کد خبر: ۳۶۷۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، سیرجان، مازندران، ریگان، نهاوند، خراسان جنوبی و اصفهان

 

سرمایه گذاری و توسعه خدمات دامپزشکی در آذربایجان شرقی

 

دولت نهم و دهم در سفرهای استانی خود به آذربایجان شرقی به سرمایه گذاری و توسعه خدمات دامپزشکی برای مقابله با انواع بیماری‌ها دامی در راستای تامین امنیت غذایی مردم توجه ای خاص داشته است.
به گزارش ایرنا ، دامپزشکی، حوزه های گوناگون و وسیع کاری از نجات دام ها گرفته تا تولیدات لبنی و غذایی را دربرمی گیرد و جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک میان انسان و دام و تضمین سلامت غذایی اعضای جامعه در گروی بالندگی فعالان عرصه دامپزشکی است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در این زمینه به خبرنگار اینا گفت : سلامت بزرگترین شاخصه توسعه و پیشرفت کشور می باشد و انسان سالم ، پایه اصلی پیشرفت پایدار در کشور بوده و سازمان دامپزشکی تشکیلاتی موثر در بحث سلامت افراد جامعه است.
' بهراد زندیه ' با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از نظر تولیدات دامی در جایگاه برتر کشور قرار دارد ، گفت : حفظ سرمایه های دامی ، افزایش تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد و بخش دامپزشکی با حفاظت از دام و طیور ، آبزیان، کرم ابریشم و زنبور عسل و تامین سلامت و جلوگیری از گسترش بیماری های آن ها و همچنین بیماری مشترک بین انسان و دام و طیور نقش به سزایی در این زمینه ایفا می کند.
وی، صنعت دام و طیور را یکی از مهمترین صنایع تولیدی کشور خواند و گفت : وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی کشور، حفظ و حراست از سرمایه های عظیم دامی بوده و این سازمان جهت عملی‌تر کردن این وظیفه خطیر و پاسداری از آن، نیازمند توسعه و تقویت می باشد.
' زندیه ' ، سفرهای استانی رئیس جمهوری را زمینه ساز توسعه بخش های مختلف به ویژه دامپزشکی دانست و گفت: این سفرها ، زمان اجرای پروژه ها را به میزان زیادی کاهش داده است .
وی خاطرنشان کرد : در جریان سفرهای هیئت دولت به آذربایجان شرقی دو مصوبه در ارتباط با توسعه خدمات دامپزشکی این استان به تصویب رسید.
' زندیه ' ، ادامه داد : در دور دوم سفر استانی مصوب شد که آزمایشگاه منطقه ای کنترل کیفی مواد غذایی استان در صورت تامین ساختمان آن، تجهیز شود که تا کنون از مجموع 5/7 میلیارد ریال اعتبار مصوب برای این منظور 6 میلیارد و 377 میلیون ریال اختصاص یافته و ساختمان آزمایشگاه 59 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اظهار داشت : با تامین مابقی اعتبارات مورد نیاز در پایان سال 1389 ساختمان آزمایشگاه منطقه ای کنترل کیفی تکمیل می شود و وسایل و تجهیزات مورد نیاز از محل اعتبارات ملی به ارزش 20 میلیارد ریال تامین خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد : این آزمایشگاه به 14 استان کشور خدمات لازم را ارائه خواهد داد.
' زندیه ' ، گفت: در دور سوم سفر هیئت دولت نیز تجهیز سه قرنطینه دامی استان توسط سازمان دامپزشکی کشور مصوب شده و در این خصوص طی مذاکرات به عمل آمده با معاونت برنامه ریزی استانداری مقرر شد قرنطینه های یاد شده از محل اعتبارات استانی راه اندازی شود.
مدیر کل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: در این راستا موافقت نامه ای به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون ریال تحت عنوان ' احداث و تکمیل و تجهیز واحدهای فنی دامپزشکی ' ، مبادله شده و تاکنون 678 میلیون ریال برای این منظور تخصیص داده شده و اقدامات لازم جهت تامین زمین مناسب در شهرستان های جلفا و شبستر در حال پیگیری است.
یکی از ساکن روستای ' گوللوجه ' آذربایجان شرقی در خصوص خدمات دامپزشکی در این روستا اظهار داشت: در سال های اخیر شاهد توسعه روزافزون خدمات دامپزشکی از سوی دولت در روستاها بوده ایم.
'یوسفعلی رضایی' به انجام واکسیناسیون های رایگان و بسیاری از خدمات دیگر دامپزشکی در روستای ' گوللوجه ' اشاره کرد و گفت: میزان بیماری های واگیر در بین دام ها به دلیل حمایت های دامپزشکی در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است.
وی با اشاره به تلفات بالای دام و طیور در روستای محل زندگی خود به دلیل ابتلا به بیماری های پیش افتاده دامی در زمان های قبل گفت : خوشبختانه در سایه توجه ویژه دولت عدالت محور به مناطق محروم و روستاهای دورافتاده ، خدمات دامپزشکی امروزه به راحتی در دسترس روستاییان بوده و آنان می توانند در موقع لزوم از این خدمات برای نجات دام هایشان بهره مند شوند.
توجه به توسعه خدمات دامپزشکی علاوه بر صیانت از سرمایه های دامی آذربایجان شرقی از منظر تامین امنیت غذایی مردم نیز مفید بوده و احداث سه باب قرنطینه دامی در استان از جمله دستاوردهای ارزشمند سفر استانی هیات دولت به این خطه است.
' زهرا میر حسینی ' ، شهروند تبریزی در این خصوص گفت: توسعه خدمات دامپزشکی و راه اندازی آزمایشگاه ها، قرنطینه ها و صنعتی کردن کشتارگاه ها با حمایت دولت و از سوی سازمان دامپزشکی مانع شیوع بسیاری از بیماری های مشترک بین انسا ن و دام و در نتیجه احساس امنیت و سلامت در مردم استان شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با تجهیز اداره کل دامپزشکی استان به آزمایشگاه های پیشرفته ، گام های بیشتری در راستای تامین امنیت غذایی مردم برداشته شود.
بر اساس آمارهای منتشر شده ، تولیدات دامی استان در سال افزون بر یک میلیون و 280 هزار تن بوده و آذربایجان شرقی در زمینه تولیدات دامی با تولید 16 درصد عسل کشور مقام دوم، 7 درصد تخم مرغ مقام سوم، 5/7 درصد گوشت قرمز کشور ، مقام چهارم و 6/10درصد شیر خام و 2/3گوشت مرغ کشور مقام پنجم تولید این محصولات در کشور را به خود اختصاص داده که از این نظر به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات دامی در کشور محسوب می شود.
بر پایه آمارهای یاد شده ، بیشترین تعداد دام مربوط به گوسفند و بره با 21/69 درصد تعداد کل دام ها، بز و بزغاله با 57/13 درصد، گاو بومی با 52/6 درصد و گاو دورگه با 5/5 درصد بوده و ترکیب جمعیت دام استان را تشکیل می دهد.
آمار مجموع دام آذربایجان شرقی حدود 9 میلیون و 628 واحد دامی می باشد که حدود هفت درصد واحدهای دامی کشور را شامل می شود و استان از این نظر ، رتبه سوم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

