کد خبر: ۳۶۷۸۷
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
 

نقدی بر گزارش خبری 20:30 در خصوص نگهداری حیوانات خانگی

دکتر محمد بازایی

 

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد،

متاسفانه چندین سال است در کشور ما به سبک کاملا پوچ و عوام مابانه گزارش هایی در رادیو و تلویزیون بدون کارشناسان علمی و گاها از زبان مردم بدون پشتوانه علمی را تهیه و در رسانه ملی پخش می کنند. بخش هایی از صحبت های همکاران عزیز مارا هدفمند حذف و بخش های دیگراز آن را جایگزین می کنند. لازم به ذکر می دانم در مورد گزارش خبری 20:30 در خصوص نگهداری حیوانات خانگی مواردی را ذکر نمایم.

1. هزینه های جراحی و درمان گرانتر از انسان:

به هیچ عنوان در هیچ کجای دنیا علیرغم تلاش و مجاهدت علمی بیشتر دامپزشکان نسبت به پزشکان عزیز و هزینه های مشابه وسایل  تشخیصی و درمانی، هیچ پروسه ای گران تر وجود ندارد که پروسه های درمانی چندین برابر ارزان تر می باشد.

2. جایگزین حیوان به جای بچه انسان:

بنا به تجربه 8 ساله خود، زن و شوهرهای جوانی را دیده ام که پیش از بچه دار شدن، حیوان خانگی داشته و امروز با کودکان خردسال خود به درمانگاه مراجعه می کنند. به صورت واقعی هیچ گونه منعی از این طریق ندیده ام و دیگر همکاران من نیز بر این مدعا گواه خواهند داد و جالب تر اینکه گزارشگر محترم برای مدعای خود از دید کاملا سطحی به انیمیشن  baby Bose اشاره می کند. اگر رسانه ملی نگران ازدواج و تنهایی جوانان و بچه دار شدن آن هاست بهتر است از آقای احمدی نژاد سراغ یک میلیون تومان کودکان متولد شده را بگیرد، نه در حضور متخصصین حاذق دامپزشک به دنبال مشکل بگردد.

3. فرهنگ ایرانی و صادرات فرهنگ:

نقش قلم مقدس است و تقدسش را از ذهن نویسنده می گیرد که می تواند برویاند و بخشکاند. خبرنگار و نویسنده عزیز جناب آقای یوسف سلامی، سناریوی حیوان ستیزی و سگ ستیزی که به ایران نسبت می دهید و صدور فرهنگ را نیز پیشنهاد می کنید را آیا تا به حال در کتاب های تاریخ ایران خوانده اید تا بدانید این داستان از کجا آغاز شده است؟ پیشنهاد می کنم کتاب دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت به قلم هاشم رضی از انتشارات دانشگاه تهران و یا مقاله ژان پیردگارد مراجعه کنید تا با فرهنگ ایرانی و ایران آشنا شوید. آیا از آیین سگ دید خبر دارید؟

بماند در عصری که ما زندگی می کنیم، یافته های علمی باید چراغ راه باشد. ای کاش به جای فکر به صادرات فرهنگ به منزل این و آن به زور چوب و دگنه، یا صادرات فرهنگ ایران به ممالک اطراف به مسائل اقتصادی و تولیدی مملکت نگاه میکردید که به گفته امیرالمومنین (ع): «اذا دخل الفقر من باب خرج الایمان منباب آخر» که ریشه عدم ازدواج و دزدی در آن است.

برادر عزیز جناب آقای سلامی، حذف مغرضانه بخشی از صحبت های همکاران عزیز بنده یا روانشناسان شبکه خارجی برای رساندن شما به مقصودتان صرفا اعتبار شغلی شما بر هم می زند. شاید شما فکر می کنید مردم این قدر سطحی نگر شده اند که برنامه یک سویه شما را نگاه می کنند و به سراغ هیچ رسانه دیگری نمی روند یا کتاب نمی خوانند، که این طور نیست.

اگر امروز به شما بگویند دارویی وجود دارد که ریسک ابتلا به سکته های قلبی را 5 برابر کاهش می دهد یا افسردگی شما را بر طرف می کند، چقدر برای خرید و به دست آوردن آن هزینه می کردید؟ بهتر است بدانید که  این دارو نگهداری از حیوان خانگی مخصوصا سگ می باشد  (Hernadi et al: 2015) . بهتر است مقاله ناگازاوا  (Nagasawa M et al:2015) در خصوص نقش نگهداری سگ در روابط انسانی در جامعه را بخوانید که این محقق ژاپنی تاثیرات مثبت نگهداری حیوان بر تکامل جامعه می گوید.

امیدوارم بیاموزیم که تحمل عقاید منطقی و مبتنی بر علم، در جامعه امروز ما یک نیاز مبرم است.

