کد خبر: ۳۶۷۵۴
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم افتتاح کشتارگاه صنعتی معین دام استان یزد بیان کرد : کشتارگاههای صنعتی، مجهز، مدرن و بهداشتی، شاخص توسعه هر کشور و کشتارگاه، بعنوان بنگاه اقتصادی، پالایشگاه و نبض اپیدمیولوژیک بیماریهای دامی و یک پایگاه دیده وری مهم تلقی می گردد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم افتتاح کشتارگاه صنعتی معین دام استان یزد  گفت: در سال 1383 که جناب آقای مهندس حجتی وزیر جهاد کشاوررزی بودند، سازمان دامپزشکی کشور کتاب ساماندهی بهداشتی کشتارگاه های دام را تهیه و با امضاء ایشان ابلاغ گردید. در کتاب مذکور با تجزیه و تحلیل وضع موجود و بیان مختصات کشتارگاه ها، مشخص شد چه کشتارگاه هایی و براساس کدام الگوی 4 گانه موجود و مندرج در کتاب و در چه مناطقی از کشور باید احداث شوند؛ از کشتارگاههایی موجود کدامیک قابلیت بازسازی و تبدیل به کشتارگاههای بهداشتی را دارند و فعالیت کدامیک پس از فعالیت کشتارگاههای صنعتی باید متوقف شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه افزود: کتاب مذکور براساس پیشرفت کار، مورد اصلاح قرار گرفت و در دی ماه سال 1393، آخرین ویرایش این کتاب با امضاء معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و رئیس سازمان دامپزشکی کشور به استانداران محترم ارسال گردید. در این کتاب ساماندهی بهداشتی کشتارگاهها با مسئولیت معاون عمرانی استاندار و دبیری مدیرکل دامپزشکی و در شهرستان ها با ریاست فرماندار و دبیری رئیس شبکه دامپزشکی و اعضاء تعریف شده مانند رئیس جهاد کشاورزی استان، دانشگاه علوم پزشکی و... تشکیل و اقدامات لازم را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: با احداث کشتارگاه های صنعتی، کشتار در شهرستانهای اطراف متوقف و کشتارها صرفاً در این کشتارگاه صورت می گیرد. برای تسهیل و استقبال از این کار مهم و موثر، در مقطعی وزارت کشور برای خرید هر دستگاه وسیله نقلیه یخچال دار، مبلغ 30 میلیون تومان بلاعوض در اختیار شهرداران قرار می دارد و از وزیر محترم جهاد کشاورزی و استاندار محترم تقاضا دارد، این موضوع مهم در استان و کشور مورد حمایت و اقدام قرار گیرد. در وضعیت فعلی تعداد کشتارگاههای دام 78 واحد دارای فعالیت و 48 واحد در حال تاسیس هستند و در عین حال 298 کشتارگاه سنتی با تغییراتی فعالیت دارند و برنامه سازمان در اجرای سیاست مندرج در کتاب تعقیب می شود. همه کشتارگاههای صنعتی دارای پیش سرد و تعداد 110 کشتارگاه سنتی نیز به پیش سرد مجهز شده اند. در سال 1395 حدود 12500000 راس دام سبک و 1350000 راس دام سنگین در کشتارگاههای تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی کشتار شده اند. حدس زده می شود لاشه استحصالی این جمعیت دامی که حدود 70% دام سبک و 85% دام سنگین کشتاری را بخود اختصاص می دهند به وزن بالغ بر 440 هزار تن می باشد.

در ادامه مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، ضمن گرامیداشت هفته دولت، از آقای بافقی بدلیل سرمایه گذاری سنگین صورت گرفته در احداث این کشتارگاه مدرن تشکرنمود و سپس این کشتارگاه را رسماً افتتاح کرد. وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه از خط کشتار و تاسیسات و تجهیزات این کشتارگاه بازدید کردند.

همچنین در ادامه سفر یک روزه رئیس سازمان دامپزشکی کشور، پروژه های دیگری نیز مورد بازدید قرار گرفت.
 
 
نظر شما
ادامه