کد خبر: ۳۶۷۸۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد:
«دکتر جمشید رزم‌یار» افزود: ترجیح شخصی بنده این است که سازمان دامپزشکی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست مستقل شود؛ به نظر من این بهترین شرایط برای سازمان است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اگرچه به شکل اشتباهی قدم به این عرصه گذاشته، اما حالا که آمده، بسیار خشنود و راضی است. اشتباه در وارد کردن کد در فرایند انتخاب رشته «دکتر جمشید رزم‌یار» را به شکل ناخواسته وارد عرصه‌ای کرد که حالا به عنوان عضو هیات‌علمی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد به تحقیق و تدریس مشغول می‌باشد.

وی در سال ۱۳۶۷ در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز پذیرفته شد و تحصیلات خود را تا سال ۷۳ در این دانشکده ادامه داد. سپس به منظور طی کردن دوران خدمت سربازی وارد سازمان دامپزشکی کشور شد. ۲ سال بعد به بخش خصوصی ورود کرد و به مدت ۷ سال در همین بخش به فعالیت پرداخت. سپس در سال ۸۲ به منظور طی دوره تخصصی بیماری‌های طیور، وارد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شد. از سال ۸۶ نیز به مدت ۳ سال به عنوان معاون سازمان نظام دامپزشکی در این سازمان صاحب مسئولیت بود و هم‌اکنون نیز دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد است.

حکیم مهر‌: آقای دکتر، جایگاه امروز رشته دامپزشکی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تلاش بسیار زیادی از سوی اساتید و بزرگان این رشته شده است، اما با جایگاه واقعی هنوز فاصله داریم و این فاصله به خاطر تنوع زیادی است که در این رشته وجود دارد. از حدود ۸۰ سال پیش که طاعون گاوی در ایران اتفاق افتاد و به دنبال آن موسسه رازی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران وارد عمل شده و رشته دامپزشکی نسج گرفت، دامپزشکی برای دام بزرگ جا افتاده بود. دامپزشکان این حوزه از همان زمان شرایط خوبی داشتند و شاید این شرایط کماکان نیز ادامه داشته باشد.

اما رشد سایر زمینه‌ها از جمله دام کوچک به حدود ۱۵ سال پیش باز می‌گردد. وضعیت صنعت طیور هم کاملا مشخص است و از حدود ۴۰ سال پیش که به سمت صنعتی شدن حرکت کرده، صنعت پرورش طیور جایگاه نستبا خاصی برابر با جایگاه صنعت خودرو و شاید گاهی بیشتر و شاید کمتر داشته است و دامپزشکان خیلی خوب توانسته‌اند در آن فعالیت کنند. اما در کل، دامپزشکی برای جامعه هنوز هم شناخته شده نیست.

حکیم مهر: شما از جمله دامپزشکانی هستید که در بخش خصوصی هم فعالیت کرده‌اید. مهمترین مشکلات این بخش را در چه می‌دانید؟ آیا توانسته‌ایم تعامل و حلقه ارتباطی میان بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی را ایجاد کنیم؟

خیر. این اتفاق به هیچ وجه رخ نداده است. آن یکپارچگی که بین بخش خصوصی و بخش دولتی پزشکی هست، تقریبا هیچ زمان در دامپزشکی ایجاد نشده است. شاید یکی از دلایل آن عدم فعالیت همزمان همکاران بخش دولتی در بخش خصوصی است. چون اکثر این افراد طی سالیان گذشته، وقتی که بازنشسته می‌شوند و به سمت داروخانه، کلینیک و آزمایشگاه می‌روند، تازه متوجه می‌شوند که شرایط بخش خصوصی به چه شکل است و نگاه آنان به کلی تغییر می‌کند.

متاسفانه این تعامل  چه بین بخش دولتی و خصوصی چه بین دو سازمان متولی یعنی دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی کمتر مشاهده شده و باید روحیه همدلی و وفاق در مسیر تعالی رشته دامپزشکی افزایش یابد.

حکیم مهر: آیا قانون مانع از فعالیت همزمان دامپزشکان در بخش خصوصی و دولتی شده یا خود آنان این طور نخواسته‌اند؟

مقررات داخلی بله، اما معمولا مثل سایر رشته‌ها در خارج از ساعات اداری نبایستی منعی برای اشتغال به خدمات دامپزشکی به‌ویژه کلینیکی وجود داشته باشد. به‌خصوص که برخلاف پزشکی ما بیمارستان‌ها و خدمات درمانی دولتی نداریم تا شبهه ایجاد رقابت و سوء استفاده از موقعیت شغلی ایجاد شود.

