کد خبر: ۳۶۸۲۶



مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از ادامه زیان تولیدکنندگان قزل‌آلای داخلی بهترین روش بازار در مقابل بازار است، گفت: با همکاری سازمان شیلات ایران، سازمان دامپزشکی و اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی و با هدف کنترل بازار آبزیان و جلوگیری از ادامه زیان تولیدکنندگان داخلی روش تهاتر قزل‌آلای ایران با تیلاپیای چین اجرا خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، «آرش نبی‌زاده» با اعلام این خبر، افزود: همه کارهای مقدماتی لازم برای اجرای این روش انجام شده است و ما منتظر صدور مجوز دامپزشکی هستیم و به نظر می‌رسد این امر تا چهار ماه آینده عملی خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش واردات ماهی تیلاپیا در سال‌های اخیر از چین، افزود: با ورود این ماهی به کشور به دلیل قیمت پایین‌تر و بسته‌بندی مناسب‌تری که نسبت به محصولات داخلی داشت مصرف‌کنندگان را به سوی خود جلب کرد و شرایط برای پرورش‌دهندگان ماهی قزل آلای داخلی سخت شد، به‌طوری که بسیاری از تولیدکنندگان خرد این صنعت از چرخه تولید خارج شدند.

نبی‌زاده ادامه داد: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آبزیان کیفی در دنیا است و باید برای حفظ جایگاه خود به دنبال به کارگیری روش های مناسب برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و افزایش قدرت رقابت پذیری در بازار باشد.

وی استفاده از روش تهاتر را یکی از راهکارها مناسب برای وضعیت کنونی صنعت آبزیان کشور در مقابل تیلاپیای چینی دانست و گفت: با استفاده از این روش علاوه بر حمایت از تولیدکننده قزل آلای داخلی از خروج سالاینه ۶۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور چین را یکی از بازار بزرگ مصرف آبزیان توصیف کرد و افزود: برای ایجاد شرایط برد-برد برای هر دو طرف در ازای واردات تیلاپیا قزل آلای ایران به چین صادر خواهد شد تا منافع تولیدکندگان داخلی نیز تامین شود.

نبی‌زاده همچنین از آغاز رسمی فعالیت اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی خبر داد و گفت: با تلاش‌های بعمل آمده توسط دفتر توسعه و آموزش سازمان تعاون روستایی و همکاری سازمان شیلات، اتحادیه مرکزی ماهیان سرابی در ابتدای امسال ایجاد و به تازگی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این اتحادیه جهت توسعه شبکه های فراگیر در استان‌ها فارغ از تعاون روستایی یا وزارت تعاون ایجاد شده است.

نبی‌زادهدر مورد اهداف این اتحادیه اظهار داشت: از مهمترین برنامه‌های اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی، اجرای طرحهای کوتاه مدت و میان مدت جهت حل و پیگیری مشکلات آبزی‌پروران کشور، کاهش هزینه‌های تولید، تامین منابع مالی با سود کم از طریق بانک‌ها و یا با ایجاد صندوق آبزی‌پروری، تامین نهاده‌های خوراکی، دارو، واکسن و درمان خصوصا ایجاد کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی آبزیان، تامین مکانیزاسیون و تجهیزات مزارع، تامین تخم چشم‌زده و تولید آن، معرفی گونه‌های جدید سردآبی است .

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور ادامه داد: همچنین مدیریت و برنامه‌ریزی برای تولید و اجرایی نمودن آن، تولید بچه ماهی و ماهی پرواری، مدیریت و تنظیم بازار، رتبه بندی مزارع و کمک صدور کد شناسه محصول، قیمت‌گذاری، حمل و بازاررسانی، بازارسازی و صادرات، تبلیغات و ایجاد نمایشگاه دائمی و موقت در داخل و خارج کشور، مشارکت در برنامه های بلند مدت مانند طرح اصلاح ژنتیک و SPF ، از دیگر برنامه‌های این اتحادیه خواهد بود.

وی در پایان یادآوری شد: این اتحادیه می تواند با در نظر گرفتن منافع ملی و مبانی اقتصاد مقاومتی از حقوق تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان این صنعت حمایت کرده و مرجع مناسبی برای کارشناسی و کمک به بازبینی قوانین در این بخش باشد.



نظر شما
ادامه