 
 
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
7
2
جای حیوان توی طویله است نه در خونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
عجب!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
این نظر شماست که البته در کمال احترام کاملا غیر کارشناسی هست
صهیب شقاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
2
6
بسیار عالی و دندان شکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
2
6
ممنونم از پيگيري شما آقاي دكتر خيلي لطف دارين به رشته كاش بقيه همكاران هم مثل شما بودن
کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
1
5
سپاس فراوان از دکتر بازایی عزیز بابت این پاسخ محکم
حیدر
|
United States of America
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
7
2
بسم الله
قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را جناب دکتر!!!!!!!!!!!!
با صلوات بر محمد وآل محمد شروع کردید و به ناگازاوا ژاپنی ختم شدید!
برادر من!
فرهنگ ایرانی هر چقدر قدمت دارد و قابل احترام هم هست چه از زمان زرتشت و چه از قبل آن فرهنگی است که اسلام را با آغوش باز پذیرفته و پیامبر اکرم (ص) با اشاره به سلمان خطاب به اعراف فرمودند اگر شما از دینتان مرتد شوید مردان این قوم دین خدا را یاری خواهند کرد .
بد نیست به کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری هم سری بزنید حداقل از ناگازاوا در دسترس تر است و به فرهنگ ایرانی شما بیان ایشون نزدیکتر است
نجاست سگ و بیماریهای مشترک آن با انسان یک بحثه و پز دادن و قیافه گرفتن با سگ در جامعه اسلامی اون هم به تقلید کورکورانه از فرهنگ غرب چیز دیگری است
سگ که وارداتیه غذاش هم وارداتیه داروش هم وارداتی است ما باید نفت صادر کنیم و سرمایه ملی و ذخیره نسل آینده را بدهیم و اسباب پز دادن وارد کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا رو بهره وری دامداری و طیور و شیلات پول نفت را صرف واردات تکنولوژی نکنیم؟؟؟؟؟؟؟
البته سگ نگهبان و گله و زنده یاب هم کلب آموزش دیده است و نیاز هم هست ولی مشکل مسأله این سگهایی است که یهعده شیفته غرب دارن باهاش پز میدن!
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
اعراب درسته نه اعراف
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
سلام برادر. شما کارتان دامپزشکی است. نه مسئول واردات و صادرات هستید نه مسئول مسائل اعتقادی دیگران. چرا به همکاران دلسوز در بخش حیوانات کوچک می تازید؟ بعد از 12 سال کار در منطقه محروم به هم صنفان خود بی احترامی نکنید. ما دامپزشکان هیچ سگی را وارد نکرده ایم همانطور که میدانید. سگ را فرزندان کسانی وارد کرده اند که داعیه دینشان از منو شما بیشتر است. به آدرس غلط نروید.
ایمان
|
United States of America
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
4
1
احسنت به این آقای حیدر!
تمام رشته های دکتر را پنبه کرد
اگه قرار بود ایرانیان با زور و شمشیر احکام اسلام از جمله طهارت و نجاست امثال سگ را بپذیرند این آقای دکتر به ما بگه چرا مغولان نتوانستند ایرانیان را بودایی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟
چون ایرانیان 1400سال پیش اسلام را دین توحیدی دانسته و تا کنون برایش خونها داه اند و مجاهدتها کرده اند و حالا نمیتوانند ببینند قیافه گرفتن در تهران و کلانشهر ها را اون هم با سگ!
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
4
جناب دکتر حیدر می شه لطف کنین بگین سگ بیشتر خطر داره واسه جامعه یا انسان های که از لحاظ روانی مشکل دارن بیماری های مشترک سگ به همت دامپزشکامون پیشگیری شده از بابت نجاست اگه سگ نجس هست چرا اگر شکاری رو بیاره اون شکار حلال هست؟ کاش به جای اینکه یک بعدی به این قضیه نگاه می شد و به مخالفان این مسأله هم تریبون داده می شد اون موقع به شکلی بسیار زیبا این مسأله رو می شد توی جامعه جا انداخت... برای هر چیز جدید که بخواد وارد یک جامعه بشه فرهنگ سازی لازمه که متاسفانه در این رابطه رسانه متمرکزی نیست که این اتفاق رو هدایت کنه و سلایق هم متفاوت هست
پاسخ ها
حیدر
| Singapore |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
من که عرض کردم حکم شکاری که سگ شکاری صید کند مشخصه
مشکل ما با این جماعته که دنبال واردات محصولات فرهنگی غرب هستند اصلا ناهنجاری روانی را خود همین ها دارند که جای مطالعه و تفریح سالم و دید وبازدید بزرگتر فامیل و پای درس استاد نشستن ها را این جور رفتارها گرفته
مشکل روانی که میفرمایید را به نظر شما همین آدمهایی که سگ را تو خیابون بغل می کنند ندارند؟؟؟؟؟؟
ضمنا سگ شکاری آموزش دیده و شکار را زخمی میکند و تحویل صاحب خود میدهد و خودش کناری می نشیند
یه سری به تفسیر آیه 4 سوره مائده بزنید مفیدتر از عرایض حقیر است
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
3
1
همین افرادی که شما می فرمایید خیلیاشون در اثر شرایط بد جامعه دچار این مشکلات شدن و یه سری از نیازاشون رو با نگهداری حیوانات دارن برطرف می کنن... خصوصا توی جامعه ی امروز کسی رو نمی تونید پیدا کنید که افسردگی نداشته باشه فقط شدتش و شکل بروز این افسردگی متفاوت هست. اگر راهکار شما مقابله با نگهداری حیوانات هست با کمال احترام مخالفت ۱۰۰٪ خودم رو باهاتون اعلام می کنم چون این یک خیال واهی هست این اتفاق ایجاد شده و نمی شه جلوش رو گرفت فقط میشه هدایتش کرد به مسیر درست
پاسخ ها
حیدر
| Singapore |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
شما با من مخالف نیستید
بلکه چون شرایط را غیر قابل تغییر می بینید میفرمایید همین اوضاع خوبه و باید بهش احترام گذاشت!
ولی من مخلص دامداران عشایر و روستاها و واحدهای صنعتی تولیدی پروتئین از دام و طیور و آبزیان هستم و 13 ساله در محرومترین استان کشور در خدمتشون هستم و افتخار میکنم به اینکه خداوند توفیق تحصیل و خدمت را عطا فرمود.
این سبک زندگی و وادادگی و پرستش مدل زندگی دیگران را هم اصلا قبول ندارم مضاف بر اینکه علاوه بر مشکلات زئونوزها مشکل فرهنگی آن مخرب تره
راههای دیگری برای درمان افسردگی ها هست که قاعدتا بغل کردن سگ اصلا جزء اون راهها نیست
البته من روانشناس نیستم ولی میدونم روانشناسی تدریس شده در ایران پایه های اعتقادی محکم یا نداره یا به شدت متزلزله
فکر کنم بزرگشون پیاژه است که خودش .................
مصطفی قلاوند
|
Turkiye
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
2
1
این موضوع رو باید ngo های دامپزشکی بهش اعتراض کنند