این یک فرهنگ دو طرفه است. چه برای بخش خصوصی که باید نگاه آن صرفا نگاه خصوصی یا کسب درآمد نباشد و چه برای بخش دولتی. ما به عنوان دامپزشک حتی در بخش خصوصی باید نگاه کلان داشته و بهداشت عمومی و بهداشت دام را مورد توجه قرار داده و خواستار تعامل با سازمان دامپزشکی و بخش دولتی باشیم که این مهم از سمت بخش خصوصی ضعیف بوده است. یعنی بخش خصوصی در بخش گزارش دادن، پیگیری مشکلات و حمایت کردن ارتباط ضعیفی با بخش دولتی برقرار کرده است. کمااینکه زمانی که یک مشکل اپیدمی ایجاد می‌شود، رابطه لازم از سوی بخش خصوصی وجود نداشته است.

در بخش دولتی هم وضعیت به همین شکل بوده و این فرهنگ وجود نداشته است که علت آن تفاوت نوع کارکرد است. یعنی یک نفر که در علوم پزشکی فعالیت می‌کند، مطب هم دارد و مشکلات بخش خصوصی را هم می‌داند، کاملا حمایت می‌کند و بعد به‌روز هم می‌شود. یکی دیگر از مشکلات ما در دامپزشکی به روز نشدن بخش دولتی و وجود یک نگاه سنتی به مسائل دامپزشکی و به خصوص عقب ماندن از پیشرفت‌هاست.

حکیم مهر: لطفا بیشتر توضیح دهید.

چندین سال است که سونوگرافی، رادیولوژي و علوم تشخیص مولکولی به دامپزشکی راه پیدا کرده و به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در سازمان هیچ قسمتی را در این خصوص پیدا نمی‌کنید. یعنی ممکن نیست که ما نظارت و حاکمیت داشته باشیم و عامل حاکمیت و نظارت بر بخشی باشیم که خودمان برای آن کارشناس نداریم. اگر پرنده‌های زینتی و ماهیان زینتی رشد پیدا می‌کنند، همه آنها نیازمند این هستند که در حد سازمان دامپزشکی، دفاتر یا اداراتی مربوط به این رشته‌ها وجود داشته باشد. اما متاسفانه سازمان دامپزشکی عمده فعالیت خود را روی صنعت دام و دام‌های صنعتی گذاشته است.

حکیم مهر: شما سال‌ها در دانشگاه حضور داشتید. مهمترین مشکلات دامپزشکی در حوزه آموزش را چه چیزهایی می‌دانید؟

در حوزه آموزش در کنار  قدم‌های بزرگی که برداشته شده و نسل جوان کارآمدی که به کشور تحویل داده شده اما طبیعتا مثل هر بخش دیگری تا نقطه عطف و  سطح نیاز جامعه کماکان کاستی‌هایی هم وجود دارد. پیشرفت علم هر روز باعث می‌شود نوع نگاه به شناخت بیماری‌ها و نقش دامپزشک در کنترل و ریشه‌کنی و درمان بیماری‌ها تغییر کند. در آموزش ما همان برنامه‌ای را داریم که مربوط به زمانی می‌شود که این پیشرفت‌ها وجود نداشته است. یعنی بخش آموزش بر اساس نیازهای روز ایران و منطقه، دامپزشک تربیت نکرده است.

تنوع آنچه که آموزش می‌دهیم بسیار زیاد است؛ دروس پایه، غیر کلینیکی و غیر تشخیصی بسیار زیادی داریم که دانشجویان را دچار خستگی و زدگی می‌‌کند. به ویژه در بخشی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، در هر زمینه‌ای که کار می‌کنند، احساس می‌کنند درصد زیادی از آنچه که فرا گرفته‌اند برای آنها مفید نیست و کارایی ندارد. این یک نقص است. البته تا جایی که اطلاع دارم گروه دامپزشکی وزارتخانه حرکاتی را شروع کرده و به نتایجی می‌رسد که سعی کند با تغییر و تحولات خود را به روز کند.

حکیم مهر: ‌آیا انتقال آموزش از وزارت علوم به وزارت بهداشت می‌تواند این مشکلات را حل کند؟

در این خصوص ما دو بحث داریم که یکی از آنها بحث اجرا و در سطح سازمان دامپزشکی و موسسه رازی است. این انتقال بحثی است که در قسمت اجرایی باید بیشتر روی آن کار و فکر شود. چون دامپزشکی دو جایگاه دارد. از جایگاه بهداشتی مثل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب مالت، سل و ... در بحث اجرا وابستگی زیادی به وزارت بهداشت دارد. اما از آنجاکه نقش اقتصادی دارد و باعث افزایش بهره‌وری در صنعت دامداری و دامپروری می‌شود، آنجا وابسته به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی می‌شود.

