خدمات تخصصی PwC ، هزینه تقلب غذایی صنعت غذای جهان سالانه ۴۰ میلیارد دلار است. مصرف کنندگان چینی نیز از بابت ایمنی مواد غذایی واهمه دارند. اعتماد آن  ها به تولیدات داخلی به ویژه بعد از اینکه پودر آلوده شیر خشک در سال ۲۰۰۸ سبب مرگ شش کودک شد، به شدت کاهش یافت.

افشای غذاهای تقلبی مانند آتش در شبکه های اجتماعی از جمله «ویچت» یا «ویبو» گسترش پیدا می کند و این موضوع فقط سردرگمی و بی اعتمادی را اضافه می کند. زمانی که این مشکلات ایجاد می شود، نبود شفافیت در زمینه فرآوری ماده غذایی، چالش هایی را برای موشکافی زنجیره عرضه ایجاد می کند. در عوض با متمرکز شدن موارد، اطلاعات به طور جداگانه در دسترس تولیدکنندگان، انبارداران و شرکت های توزیع قرار می گیرد.

یک شرکت تجارت الکترونیک چینی امکانی را برای مشتریان فراهم کرده تا آن ها جزئیات و سابقه استیک های مصرفی را قبل از سرو شدن در بشقاب مشاهده کنند. این اطلاعات زمان تولد گاو و اینکه چه چیزی مصرف کرده را شامل می شود و با کمک فناوری «بلاکچین»(blockchain ) در دسترس مردم قرار می گیرد.

نمودار – درصد مصرف کنندگان چینی که احساس می کنند ایمنی غذایی یک مشکل بزرگ است

 

JD.com  دومین سکوی تجارت الکترونیک چین با شرکت مغولی «کرچین»- تولیدکننده گوشت گاو- از اوایل ماه می، برای استفاده از «بلاکچین» جهت رهگیری گوشت گاو یخی از زمان تولید تا تحویل همکاری دارد.

در حال حاضر مردمانی که در شهرهای پرجمعیت پکن، شانگهای و گوانگجو زندگی می کنند، می توانند مسیر طی شده گوشت گاو سفارش داده شده را از JD  رهگیری کنند.

«جاش گارتنر»، سخنگوی JD  با بیان اینکه اطلاعات را نمی توان جعل کرد، افزود: JD  خود را مسوول تدارک گوشت به مشتریان می داند، در حالی که «کرچین» اصالت اطلاعات را تضمین خواهد کرد. این شرکت پارسال ۳۰۰ میلیون دلار درآمد داشت.

JD  برای طراحی و توسعه «بلاکچین»، با یک طرح ساختاری از «هایپر لجر» موافقت کرد که یک پروژه منبع باز (اپن سورس) است و اجازه استفاده از این دانش را در صنایع مختلف می دهد.

برای درک بیشتر این فرآیند، یک استیک پشت ران گاو از JD  بعداظهر ۱۴ جولای در گوانگجو سفارش داده شد. وزن گوشت ۲۰۰ گرم بود که روز بعد توسط پیک شرکت و در جعبه سیاه تحویل داده شد. جلوی بسته برشی از گوشت نمایان بود، در حالی که پشت آن کد QR  برای اطلاع از غذای داخل وجود داشت.

با اسکن کردن کد از راه اپلیکیشن JD ، می توان مسیر گوشت گاو از زمان پرورش، ذبح و ... را در صفحه اینترنتی مشاهده کرد. سن و وزن گاو، نام دامپزشک محلی و اینکه چه خوراکی مصرف شده در صفحه اینترنتی موجود است. بعد از کشتار، گوشت به آزمایشگاه برای یک سری آزمایش های میکروبی ارسال می شود.

تعدادی از شرکت ها مانند JD  معتقدند که این فناوری کارساز است. شرکت Alibaba، بزرگ ترین بازیگر تجارت الکترونیک در چین اعلام کرده که با همکاری سه شرکت داخلی طرحی برای استفاده از «بلاکچین» با هدف رهگیری گوشت از استرالیا را در سر دارد.

 

منبع: کوارتز

ترجمه: پرویز امانیان
 
نظر شما
ادامه