زمانی که فردی یک طنز تلخی در خصوص دامپزشکی منتشر کرد به اون نویسنده حمله هایی شد که سزاوارشون نبود حالا سکوت جامعه دامپزشکی در مورد این گزارش تاسف باره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
1
4
اگر یکی با ماشینش پز داد باید جلوی واردات ماشین را گرفت و گفت ماشین بد است؟ سگ هم همین است. پز دادن و فخر فروشی بد است و گرنه سگ داشتن بد نیست. در باره ی ناراحتی از واردات هم میتوانیم خودمان در کشور تولید غذا و لباس و پرورش انجام دهیم نه این که جلوی آن را بگیریم. البته الان هم تولید بیشتر از واردات آن شده و افراد زیادی در این صنعت شاغل شده اند.
این که غربی ها زودتر از ما از سگ در خانه نگه داری کردند دلیل غرب گرایی دوستداران این حیوان جذاب نیست. اگر هست لطف کنید گوشی موبایل, خودرو, کت وشلوار, ماشین ریش تراش و.. خودتان را دور بیاندازید و با آن ها مبارزه کنید چون همه حاصل فرهنگ غربی است و اگر فرهنگ اسلامی میخواهید برای خودتان بخواهید و به مردم تحمیل نکنید
پاسخ ها
حیدر
| Singapore |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
درود بر پدر استدلال قرن21!
فرهنگ اسلامی میخواهید برای خودتان بخواهید!!!!!!!!!
خب شما همین را چرا به دوستانتان که سگ را تو خیابون بغل می کنند نمیگویید که بروید تو خونه خودتان سگ را بغل کنید و باهاش در ملاء عام ادعای تمدن نکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Finland
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
2
1
دوست عزیز جناب حیدر ، متاسفانه بنظر می اید شما درگیر همان خط فکری شده اید که مدتهاست گریبانگیر جامعه ایرانی شده یعنی نگاهی سطحی و کورکورانه و تقلیدی ، بدون مطالعه کافی علمی و عملی و در نظر گرفتن تمام جوانب یک موضوع و یا مشکل . آیا اعتیاد ، ارتشاء ، دزدی ( در انواع و سطوح مختلف ) فحشاء ( در سنین و طبقات اجتماعی مختلف ) ، بیکفایتی و سوءمدیریت ، باند بازی ، ناشایسته سالاری ، رانت خواری آشکار و فاحش ، حتی مهریه های عجیب وغریب و زندانی شدن دامادها
بر سر این مهریه ها نیز حاصل تقلید از غرب و وارداتی است !!!؟
هرکدام از اینها زمینه و ریشه هایی اغلب متنوعی دارند که نمیتوان بدون در نظر گرفتن و رفع خردمندانه آنها ، با برخوردهای سطحی و احساسی و غیر عقلانی و فرافکنانه در اصلاح آنها توفیقی یافت .
در هر حال بعضی واکنشهای اجتماعی و فرهنگی، حاصل طبیعی کنشهای زورمدارانه و استرس زایی است که به افراد یک جامعه تحمیل شده ، وقتی ساختارهای عرفی و اچتماعی یک جامعه تحت تاثیر تحمیل نظر یک سویه بدون در نظر گرفتن تفاوتها و نیازها و طبقات اجتماعی بر هم میخورد ، چه انتظاری از آن جامعه میتوان داشت .
آیا در دوران رژیم پهلوی که فرهنگ غربی بدون مانعی ترویج و اشاعه میشد شما چند نفر را سراغ دارید که حیوان خانگی نگهداری میکرد تا چه رسد به نگهداری سگ !!!؟
اینکه مردم بگونه ای بیمار گونه به سمتی و عادتهای خاصی روی میاورند حاصل شرایط بیماریزای است که ریشه آنها درتنش ها و اضطرابات و نا امنی های روانی و اخلاقی است حاصل عوارض جنگ و آوارگی و بر هم خوردن تعادل اجتماعی و طبقاتی است . حاصل شرایطی است که افراد در جایگاه واقعی و شایسته خود دیگر نیستند .
پاسخ ها
حیدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
عزیز من!
به چه زبانی باید گفت غربزدگی را قبول نداریم نه پیشرفت و رشد علمی و فن آوری جدید را؟!
همین دامپزشکی ما تمام کتب رفرنسش مگه مال غرب نیست ؟
مگه OIE را به عنوان مرجعی برای تایید ریشه کنی طاعون در ایران به رسمیت نمی شناسیم؟!
مگه تمام دنیا پروفسور سمیعی ما را روی چشم نمی گذارن؟!
خب ما هم متخصصین غرب را مخلصشون هستیم و دنبال همکاری بین سازمانی و بین دانشگاهی با اونها هستیم
ولی نمیدونم چرا همه چی رو با هم قاطی کردید و به ما میگین سطحی نگر!
مشکلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و... هست قبول داریم ولی راه حل خودش را داره چه ربطی به هنجار شکنی یه عده پولدار با بغل کردن سگ تو خیابون داره؟؟؟؟
مهریه ها بالاست و دامادها میرن زندون علتش اینه که حتما یه عده باید سگ داشته باشن که ندارن؟؟؟
اینقدر آسمون ریسمون نداره که همین شمایی که روشنفکرید بیا برو آنتی ژن رایت را برا تست بروسلوز بی دردسر وارد کن اگه بهت دادن!
واکسنPPr فرانسوی دیگه نیست چون نمیدن
تکنولولوژی تولیدش را هم نمیدن ولی سگ و غذاش را میدن روش نگهداریش را هم برات آموزش میدن
فکر کن یه کم بعد برچسب سطحی به دیگران بزن
دوستان عمو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
2
1
باریکلا آقا حیدر
این آقای حیدر همش داره با آیه و قرآن و دلایل خیلی منطقی همه دوستان سگ دوست رو داره قانع می‌کنه ،
دیگه شما هم یه بار میگید اسلام برا خودتون و ...
حالا همه این ........تون که فقط میخواهید باهاشون خودتونو قانع کنید به کنار ،
اون آقایی که سگو با انسان دارای مشکل روانی مقایسه کرده رو کجای دلم بزارم ...
اگه نمی‌دونید بدونید انسان خلیفه خداست
بعد شما ............... سگو با جانشین خدا مقایسه میکنید؟؟؟ اینقدر ....... درک دارید که اسلام و مقابل سگ بغل کردن میزارید؟؟؟؟؟؟
...........................
بازم درود بر آقا حیدر
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
1
چه معنا داره حیوان را اذیت کرد و در داخل خانه یا قفس نگهداری کرد.جای حیوان تو طبیعت هست.حق زندگی آزادانه را از آنها بگیریم که چه؟؟
ملت به جایی رسیدن که مار و آفتاب پرست و تمساح تو خونه نگهداری میکنند و بعد ادعای کلاسشون هم ميشه
بابا جمع کنید این ..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
1
2
خدارو شکر اونایی که پت دارن ، اصلا تلویزیون ایران و نگاه نمیکنن که تازه بخوان حرفاشم باور کنن
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
1
1
جناب آقای دکتر بازایی
با سلام