 

-------------------------------------------

 

یک واحد کشتارگاه طیور در شهرستان سیرجان پلمب شد
 
دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: یک واحد کشتارگاه طیور بدلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی در روند کشتار و بسته‌بندی بهداشتی مرغ با حضور  نماینده داستان و اداره کل دامپزشکی استان پلمپ و از ادامه فعالیت آن تا اطلاع ثانویه جلوگیری شد.

مدیر کل دامپزشکی استان ضمن اشاره به برخی از معضلاتی که در اثر مصرف فراورده های غیر بهداشتی در جامعه به جای می گذارند اظهار داشت :  بسیاری از بیماری ها و مسمومیت های غذایی در اثر مصرف فراورده های غیر بهداشتی ایجاد می‌گردد که در این راستا اداره کل دامپزشکی بر کلیه روند استحصال فراورده های خام دامی تا مصرف بازار نظارت دارد.

وی افزود: بر این اساس با مراکز مرتبطی اعم از کشارگاه های دام و طیور، کارخانجات بسته‌بندی،  فروشگاه‌ها و غیره که مسائل بهداشی را رعایت نکرده باشند برابر قوانین کاملا روشن برخورد می‌گردد.

دکتر زیدابادی تصریح کرد: اخیرا یکی از کشتارگاه‌های طیور شهرستان سیرجان علی رغم تذکرات قبلی مبنی بر رفع مشکلات بهداشتی در محیط کشتارگاه و عدم رفع آن در بازدید های بعمل آمده پرونده مذکور به دادگستری ارجاع و با حکم دادستان تعطیل و پلمپ شد.

مدیر کل دامپزشکی کرمان در پایان ضمن اشاره به وظیفه اصلی دامپزشکی در کمک به بهداشت و سلامت جامعه تاکید کرد: اداره کل دامپزشکی استان با افرادی که به هر نحوی سلامت و بهداشت عمومی را با خطر مواجه کنند بدون هیچ اغماضی برخورد می نماید.

 

-----------------------------------------

 

رژه کارکنان اداره کل دامپزشکی مازندران بمناسبت هفته دفاع مقدس

 

  

 

-----------------------------------------

 

در 11 و 13 مهرماه جاری،
دامپزشکی ریگان پاسخگوی مشکلات دامداران است


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: شبکه دامپزشکی این شهرستان در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته جاری پاسخگوی سئوالات و مشکلات دامداران است.