اما انتقال بخش آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت که البته در واقع برگشت آن است و نه انتقال، چراکه ما قبلا جزء گروه پزشکی بودیم، به نفع دامپزشکی خواهد بود.

حکیم مهر: به انتقال سازمان دامپزشکی اشاره کوتاهی کردید. لطفا بیشتر این مساله را باز کنید که انتقال سازمان از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را می‌تواند ایجاد کند؟

ترجیح شخصی بنده این است که سازمان دامپزشکی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست مستقل شود. به نظر من این بهترین شرایط برای سازمان است که با نگاه مستقل، نقش خود را هم در بخش افزایش بهره‌وری و هم در قسمت بهداشت عمومی و بهداشت دام اجرا کند و همکاری خود را با هر دو وزارتخانه به صورت یک سازمان مستقل و لینک خورده به آن دو بخش داشته باشد. اما اگر قرار باشد مستقل نشود که احتمال آن زیاد است، چراکه سال‌هاست که در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه، کوچک کردن دولت و ادغام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مطرح بوده است، من فکر می کنم ساختار کشاورزی اشتباه است و دامپزشکی در جایگاه خود نیست.

دامپزشکی یکی از مهمترین قسمت‌های وزارت کشاورزی در هر جای دنیاست که کشاورزی وجود دارد و در واقع جزء تصمیم گیرنده هاست، اما در وزارت جهاد کشاورزی امروز و کشاورزی قبل، دامپزشکی به یک شاخه فرعی تبدیل شده است. یعنی حتی اکنون به‌طور رسمی واژه معاونت برای آن به‌کار برده نمی‌شود. در حالی که قشر زیادی از دامدار سنتی یا صنعتی با دامپزشکی کار می‌کنند. در هر روستایی که بروید این کارکنان دامپزشکی هستند که بیشترین ارتباط و تعامل را با مردم دارند. اما این جایگاه برتر هیچ‌گاه در وزارت جهاد کشاورزی به رسمیت شناخته نشده است. به خاطر همین یا باید این جایگاه تغییر کند یا اگر تغییر نکرد در آینده انتقال به وزارت بهداشت هم گزینه خوبی است.

من فکر می‌کنم جایگاه دامپزشکی در ساختار وزارت جهاد کشاورزی، درست جانمایی نشده است و در جایگاه واقعی خود نیست. شاید در رابطه با نقش در افزایش بهره‌وری و اقتصاد و اشتغال‌زایی همسنگ سایر معاونت‌ها باشد اما به دلیل نقش در بهداشت عمومی و بهداشت دام جایگاه رفیع‌تری دارد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

حرف آخر اینکه این مباحث خیلی کلان بوده و تصمیم‌گیری‌هایی است که نباید در آنها تعجیل شود. نیاز است که بزرگان رشته ساعت‌ها روی آن بحث کنند و به یک نتیجه کاملا منطقی که به نفع اکثریت دامپزشکی و نسل‌های آینده ما باشد برسند.