من از توضیحات خوبتون که بسیار خلاصه اجبارا دادید ممنونم البته خود من هم برای صدا و سیما پیام صوتی گذاشتم که اگر مایل باشند در مناظره ای هر شخصی را از طرف خودشون مناسب میدونن بیارن تو تلویزیون برنامه بگذارند و من هم حاضرم به عنوان طرف مقابل شون در راستای توضیحات شما توضیحات تکمیل تری رو عرض نمایم
البته و صد البته اون اشخاصی که میدانند ، میدانند
آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
3
بازي رسانه اي همينه ديگه.همكاران كه بايد مدافع حقوق حيوانات باشند به هم مي پرند.
يكروز بادي است كه روسري يكنفر را مي برد جنجال اجتماعي مي شود و روزي ديگر سگ بازي و غيره.
وظيفه دامپزشك صرفا درمان است و بس.نجس بودن و سگ بازي و امر به معروف و نهي از منكر در حيطه وظايف ما نيست.عقايد و نگرش مذهبي اشخاص در مورد حيوانات شايد محترم نباشد اما متفاوت است.
سگ هم مثل ساير جانداران مخلوق خداوند است و نياز به حمايت دارد حالا يكي دوست دارد تو خونه اش نگهداري كند و يكي ديگر در طويله
پاسخ ها
عماد
| United States of America |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
خیلی خوب گفتید. احسنت
دامپزشک
|
United States of America
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
1
1
آقای حیدر چرا آسمان و ریسمان میبافید؟ فرمول واکسن رو نمیدهند چیست؟ واکسن وارد نمیشود کرد کدوم است؟ شما غذای سگ هم بخواهید فرمول را به شما نمی دهند. شما ببینید از قبل این دامپزشکی و حیوانات خانگی چقدر کار یجاد شده است. فقط 22 بیمارستان دامپزشکی در تهران دایر شده و تعداد بی شماری کلینیک دامپزشکی و داروخانه هست. چه کسی گفته داروی حیوانات همه واردات است؟ شما اصول بحث را رعایت نمیکنید. در واقع آنچه که دکتر بازایی گفتند حقیقت هست. کتاب منبع و رفرنس چه ربطی دارد به خدمات متقابل اسلام وایران؟ مطهری چه علمی در این زمینه به خصوص دارد که پایش رو وسط میکشید؟ شما با سگ مشکل دارید میگید نجس است خوب بغل نکنید. خون هم نجس است اما در رگهای شماست و حیاتی است. خوردن گوشت سگ هم حرام است بنده به شما توصیه میکنم میل نفرمایید. اما قناری هم نجس است؟ طوطی سانان چی؟ کل علم دامپزشکی در حد دانش بومی و دعانویسی بماند خوبتر است؟ آن زمان خوب بود که به گردن اسب مشمشه ای دعا می بستند تا خوب شود؟ آن خوب بود که در اصطبل افراد در تماس با آن میمردند چون دامدار به تجویز دامپزشک خارجی اعتقاد نداشت؟ کجا اسلام از جهل پشتیبانی کرده است؟ بروید و بازنگری کنید که اسلام چگونه به علوم یونان باستان و رم دست پیدا کرد. ناراحتی شما از رفرنس دادن به یک محقق ژاپنی که همه میدانند در بسیاری از علوم از ما پیشرفته تر هستند و رتبه سوم ضریب هوشی را در جهان دارند برای چیست؟ آن زمان شما نبودید که جلوی پیامبر و صحابه و امامان را بگیرید که این علوم غربی را به عربی ترجمه نکنند. شما مشکلتان پز دادن است نه اسلام. میگویید عده ای پولدار پز میدهند! اسبدارها پولدار نیستند؟ هیج جای دین نگفته از حیوان نگهداری نکنید. اتفاقا برای حمایت از حیوانات و غذا دادن به آنها ثواب هم ذکر کرده اند. شما از کلامتان چنین بر می آید که از سگ بدتان می آید به نظر من شما مشکلتان را بروید با حیوانات حل کنید. من افرادی را دیده ام که به گربه ای سنگ زده اند که در سایه دراز کشیده است پرسیدم چرا اینکار را کردی گفت از دیدن راحتی آن گربه زورم گرفت. امیدوارم شما از دیدن حیوانات خانگی دیگران زورتان نگرفته باشد. رعایت اصول بهداشتی و اخلاقی نگهداری از حیوانات خانگی که خاطر شما را آزرده با فرهنگ سازی حل می شود. اگرنه که همانطور که جلوی ویدئو گرفته شد جلوی سگ هم می توانند بگیرد. چقدر هم که این برخورد ها به جواب خوبی می رسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
1
1
متاسفانه امثال آقاي حيدر تو جامعه ما انقدر زياد هستند كه نمي گذارند كساني كه دوست دارند حق انتخاب داشته باشند
....................................
برادر عزيز الان هم وضعمون همينه بهتر اينه خودتون رو اكثريت مردم ندونين ادعاي تمدن اسلامي دارين از خودتون شروع كنين نه با اعمال نظر زورگويانه به اطرافيانتون
نظر شما اينه كه سگ خوب نيست براي خودتون محترم بگذارين بقيه اونجوري كه ترجيح مي دهند زندگي كنن
اين نقدي هم كه جناب دكتر بازايي گذاشتن براي سياه نمايي هاي صدا و سيماي عزيزمون هست كه كلا مثل شما ترجيح مي دن تفكرات يك سويه خودشون رو به زور به خورد مردم بدن
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
1
1
مثل اینکه غالب دوستان اجماع نانوشته دارند به ما بگن متحجر و متعصب ...!
البته تعصب روی مسأله حق بسیار پسندیده است عقلا و علما و هم البته شرعا
هرچه توضیح دادیم سگ نگهبان وسگ گله و زنده یاب مسأله ای جداست مثل اینکه دوستان نگرفتند
بنده با همکاران هم مشکلی نداشته و ندارم وبرا همه آرزوی توفیق دارم
اما عرض حقیر اینست:
این مسائل سبک زندگی ما را داره عوض میکنه و مسأله فرهنگیست و برای دفاع از جماعتی که با سگ خوش و بش دارند نیازی به بیان مشکلات اجتماعی و... نیست
ما میگیم از غرب تکنولوژی بیاورند تکنولوژی مفید که تولیدات دامی بالا بره تا نیازمند گوشت افغانستان نباشیم! دوستان میگن تو متحجری!!!
نمیدونم دیگه؛ فقط حضرت خضر(ع) به موسای کلیم(ع) فرمود: هذا فراق بینی و بینک
ظاهرا راه دو تاست یکی دنبال بالا بردن تولید و اشتغال و برطرف کردن افسردگیها با تولید و کسب و کار و یکی دفاع از حقوق جماعت مقلد جنبه های ظاهری غرب با دلایل سطحی و آبکی و غیر محکمه پسند
الله یحکم بیننا و بینکم
دکتر میرسلیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
1
0
فقط پست تاریخ96/6/7 ساعت 1:38 عالی بوود. مخلص کلام
مصطفی قلاوند
|
Turkiye
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
1
وقتی شما از کنار حیوان خیابانی رد شدید و عکس العمل دفاعی یا فرار نداشت بدونید اون جامعه از نظر روانی سالم است.