حجت‌الله جعفری در حاشیه جلسات آموزش توجیهی در مدارس شهرستان ریگان اظهار داشت: دامپزشکی نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی و شکوفایی اقتصادی و تضمین بهداشت عمومی دارد.
وی افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان به مناسبت هفته دامپزشکی اقدام به برگزاری جلسات آموزشی برای دانش‌آموزان طی مدت دو روز در مدارس شهرستان ریگان کرده است.
جعفری تصریح کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه پاسخگوی سئوالات و مشکلات دامداران این شهرستان است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حرفه دامپزشکی صرفاً نقش درمانی نداشته و نقش بسیار گسترده‌ای در تمامی عرصه‌های جامعه دارد، بنابراین آگاهی عمومی و شهروندان در زمینه اهمیت رشته و حرفه ضروری به نظر می‌رسد.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان اظهار داشت: در این مدت پنج جلسه آموزشی توجیهی در زمینه دامپزشکی و وظایف این حرفه صورت گرفته است.
وی افزود: به منظور تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های شبکه دامپزشکی کارکنان این شبکه در هفته دامپزشکی با مسئولان شهرستان از جمله فرماندار و امام جمعه دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
جعفری گفت: در این دیدارها مشکلات، گزارش عملکرد، فعالیت‌ها و سختی‌های حرفه دامپزشکی به مسئولان ارائه می‌شود.

----------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی نهاوند:
فاز 22 واکسیناسیون تب برفکی در نهاوند در حال اجرا است


رئیس دامپزشکی نهاوند گفت: فاز 22 واکسیناسیون تب برفکی در نهاوند در حال اجرا است.

مجید اسدبیگی اظهار داشت: فاز 22 تب برفکی با همکاری بخش خصوصی و اداره دامپزشکی نهاوند در کانون‌ها و روستاهایی که در فاز 21 دچار مشکل شده بودند تا شعاع 3 کیلومتر در حال اجرا است.
وی افزود: کشتارگاه صنعتی دام سنگین نهاوند ظرفیت کشتار روزانه 50 گاو و 250 گوسفند را در هر شیفت کاری داراست و می‌تواند در سه شیفت فعالیت کند، اما در حال حاضر تنها در یک شیفت کار می‌کند.
رئیس دامپزشکی نهاوند خاطرنشان کرد: در فاز نخست برنامه کشتارگاه صنعتی دام سنگین، کشتار روز دام 46 قصابی موجود در شهرستان نهاوند از کشتارگاه سنتی به کشتارگاه صنعتی انتقال یافت.
وی تصریح کرد: با اتمام فاز نخست کشتارگاه صنعتی به دنبال توان‌یابی و رفع نواقص هستیم تا بتوانیم با بالا بردن سطح مدیریت کشتارگاه فاز دوم را به مرحله اجرایی درآوریم.
اسدبیگی افزود: فاز دوم کشتارگاه صنعتی نهاوند، هدایت قصابی‌های سه شهر جدید گیان، برزول و فیروزان به کشتارگاه صنعتی است، چرا که در گذشته قصابی‌های روستاهای اطراف نهاوند دام‌های خود را در اطراف مغازه خود ذبح کرده و گوشت را به فروش می‌رساندند.
وی ادامه داد: از این رو طی برنامه‌ریزی و هماهنگی که با بخشداران صورت گرفت مقرر شد تا دام‌‌های تأمین‌کننده گوشت مورد نیاز قصابی‌های این سه شهر نیز برای کشتار به کشتارگاه صنعتی نهاوند ارجاع داده شود تا پس از تأیید سلامت گوشت و خوردن مهر دامپزشکی توسط بازرسان با ماشین‌های یخچال‌دار مخصوص، گوشت به قصابی‌ها تحویل داده شود.
رئیس دامپزشکی نهاوند اظهار داشت: در حال حاضر 30 ذابح در کشتارگاه صنعتی مشغول فعالیت هستند که همگی بیمه شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: فاز سوم کشتارگاه صنعتی نهاوند مربوط به انتقال کشتار دام‌ قصابی‌های روستاهای بزرگ قرار گرفته در مسیر خط کشتارگاه است که امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک به تحقق برسد.
اسدبیگی گفت: به دنبال راه‌اندازی واحد بسته‌بندی در کشتارگاه صنعتی نهاوند با ظرفیت اشتغال‌زایی 10 نفر هستیم تا بتوانیم محصولاتی چون، جگر، کله و پاچه و سایر فرآورده‌های گوشتی را به صورت بسته‌بندی و با تاریخ روز به بازار عرضه کنیم.
اسدبیگی در پایان تعداد خودروهای یخچال‌دار کشتارگاه‌ را سه دستگاه عنوان کرد و گفت: به زودی دو خودرو نیز به این تعداد اضافه می‌شود.