 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
1
0
انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت به نفع هیئت های علمی است. اما اگر دامپزشکی در وزارت کشاورزی در حاشیه است به دلیل ضعف آن است آنها توانستند در گندم خودکفایی ایجاد کنند اما آیا ما بیماری های برونشیت نیوکاسل آنفلوآنزا تب برفکی و per و... را ریشه کرده ایم؟ خیر پس ما همانیم که هستیم
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
بهتره یه وزارت خانه مستقل برای دامپزشکی تشکیل بشه تا الحاق به وزارت بهداشت
چون در این صورت وزیر انتخابی برای وزارت خانه نوپا یک دامپزشک خواهد بود مثل وزارت بهداشت که یک پزشک هست
دامپزشک بهتر از پزشک رشته دامپزشکی رو میشناسه و درک میکنه.
سعید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
سلام
اگر هدف خدمت صادقانه و کارا است‌‌‌، جابجایی که دیگر اهمیت ندارد! اگر هدف بهانه گیری است، همیشه کلی دلیل وجود دارد. بهبود شرایط با یک جابجایی آن هم در این سطح بعید است ایجاد شود.
موفق باشید.
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
بالاخره یه آدم فهیم در این سیستم پیدا شد.زیر نظر وزارت کشاورزی رفتن دامپزشکی از اول اشتباه بود.دامپزشکی بیشتر ذات بهداشتی درمانی پیشگیری دارد تا ذات پرورشی.علوم دامی برای وزرات کشاورزی کافی و مناسب هست.دامپزشکی در خیلی از مسائل کمک کننده پزشکی بوده.واکسن آبله که توسط ادوارد جنر کشف شد از روی آبله گاوی و تحقیق و بررسی روی افرادی که گاو را می دوشیدند شروع شد.الان هم خیلی از آزمایشات پزشکی روی حیوانات آزمایشگاهی انجام می شود.پزشکی و داروسازی بدون این آزمایشات فلج هست.گردن کلفتی پزشکی به خاطر بی کفایتی مسئولین دامپزشکی هست.دامپزشکی از نظر تنوع گونه خیلی وسیع تر از پزشکی هست.دروس هم خیلی مفصل تر از پزشکی هست.در خیلی از موارد تشخیصی،که پزشکان گیج زده یا از درمان ناامید شده اند دامپزشک بوده که شخص رو از مردن نجات داده در صورت فراخوانی در این مورد کاملا متوجه می شید.من خودم دو مورد داشتم و این دست دامپزشک بوده که بیمار ناامید شده و جواب شده رو از گرداب پزشکی ایران بیرون کشیده.خیانتی رو که مسئولین وقت به رشته دامپزشکی کردن اصلا فراموش نخواهد شد.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
با سلام خیلی جالبه که اکثر دامپزشکان عزیز در انتخاب رشته دچار اشتباه شدند و بصورت اتفاقی وارد این رشته شدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
مرسی اقای دکتر,,,سخنان شما حرف دل جامعه دامپزشکی بود.و نشان ازاین داشت ک فقط صندلی نشین نبودین..و ارتباط تنگاتنگی با بخش خصوصی و دولتی و دانشجو و اقشار مختلف دامپزشکی داشتید.ازاینک ناامیدی دانشجویان دامپزشکی در رده های مختلف رو دیدید.وبحث جامع تون واینک موضع گیری تون رو مشخص کردید.تشکر میکنم .اگ انتقال دامپزشکی ب وزارت بهداشت در اجرا جای بحث داشته باشد..در مورد اموزش دامپزشکی بی شک این بازگشت ب نفع است و هیج جای بحث ندارد...سپاسگذارم..کاش روسای دامپزشکی هم مثل شما ب درددل جامعه دامپزشکی واقف بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
من شخصا در مورد اجرای ماده ۱۹و انتقال دامپزشکی ناامید شدم..و به بن بست رسیدم...از حکیم مهر سپاسگذارم.ک هم چنان خستگی ناپذیر این بحث تکراری را پیگیر هست و مسرانه جویای احقاق حق دامپزشکی ست...رفتار وزیر جهاد ک بی توجه ب دامپزشکی بود.من را ب شدت عصبانی کرده..و حتما جامعه دامپزشکی را دلزده و ناامید کرده.ثابت قدم و استوار باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
اقای حسینی عزیز که میفرمایید بهانه جویی اگر شما فقط به خود زحمت میدادید و سری به بسته بندیها یا کشتارکاهها میزدید میفهمیدیدکه بهانه گیری نیست و واقعیت است و حقیقت برای امثال شما تلخ است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
ما هرجا باشیم بهمان بها نمیدهند, مشکل در چارت اداری دامپزشکی نیست در گمنام بودن این علم و رشته است. ما به آگاه سازی افکار عمومی نیاز داریم به رسانه, به ایجاد پرستیژ شغلی و تفاوت رفتاری با سایر اقشار. آن وقت ببینید از پزشکان هم با اهمیت تر خواهیم شد
*دامپزشک*