اگر مایل باشی میتونم رفرانس هایی که نویسنده این مقاله ذکر کردند رو تقدیم کنم
تند رو تر از من کسی نیست، عزیز من اگر مؤمن هستی کاری به حیوان زبان بسته ای مثل سگ نداشته باش چون همین سگ رو میتونید تربیت کنید که عمل cpr بده
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
1
از نظر یک دامپزشک فرقی بین سگ ولگرد و سگ نگهبان و سگ خونگی و نژادهای مختلف نیست چون مهم درمان حیوان هستش کسی هم که حیوانی را پیش دامپزشک میبره نشون میده برای سلامت آن حیوان و جانش ارزش قائله و تحمل این قبیل حرفا واقعا برای دامپزشکان سخته...
دید دامپزشک نسبت به سگ را نباید با دیدگاه روحانیون و عوام و ... قیاس کرد
حق دامپزشکان هست که به این گزارش معترض باشند
ضمنا به نظر شخصی بنده که دامپزشکم و بنابر اقضای شغل با این حیوان در ارتباطم معتقدم کسی که با سگی ارتباط نداشته باشه هرگز به محبت و وفاداری این حیوان نسبت به انسان پی نمیبره و افرادی که سگ نگه میدارند را درک نمیکنه
دکتر بازایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
1
برادر حیدر عزیز این که من و شما نگاهمان به نگداری سگ متفاوت است یک عقیده است ولاجرم باید به هم احترام بگزاریم.یعنی وقتی شما به منزل من بیایی باید بپذیری ومتعاقبا من نیز با سگم به منزل شما نیایم ... و رعایت اینکه حیوان من در خیابان مدفوع نکند بر عهده من است و شما مجبور نیستی ارتباطی از نزدیک داشته باشی به این می گن احترام به عقاید.
از سویی خدا را شاکرم که شما داپزشک نیستید ...که اگر بودید می دانستید که سال هاست در کشور هم دارو های دامی تولید می شود و هم غذای حیوان و هم مراکز پرورش وجود دارد و اگر تقاضا برای استفاده ار آن کم است باید به علل آن نگاه کرد که کیفیت و کمیت در آن دخیل است . امیدوارم که جواب های منطقی همکاران عزیزم را بدون تعصب بخوانی و در ناخودآکاه و خود آکاه وجودت اثری مثبت نقش بندد.
یا حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
1
0
این آقای دکتر بسیار بی منطق پاسخ داده است به نظر من نگران ادامه شغل خود می باشد تا جامعه را به سمت حیوان پرستی هدایت می کند
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
الان یکی از بچه های جانباز که PTSD هم داشتند رو با سگ آشنا کردم مشکل ایشون حل شده و چندین سال هست که دارو مصرف نمیکنه

