کد خبر: ۳۶۷۴۴
 

همانطور که می‌دانیم برخی سویه‌های ویروس آنفلوانزای پرندگان از پرنده به انسان قابل سرایت است و انتقال از انسان به انسان محدودتر می‌باشد. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند تشکیل یک لایه معدنی همانند پوسته تخم مرغ در سرتاسر ویروس باشد که به علت غلظت بالای کلسیم در روده پرندگان بر روی ویروس تشکیل می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بر اساس گزارش محققان چینی این ویروس‌های مینرالیزه، بسیار عفونی هستند و علاوه بر آن نسبت به ویروس‌های معمولی پایدارتر بوده و نسبت به دما مقاومتر می‌باشند.

آنفلوانزای پرندگان یک بیماری بسیار عفونی بوده و تهدیدی جدی برای سلامت انسان‌ها می‌باشد. تماس نزدیک با پرنده بیمار و یا مدفوع آنها منبع اولیه عفونت برای انسان محسوب می‌‌‌شود.

انتقال بین انسانها محدود است، همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که این ویروس‌ها بطور مستقیم قادر به آلوده کردن انسان نمی‌باشند.

محققان در گذشته می‌پنداشتند که ویروس فوق در نتیجه جهش و یا نوترکیبی با سایر عوامل بیماریزا می‌تواند از سد بین گونه‌ای عبور کند. اما تحقیقات اخیر حاکی از آن است که ویروس‌های آنفلوانزای جدا شده از انسانهای بیمار دارای سکانس ژنی مشابه با پرندگان می‌باشد.

چگونگی عملکرد پوسته مینرالیزه ویروس در بدن انسان

محققان دانشگاه Zhejiang واقع در شهر هانگزو در چین، ادعا می‌کنند پوسته معدنی در شرایط غنی از کلسیم بر روی ویروس تشکیل می‌شود و این شرایط در روده پرندگان محیا است. به طور طبیعی دستگاه گوارش پرندگان محل اولیه تجمع ویروس آنفلوانزا می‌باشد و دارای میزان کلسیم بالایی است و در نتیجه می‌تواند یک محیط سرشار از کلسیم را برای ویروس آماده سازد.

 

تحقیقات دانشمندان با تقلید از محیط روده و محیا کردن شرایطی غنی از کلسیم نشان داد که در این محیط، ۵ تا ۶ نانومتر پوسته از جنس کلسیم فسفات معدنی در سرتاسر ویروس سویه H9N2  و H1N1 تشکیل گردید.

این ویروس‌های پوسته دار در محیط کشت و همچنین بدن موش‌های آزمایشگاهی به شکل قابل توجهی عفونی تر و کشنده تر از حالت معمولی ویروس بودند. در انسان‌ ویروس‌ آنفلوانزای پرندگان، مسیر‌های هوایی را آلوده می‌کنند و سپس در مایعات بدن یافت می‌شوند که در آن، غلظت کلسیم جهت مینراله نمودن ویروس بسیار ناچیز است.

پوسته معدنی، پتانسیل الکتریکی سطح ویروس را تغییر داده و این امر سبب می‌شود که ویروس‌ها با قدرت بسیار بیشتری به سلول‌های میزبان نفوذ کنند. مکانیسم جذب ویروس به سطح سلولی در میزبان‌های مختلف متفاوت است. به طور معمول ویروس به گیرنده‌های سطح سلول متصل می‌شود و سپس وارد سلول می‌گردد. لایه معدنی ویروس این را گیرنده‌ها را مهار می‌کند اما بطور واضح بسیار موثر تر به سلول میزبان جذب شده و درون سلول، ویروس مینرالیزه وارد لیزوزوم‌ها شده و در محیط اسیدی ملایم پوسته معدنی‌شان از بین رفته و ویروس‌ها آزاد می‌شوند.

این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که چرا این بیماری از پرندگان به انسان‌ها منتقل می‌شود، درحالیکه از انسان به انسان به ندرت اتفاق می‌افتد. شاید بتوان با استفاده از این اطلاعات چاره‌ای جهت مبارزه با آنفلوانزای مرغی اندیشید.

منبع: Science Daily
 
 
نظر شما
ادامه