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
جایگاه دامپزشکی در کشور ما وزارت بهداشت است و اینکه مقایسه کنیم و بگوییم در اکثر کشورها دامپزشکی در کشاورزی است مقایسه غلطی است. آخه در کدوم کشور وزیر کشاورزی اش مدرک عمران داره؟؟؟ یک مورد مثال بزنید. هر کشوری شرایط خاص خودش را دارد. در کشور ما جهاد کشاورزی ضعیف ترین و بی خاصیت ترین وزارتخانه است و طبعا وزیرش نیز از توان پایینی برخوردار است و یک تعدادی مشاور دارد مانند آقای بصیری که آنتی دامپزشکی است و خط و خطوط را میدهند. دیگه به فکر سلامت مردم نیستند اصلا اطلاعاتی هم در این مورد ندارند که بخواهند کاری بکنند. پس بهترین جایگاه همان وزارت بهداشت است به امید آنروز
جمشید رزم یار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
عرض سلام وادب خدمت خوانندگان خوب حکیم مهر
این موارد نظرات شخصی من بر اساس تجربه ۲۳ ساله در عرصه های مختلف دامپزشکی بود و بسیار به نظرات مخالف هم احترام میگذارم و شاید ضیق وقت در مصاحبه تلفنی نیز موجب قصوراتی در جامع نبودن مطالب شده باشد که عذرخواهم. نهایت اینکه راه برون رفت از مشکلات، همدلی و اتحاد و شنیدن نقطه نظرات مختلف و انتخاب بهترین راه ها می باشد.
سپاس از همه اساتید، همکاران و دانشجویان عزیز
رزم یار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
مشکلات ما در رشته دامپزشکی بیشتر بر میگرده به ناکارآمدی دامپزشکان دارای پست های بالا. متاسفانه هیچ گونه همکاری در بین دامپزشکان بخشهای خصوصی و دولتی هم وجود نداره
اینکه جزء فرعی یک سازمان هم باشیم اصلا در شأن رشته دامپزشکی نیس
بهترین کار این هست که سازمانی مجزا برای دامپزشکی در نظر بگیرن و البته با به کارگیری افراد لایق و دلسوز و کاردان ،اگر هم نشد وزارت بهداشت گزینه ای بسیار مناسب تر از جهاد کشاورزی هست، چون افرادی که با خدمات دامپزشکی آشنایی دارند کاملا در جریان میزان وابستگی علوم پزشکی به تحقیقات و اطلاعات دامپزشکان هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
اینکه اینقدر پیگیر هستید عالی هست،اما کاش واقعا تاثیری هم داشته باشه
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
به نظر می رسد که جدا افتادن اموزش رشته دامپزشکی از اموزش پزشکی غفلتی نا بخشودنی برای عاملین ان است و همچنان سکوت جامعه پزشکی در این خصوص برای ما قابل درک نیست که خود را مسول بهداشت کشور می داند و چشم خود را برنقش تعیین کننده دامپزشکی در مقوله بهداشت بسته اند ‍،واقعیت این است که بخش درمان وسوسه برانگیز است و گردش مالی و درامد زایی وحشتناکی دارد و کار کردن در معاونت بهداشتی حتی برای کارکنان وزرات درمان از نظر مالی تصمیمی سخت است.اموزش عالی کشور بایستی تجمیع گردد و دامپزشکی زیر مجموعه گروهای پزشکی قرار گیرد و اگر بنا نیست اموزش عالی یکپارچه گردد ,ضروری است در کوتاه ترین زمان ممکن الحاق صورت گیرد . .
اما در بخش اجرایی اگر کشور و اینده ان را دوست داریم و برای ما سلامت مردم مهم است واقعا ،نه همانند وزرات درمان که به بهانه سلامت مردم جیبهای گشاد خود را پر می کنند ،با توجه به موقعیت و وسعت جغرافیایی و پتانسیلهای موجود در کشور ما بی شک نیازمند یک سازمان دامپزشکی قدرتمند و مستقل هستیم .دوستان عزیز و همکاران گرامی سازمان دامپزشکی هم از نظر وظایف حاکمیتی در سلامت و معیشت مردم و هم از نظر گردش مالی در بخش فراوردهای خام دامی و نقش تعیین کننده ان در بحث امنیت غذایی با هیچ ارگان دیگری قابل مقایسه نیست .در این 40 سال بعد از انقلاب 57 نتیجه تمام بی مهریهای و غفلت سیاست مدران و دخالتهای مسولین وزرات جهاد کشاورزی در مدیریت سازمان دامپزشکی باعث مشکلات فراوانی از جمله کاهش بی سابقه جمعیت دامی کشور ، تعطیلی صنعت طیور بعلت شیوع انفلوانزا در اینده نزدیک و افزایش امار بیکاران در حوزه تولید و پرورش دام شده .برای جلوگیری از نابودی هر چه بیشتر صنعت دام ؛ طیور ؛ابزیان و زنبورعسل کشور و کاهش الام جامعه دامپزشکی وعده دیدار ما 15 مهر ماه مقابل ساختمان ریاست جمهوری
دکتر یوسفی
|
-
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
هیچ گزینه ای بهتر از ادغام با وزارت بهداشت نیست بیشتر مشکلات حل میشه
نظر شما
ادامه