شما اگر خیلی نگران هستید بفرمایید تقارن بیماری های زئونوز یا همون مشترک با انسان رو بین سگ با انسان / گاو و گوسفند با انسان مقایسه بفرمایید جواب گوی خیلی از سوالاتتون هست.
قدیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
1
0
آقای دکتر
شما چهار پنج تا کامنت بالاتر از نظرتون رو میدید نوشته بودم که ۱۲ سال سابقه دامپزشکی دارن ، کلی رفرنس داده از وضعیت آنتی ژن و واکسن های دامی ایران و ...
شما بیشتر سابقه دارید یا ایشون جناب دکتر؟
تازه ایشون نوشتن که ۱۲ سال توی مناطق محروم با مشکلات دامداران داره دست و پنجه نرم می‌کنه ولی شما که به نظر تازه کار هم میایید دنبال حفظ حقوق شهروندی برای یه عقده روشن فکر نما در قالب نگهداری سگ در خونه و نمایش اون در ملأ عام هستید !!
دکتر واقعا دنبال چی هستید؟
چرا جوابی منطقی به منتقدانتون رو نمیدید؟
شما که میگید تولید و واکسن تو ایران هست ، کیفیتش رو چقدر تأیید میکنید ، هر چند وقت یکبار یا درگیر تب برفکی هستیم یا ppr هستیم ! چرا ؟ شما که میگی واکسنشو داریم ! پس چرا اوضاع اینجوریه دکتر!؟
مشکل صنعت دامپروری مارا امثال شما باید حل کنند ...
انرژی خودتون رو روی مقاله ناگازاوا نزارید ...
بقل کردن سگ تو خیابون خودش یه مشکله نه راه حل برای مشکلات روانی ...
منتظر جوابی قانع کننده (دقت کنید قانع کننده) از شما هستم .
پاسخ ها
دکتر بازایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
دوست عزیز اولا فیلد کاری من حیوان خانگی است و تمام قد از آن دفاع می کنم .جای سوال اینجاست که شما با 12 سال سابقه چه کردید برای فیلد کاری خودتان .تفکر شما سالهاست که بر دامپزشکی ایران حکومت می کند ... ما منکر مشکلات بخش شما نیستیم اما هر فرد در بخش خود به جامعه خدمت می کند ... دقت بفرمایید که مورد سوال شما نهاد های دیگری است که چرا کیفیت واکسن پایین است یا...بهتر است شما نیز مطالبات خود را از نهاد مربوطه داشته باشید .وقتی شما ازجاعات به مقالات در مجلات علمی را منطقی و قانع کننده نمی دانید چگونه پیشوند دکتر را یدک می کشید....چه جای می ماند برای قانع کردن.
خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ
حیدر
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
1
0
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای دکتر از اینکه این آیه قرآن را نوشتی خداییش خیلی لذت بردم و از اینکه با اعراب نوشتید بیشتر (البته شاید copy , paste بود !!)
اما دکتر عزیز من ناگازاوای ژاپنی را در علوم انسانی نمی شناسم و نمی خواهمبشناسم چون علوم انسانی اسلامی بسیار غنی است و نیاز به آیین شینتو در ترسیم سبک و سیاق زندگی برای خودم ندارم . یک سری به کتاب مبانی نظری غربی مدرن تألیف دکتر شهریار زرشناس بزنید بد نیست.