 

---------------------------------------------

 

دوهزار قلاده سگ علیه بیماری هاری در خراسان جنوبی واکسینه شدند


معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سالجاری دو هزار و 622 قلاده سگ علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند.
محمود قربان زاده در جمع خبرنگاران افزود: بخش عمده از این تعداد سگ مایه کوبی شده مربوط به سگ های نگهبان گله های گوسفند و بز بوده است.

وی گفت: به منظور تفکیک سگهای نگهبان از سگ های ولگرد، پس از تزریق واکسن هاری،سگ قلاده گذاری شده و شناسنامه بهداشتی نیز صادر می شود.

 وی از سگ های ولگرد به عنوان یک خطر جدی برای انتقال این بیماری به انسان یاد کرد و بیان داشت:  بیماری هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال میان حیوان و انسان است که معمولابه واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می شود و کشندگی صد درصد را در پی دارد.

قربان زاده از مایه کوبی تعداد دو میلیون و 884 هزار راس دام علیه بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام خبرداد.

 وی تصریح کرد: این اقدامات با هدف مبارزه و کنترل بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان اجرا شده است.

وی افزود: از این جمع، تعداد 179هزار و 510 راس علیه بیماری های مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام نظیر سل،شاربن، تب مالت و هاری تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته است.

وی با اشاره به تحقق 100 درصدی برنامه های بهداشتی دام وطیور در سال گذشته از اجرای روند این برنامه در سالجاری بر اساس برنامه های پیش بینی شده ابراز رضایت کرد.

 معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی به کسب موفقیت های دامپزشکی در سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت:این اداره کل موفق به کسب رتبه سوم طرح تکریم ارباب رجوع در بین ادارات کل دامپزشکی کشور ، رتبه برتر ارزیابی عملکرد در بین ادارات کل دامپزشکی استانها و کسب گواهی استاندارد مدیریت کیفیت (ایزو) شده است. 
 

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:
دامپزشکی در کمیته قانون انتقال دامداری‌ها به خارج از شهر عضو نیست

 

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: دامپزشکی در کمیته قانون انتقال دامداری‌ها به خارج از شهر، عضو نیست.

اکبر حسینی در جمع خبرنگاران با اشاره به این که سازمان دامپزشکی به دامداری‌های حاشیه شهر خدمات ارائه می‌دهد، اظهار کرد: قانون انتقال دامداری‌ها به خارج از شهر در شهرهای دارای جمعیت بیش از 50هزار نفر با همکاری سازمان محیط زیست، دادگستری و شهرداری اجرا می شود.

وی با بیان این که دو گروه دامدار در شهرها و حاشیه شهرها وجود دارند، افزود: شغل اصلی گروهی از دامداران دامداری است و شغل اصلی گروه دیگرنیز، خرید و فروش دام زنده است.

حسینی با اشاره به این که سازمان دامپزشکی با همکاری شهرداری محل هایی را برای خرید و فروش دام زنده در ایام عاشورا و تاسوعا و عید غدیر در نظر گرفته است، تصریح کرد: مجوز تاسیس کشتارگاه‌های جدید صادر شده است.

وی با بیان این که کشتارگاه‌های برخی مناطق استان تعطیل شده‌اند و ساختار برخی کشتارگاه‌ها نیز اصلاح شده است، تصریح کرد: برای نظارت بر عرضه دام در دامداری‌ها باید به طور قانونمند و یکپارچه عمل کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه در گذشته نیروی انتظامی در کنار سازمان دامپزشکی ایست بازرسی داشته است و گواهی‌های حمل بین استانی از طرف سازمان دامپزشکی مبدا صادر می شد و در اختیار دامدار قرار می گرفت،ادامه داد:با ایجاد نرم افزار قرنطینه سراسر کشور، از این پس گواهی حمل از طریق این سیستم صادر می شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین سازمان دامپزشکی و نیروی انتظامی کشور، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی خودروهای بدون مجوز حمل بار را متوقف می کند و برای تعیین تکلیف به دامپزشکی معرفی می کند.

حسینی با بیان این که استان اصفهان 4 میلیون دام سنگین و سبک دارد و با اشاره به این که 1.5 میلیون جمعیت دام استان شامل دام عشایری و بقیه شامل دام روستایی و صنعتی است، خاطرنشان کرد:450هزار راس دام سنگین،1900 واحد مرغداری گوشتی و 113 واحد مرغداری تخم گذار در استان وجود دارد.

 

نظر شما
ادامه