اما برای اینکه هم شما و همه همکاران لذت وافر ببرند حرفی از عارف وارسته و فیلسوف بزرگ قرن و مفسر کبیر قرآن برایتان نقل کنم که چندی پیش تیتر یک روزنامه ها شد. آیت الله العظمی جوادی آملی فرمودند : ما علم غیر دینی نداریم و همه شاخه های علوم تجربی علم دینی اند ، وقتی ما در حوزه علمیه علم قول خدا و اهل بیت (ع) را الهی میدانیم چرا علم فعل خدارا الهی ندانیم؟! دامپزشکی یکی از مظاهر ظهور فعل خداست و ما و شما از غنی سازی اسپرم تا جنین شناسی و ... را در این زمینه خوانده ایم پس درس ما علم الهی است.

باز هم تکرار میکنم سبک زندگی ما در خطر است نه حرفه ما ...
این را سعی کنید متوجه بشید . من با تقلید کورکورانه از غرب مخالفم ، مخلص متخصص علوم تجربی غربی هم هستیم و همه باید به هم کمک کنیم تا بهره وری تولید را بالا ببریم تا چند وقت دیگر تخم مرغ خارجی هم برای صبحانه وارد نکنیم !!!
قبول کنید که بغل کردن سگ با مدل ایرانی اسلامی ما جور در نمیاد.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
شما اگر یک سگی رو آموزش بدید که عملیات احیای قلبی انجام بده ، جلوی یک مرجع تقلید حکم نگهداری حیوان تغییر میکنه

دوست بنده جانباز هستند تا لباس کرم خاکی میبینه میخوابه زمین داد و هوار میکنه، شما میتونستید این آدم رو کنترل کنی ؟ یه سگ آرومش کرده
دکتر فتاحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
0
0
بنظر من این همه دغدغه مندی همکاران پیرامون مسائل حرفه ای جای شکر دارد و جسارت دکتر بازایی من باب انتشار این مطلب جای تقدیر.
از نظر شرع و فقه، فعل حرام اگر توجیه جهت حفظ جان و یا سلامت و یا مرتفع نمودن نیازی را از انسان داشته باشد به جایز و حلال تغییر هویت خواهد داد؛ همانند خوردن گوشت مردار در شرایط اضطرار و یا مصرف شراب در بعضی درمان های طب سنتی که در گذشته توسط طبیبان تجویز میگردیده است و این اوج انعطاف و انطباق شرع اسلامی در قیاس با سایر ادیان الهی است.
حال سگ را اگر فی نفسه نجس محسوب کنیم؛ از گذشته نگهداری از سگ به جهت شکار و نگهبانی معمول و معقول بوده است و سگی را که مسئولیتی به وی سپرده می شده است به جهت کاربرد و منفعت آن به انسان از دایره نجاست به جهت هویت خارج می گردیده است. همچنین میدانیم که نیازهای بشری هماهنگ با پیشرفت زمانه تغییر می یابد و حیات اجتماعی ابعاد گسترده تری از نیازهای اجتماعی و روانی را نسبت به گذشته معطوف انسان می کند و قوانین مکتوب را هر از چندگاهی دستخوش تغییرات می دارد. باز منعطف بودن فقه اسلامی در این مهم جلوه گری دارد که قوانین شرع را به اولیه ی ثابت و ثانویه ی منطبق با نیاز در شرایط لزوم تقسیم می کند.
حال به نگهداری از حیوان خانگی ازین منظر نظر کنیم؛ با توجه به فشارهای روانی که به دلیل تغییر ساختار نظام اجتماعی و پیچیدگی روزافزون تحصیل معاش و زندگی طی سالیان با پیشرفت زمانه به انسان تحمیل میگردد، اگر بخواهیم از نو کاربردی را برای نگهداری از حیوانات خانگی (همانند نگهداری از پرندگان زینتی) به جهت کاهش استرس و برداشتن بخشی از بار روانی روزانه زندگی در نظر بیاوریم، با توجه به مقالات گسترده ای که نتایج سالها پژوهش روانشناختی در شرق و غرب است، نه سخن گزافی گفته ایم و نه راه دوری رفته ایم. حال اگر با این اصل کاربردی نسبت به حیوانات خانگی که بعنوان مثال پرندگان زینتی نامبرده شد موافقیم، سگ را نیز با توجه ویژگی های خاص رفتاری آن و توجهات ویژه ای که دراین زمینه طی سالیان اخیر در مقالات متعدد به آن گردیده است ازین اصل نباید مستثنی کنیم و چه بسا مثالهایی که از این حیوان و خلق و خوی خاص پسندیده ای که موهبت خداوندی نهادینه در اوست در کلام معصومین و بزرگان میتوانیم بیابیم.
با توجه به اصول فوق تیمار ازین حیوان به منظور کاهش تنش روانی که امروزه گریبان گیر بسیاری از مردم با هر سطح کیفی زندگی در هر جای این کره خاکی شده است جایگاه توجیه رفع نجاست سگ به دلیل موضوعیت نگهداری دارد.
حال اگر دوستانی با نگهداری از این موجود لطیف الطبع از دید نجاست آن مشکل دارند، یکی از وظایف اجتماعی ما محصلین علوم دامپزشکی است که با دفاعیات خود و بیان اصول فوق این شک را بزداییم و همچنین دربی از روزی های حلال خداوند را که در جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به این حیوان و صاحبان آن است برخود گشوده نگه داریم و از ثواب کاهش درد موجودی بی زبان نیز بی بهره نمانیم.
والسلام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
0
1
اون دوستان که میگن نگهداري از سگ بده او زندگی شخصیشون رعایت کنند...دیگه چکار به بقیه دارید اولویت کشور مبارزه با فساد و رانت و بیکاریست...دوست عزیزی که استناد کردن به قرآن مجید و انسان را خليفه خداوند دانستند باید بدانند که در قرآن براس انسان جايگاه بالایی تعریف شده اما بشرط انسانيت وگرنه در جایی دیگر میفرمایند اگر انسان در مسیر غلط قرار گیرد از احشام و چهارپايان کمتر است...علمی صحبت کنید لطفاً
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
0
0
همان متفکر ارجمندی که در چند کامنت قبل تر جمله طلایی از ایشان باب ارزش علم و علم الهی نقل کردم می فرماید: انسان وجوه مشترکی با فرشته ها دارد در کشور همه ساله همایش های زیادی با موضوع بیماریهای مشترک انسان و دام برگزار میشود که البته لازم و مفید هم هست اما چرا یک همایش با موضوع وجوه مشترک انسان و فرشته برگزار نمیشود تا تحقیقی صورت بگیرد و مقاله ای چاپ شود و کتابی منتشر شود تا چراغ راه فرشته شدن باشد؟
حکیم سنایی می فرماید :
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک
برگ توتست که گشتست به تدریج اطلس

عزیزان! خودتان قضاوت کنید بهره علمی این مطالب که عرض کردم بیشتر است یا آن که دوستان میفرمایند راه حل جلوگیری از فسادو رانت و ... تجویز نگهداری سگ در خانه (البته من با نگهداری در خانه مشکلی ندارم ) و بغل کردن سگ در ملا عام در جامعه است.
نکته مهم :علم وسیله است و مرکب برای انسان شدن نه برای اینکه اینجا و آنجا لقب دکتر را یدک بکشیم.
پاسخ ها
کلینیسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
جناب حیدر شما زحمت بکشید این همایش (وجوه مشترک انسان و فرشته) را برگذار کنید
امتیاز بازآموزی هم براش بگیرید
ما هم انشاالله شرکت خواهیم کرد و از نظرات شما بهره خواهیم برد
دکتر بازایی
|
United States of America
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
1
حیدر خان جواب شما را آیت الله العظمی جوادی آملی دادن مشکلت اینه که .................... اکرعلم چیزی رو ثابت می کنه و اسلام شما تناقضی با اون داره باید به اون فتوا شک کرد موارد بیان شده در مورد سگ فرضیه نیست و اگر دکتر بودی معنای این رو می فهمیدی ....کم هم در تاریخ نداشتیم از این موارد مثل گوشت کوسه ... برادر من برو یه نامه بنویس واسه PPR فرهنگ مردم رو هم بگزار خودشان انتخاب کنند .
نظر شما
ادامه